دوره 11، شماره 10 - ( دی 1392 )                   جلد 11 شماره 10 صفحات 0-0 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Rassouli M, Zamanzadeh V, Abbaszadeh A, Nikanafar A R, Alavi-Majd H, Mirza Ahmadi F et al . PATIENT-CENTERED COMMUNICATION BARRIERS: EXPERIENCES OF PATIENTS WITH CANCER, THEIR FAMILY MEMBERS AND NURSES. Nursing and Midwifery Journal 2014; 11 (10)
URL: http://unmf.umsu.ac.ir/article-1-1640-fa.html
رسولی مریم، زمان‌زاده وحید، عباس‌زاده عباس، نیکانفر علیرضا، علوی مجد حمید، میرزا احمدی فرناز و همکاران.. موانع برقراری ارتباط بیمارمحور: تجارب بیماران مبتلا به سرطان، اعضای خانواده و پرستاران آن‌ها. مجله پرستاری و مامایی. 1392; 11 (10)

URL: http://unmf.umsu.ac.ir/article-1-1640-fa.html


چکیده:   (7623 مشاهده)
موانع برقراری ارتباط بیمارمحور: تجارب بیماران مبتلا به سرطان، اعضای خانواده و پرستاران آن‌ها مریم رسولی ، وحید زمان‌زاده ، عباس عباس‌زاده ، علیرضا نیکانفر ، حمید علوی مجد ، فرناز میرزا احمدی ، اکرم قهرمانیان * تاریخ دریافت 06/06/1392 تاریخ پذیرش 11/08/1392 چکیده پیش زمینه و هدف: شواهد نشان می‌دهد که پرستاران در برقراری ارتباط مبتنی بر نیازها، ترجیحات و فردی‌سازی ارتباط با بیماران خود ناموفق بوده و نارضایتی بیماران مهم‌ترین پیامد این مسئله است. این مطالعه برای تبیین موانع ارتباط بیمارمحور بر اساس تجارب بیماران مبتلا به سرطان، خانواده و پرستاران آن‌ها انجام شد. مواد و روش‌ها: این مطالعه به روش تحلیل محتوای قراردادی با 9 بیمار، 3 عضو خانواده و 5 پرستار در بخش‌های انکولوژی تبریز انجام شد. داده‌ها از طریق مصاحبه‌ی عمیق نیمه‌ساختاریافته به روش نمونه‌گیری هدفمند جمع‌آوری و به‌طور همزمان تحلیل شد. استحکام تجزیه‌وتحلیل داده‌ها به وسیله مشارکت‌کنندگان و کنترل خارجی کنترل گردید. یافته‌ها: علیرغم تمایل پرستاران و بیماران به برقراری ارتباط بیمارمحور، عوامل بازدارنده‌ای آن را محدود می‌کرد. در زمینه‌ی سازمانی، موانعی چون ناهماهنگی حجم کار و زمان، فرهنگ سازمانی به شکل بی‌توجهی به نیاز پرستار و بیمار، روتین‌محوری به جای بیمارمحوری، شیف‌های اضافی و فقدان نظارت؛ و در زمینه‌ی روان‌شناختی، مشکلات عاطفی بیمار، ناشی از تشخیص سرطان و درمان‌های تهاجمی و حس آسیب‌پذیری در پرستاران ناشی از حس مخاطره‌آمیز بودن کار با بیمار مبتلا به سرطان از نظر جسمی و روانی مطرح بود. در زمینه‌ی فرهنگی- اجتماعی، غیرهمزبانی، جنسیت ناهماهنگ، بی‌سوادی و کم بودن سواد سلامت و تصورات غلط در مورد صمیمیتِ‌درمانی، از ارتباط بیمارمحور ممانعت می‌کرد. بحث و نتیجه‌گیری: برای ارتباط بیمارمحور، تغییر در فلسفه و فرهنگ حاکم بر محیط‌های مراقبتی ضروری است. پرستاران باید آموزش مناسب منطبق با نیازهای خود دریافت نمایند که در آن بر رویکردهای فلسفی کل‌نگر و بیمارمحور تاکید گردد. مدیران پرستاری باید علاوه بر نظارت بر عملکرد ارتباطی پرستاران به نیازهای شخصی و عاطفی آن‌ها نیز توجه نمایند. کلید واژه‌ها: سرطان، ارتباط بیمارمحور، موانع، تحلیل محتوای کیفی مجله دانشکده پرستاری و مامایی ارومیه، دوره یازدهم، شماره دهم، پی در پی51، دی 1392، ص 764-753 آدرس مکاتبه: دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی کرمان، تلفن: 09123879247 Email: ghahramaniana@gmail.com
متن کامل [PDF 186 kb]   (4048 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: مدیریت پرستاری

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله پرستاری و مامایی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Nursing And Midwifery Journal

Designed & Developed by : Yektaweb