Rahimikian F, Dehghan Nayeri N, Mehran A, Shirazi M, Senobari M. A COMPARATIVE STUDY OF TWO METHODS OF DISCHARGE EDUCATION ON PREGNANCY OUTCOMES IN WOMEN WITH GESTATIONAL DIABETES. Nursing and Midwifery Journal 2014; 12 (7) :591-598
URL:
http://unmf.umsu.ac.ir/article-1-1539-fa.html
رحیمی کیان فاطمه، دهقان نیری دکتر ناهید، مهران عباس، شیرازی دکتر محبوبه، صنوبری معصومه. بررسی مقایسهای دو روش آموزش هنگام ترخیص بر پیامدهای بارداری مبتلایان به دیابت بارداری. مجله پرستاری و مامایی. 1393; 12 (7) :591-598
URL: http://unmf.umsu.ac.ir/article-1-1539-fa.html
1- کارشناس ارشد مامایی، مربی و عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات مراقبتهای پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران
2- دکترای پرستاری، دانشیار دانشکده پرستاری و مامایی، عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات مراقبتهای پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران
3- کارشناس ارشد آمار زیستی، مربی دانشکده پرستاری مامایی، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران
4- پریناتولوژیست، استادیار دانشگاه علوم پزشکی تهران، عضو مرکز تحقیقات مادر، جنین و نوزاد بیمارستان ولیعصر، تهران، ایران
5- کارشناس ارشد مامایی، دانشکده پرستاری مامایی، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران)نویسنده مسنول( ، m.s_midwifer@yahoo.com
چکیده: (6403 مشاهده)
بررسی مقایسهای دو روش آموزش هنگام ترخیص بر پیامدهای بارداری مبتلایان به دیابت بارداری
فاطمه رحیمی کیان[1]، ناهید دهقان نیری[2]، عباس مهران[3]، محبوبه شیرازی[4]، معصومه صنوبری[5]٭
تاریخ دریافت 11/04/1393 تاریخ پذیرش 15/06/1393
چکیده
پیشزمینه و هدف: دیابت بارداری موقعیتی طبی در زمینه عدم تحمل کربوهیدرات است که به دلیل آنکه میتواند منجر به پیامدهای نامطلوب بارداری و زایمان پرخطر شود و بر مادر و جنین اثرات سوء گذارد درخور توجه و آموزش است. ازآنجاکه یکی از بهترین راههای کاهش عوارض دیابت و افزایش کیفیت زندگی مبتلایان، آموزش است که هزینه زیادی در بر نداشته و برای تمام بیماران قابلاجرا میباشد؛ لذا این مطالعه باهدف تعیین مقایسه دو روش آموزش هنگام ترخیص بر پیامدهای بارداری در مبتلایان به دیابت بارداری انجام شد.
مواد و روشها: پژوهش حاضر یک مطالعه نیمه تجربی است که در آن 126 بیمار بستری مبتلا به دیابت بارداری با سن بارداری 36- 28 هفته در 2 گروه آزمون و یک گروه کنترل قرار گرفتند. گروه آزمون اول، 2 جلسهی 40 دقیقهای آموزش دریافت کردند. گروه آزمون دوم یک کتابچه آموزشی دریافت نمودند و گروه مقایسه نیز همان روتین بیمارستان را دریافت نمودند. ابزار جمعآوری اطلاعات پرسشنامه و برگه ثبت اطلاعات بودند. جهت تکمیل اطلاعات تا 1 ماه پس از زایمان با مادران تماس تلفنی گرفته شد و برگه ثبت اطلاعات تکمیل شد. در این مطالعه از آزمون دقیق فیشر و مجذورکای، آنالیز واریانس و کروسیکال والیس استفاده شد.
یافتهها: گروههای موردمطالعه ازنظر متغیرهای جمعیت شناختی، مامایی و آزمایشگاهی در شروع مطالعه همگن بودند. در میان پیامدهای موردبررسی، تعداد بستری مجدد مادر (002/0(P= و آپگار دقیقه پنجم نوزاد (049/0(P= در گروههای موردمطالعه اختلاف آماری معنیداری وجود داشت؛ اما بین سایر پیامدها در گروههای مختلف موردمطالعه اختلاف آماری معنیداری وجود نداشت.
بحث و نتیجهگیری: آموزشهای هنگام ترخیص بهویژه در بیماران مبتلا به دیابت بارداری میتواند با آگاه نمودن مادران بر پیامدهای بارداری تأثیر گذارد و درک آنان را نسبت به کنترل بیماری افزایش داده و ازاینرو سبب افزایش سلامتی این گروه در معرض خطر و همچنین کاهش هزینههای بیمارستان شود.
کلیدواژهها: دیابت بارداری، برنامه ترخیص، بستری مجدد، پیامدهای بارداری، کتابچه آموزشی
مجله دانشکده پرستاری و مامایی ارومیه، دوره دوازدهم، شماره هفتم، پیدرپی 60، مهر 1393، ص 598-591
آدرس مکاتبه: دانشکده پرستاری مامایی، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران، تلفن: 66924411-021
Email: m.s_midwifer@yahoo.com
[1] کارشناس ارشد مامایی، مربی و عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات مراقبتهای پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران
[2] دکترای پرستاری، دانشیار دانشکده پرستاری و مامایی، عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات مراقبتهای پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران
[3] کارشناس ارشد آمار زیستی، مربی دانشکده پرستاری مامایی، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران
[4] پریناتولوژیست، استادیار دانشگاه علوم پزشکی تهران، عضو مرکز تحقیقات مادر، جنین و نوزاد بیمارستان ولیعصر، تهران، ایران
[5] کارشناس ارشد مامایی، دانشکده پرستاری مامایی، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران)نویسنده مسنول(
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
پرستاری