 
                     
                     
                    
                    
                    
                    
                     Rassouli M,  Zamanzadeh V,  Abbaszadeh A,  Nikanafar A R,  Alavi-Majd H,  Mirza Ahmadi F et al . PATIENT-CENTERED COMMUNICATION BARRIERS: EXPERIENCES OF PATIENTS WITH CANCER, THEIR FAMILY MEMBERS AND NURSES.  Nursing and Midwifery Journal 2014; 11 (10) 
URL: 
http://unmf.umsu.ac.ir/article-1-1640-fa.html   
                    
                    رسولی مریم،  زمانزاده وحید،  عباسزاده عباس،  نیکانفر علیرضا،  علوی مجد حمید،  میرزا احمدی فرناز و همکاران.. موانع برقراری ارتباط بیمارمحور: تجارب بیماران مبتلا به سرطان، اعضای خانواده و پرستاران آنها.  مجله پرستاری و مامایی. 1392; 11 (10) 
URL: http://unmf.umsu.ac.ir/article-1-1640-fa.html
  
                     
					 
					
                 
                
                    
                    
                    
                    
                    
                    
                    :       (8578 مشاهده)
                    
                    
                    موانع برقراری ارتباط بیمارمحور: تجارب بیماران مبتلا به سرطان، اعضای خانواده و پرستاران آنها
مریم رسولی ، وحید زمانزاده ، عباس عباسزاده ، علیرضا نیکانفر ، حمید علوی مجد ، فرناز میرزا احمدی ، اکرم قهرمانیان *
تاریخ دریافت 06/06/1392 تاریخ پذیرش 11/08/1392
چکیده
پیش زمینه و هدف: شواهد نشان میدهد که پرستاران در برقراری ارتباط مبتنی بر نیازها، ترجیحات و فردیسازی ارتباط با بیماران خود ناموفق بوده و نارضایتی بیماران مهمترین پیامد این مسئله است. این مطالعه برای تبیین موانع ارتباط بیمارمحور بر اساس تجارب بیماران مبتلا به سرطان، خانواده و پرستاران آنها انجام شد. 
مواد و روشها: این مطالعه به روش تحلیل محتوای قراردادی با 9 بیمار، 3 عضو خانواده و 5 پرستار در بخشهای انکولوژی تبریز انجام شد. دادهها از طریق مصاحبهی عمیق نیمهساختاریافته به روش نمونهگیری هدفمند جمعآوری و بهطور همزمان تحلیل شد. استحکام تجزیهوتحلیل دادهها به وسیله مشارکتکنندگان و کنترل خارجی کنترل گردید. 
یافتهها: علیرغم تمایل پرستاران و بیماران به برقراری ارتباط بیمارمحور، عوامل بازدارندهای آن را محدود میکرد. در زمینهی سازمانی، موانعی چون ناهماهنگی حجم کار و زمان، فرهنگ سازمانی به شکل بیتوجهی به نیاز پرستار و بیمار، روتینمحوری به جای بیمارمحوری، شیفهای اضافی و فقدان نظارت؛ و در زمینهی روانشناختی، مشکلات عاطفی بیمار، ناشی از تشخیص سرطان و درمانهای تهاجمی و حس آسیبپذیری در پرستاران ناشی از حس مخاطرهآمیز بودن کار با بیمار مبتلا به سرطان از نظر جسمی و روانی مطرح بود. در زمینهی فرهنگی- اجتماعی، غیرهمزبانی، جنسیت ناهماهنگ، بیسوادی و کم بودن سواد سلامت و تصورات غلط در مورد صمیمیتِدرمانی، از ارتباط بیمارمحور ممانعت میکرد. 
بحث و نتیجهگیری: برای ارتباط بیمارمحور، تغییر در فلسفه و فرهنگ حاکم بر محیطهای مراقبتی ضروری است. پرستاران باید آموزش مناسب منطبق با نیازهای خود دریافت نمایند که در آن بر رویکردهای فلسفی کلنگر و بیمارمحور تاکید گردد. مدیران پرستاری باید علاوه بر نظارت بر عملکرد ارتباطی پرستاران به نیازهای شخصی و عاطفی آنها نیز توجه نمایند. 
کلید واژهها: سرطان، ارتباط بیمارمحور، موانع، تحلیل محتوای کیفی
مجله دانشکده پرستاری و مامایی ارومیه، دوره یازدهم، شماره دهم، پی در پی51، دی 1392، ص 764-753
آدرس مکاتبه: دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی کرمان، تلفن: 09123879247
Email: ghahramaniana@gmail.com
                    
                    
                    
                     
                    
                    
                    
                    نوع مطالعه:  
پژوهشي |
                    موضوع مقاله: 
                    
مدیریت پرستاری