:       (6931 مشاهده)
                    
                    
                      مطالعهی میزان کاربست مدیریت دانش در بین اعضای هیئت علمی دانشگاه ارومیه     علی دلایی میلان [1] * ، محمد فریدونی [2]     تاریخ دریافت 04/08/1392 تاریخ پذیرش 05/10/1392     چکیده   پیش زمینه و هدف: کشور ما در حال حاضر دورهای چالشی را سپری مینماید،در چنین وضعیتی برقراری مدیریت دانش یکی از مهمترین ابزارهای موفقیت سازمانها در شرایط رقابتی و عصر اطلاعات است. از این رو، این پژوهش با هدف سنجش وضعیت حاکمیت فرآیندهای مدیریت دانش در دانشگاه ارومیه از نظر اعضای هیئت علمی بوده است.   مواد و روش کار: این پژوهش توصیفی-پیمایشی در جامعه اعضای هیئت علمی دانشگاه ارومیه (412 نفر) در سال تحصیلی 1391-92 به انجام رسید و 187 نفر به روش نمونه گیری تصادفی طبقهای برای مطالعه انتخاب شدند. برای مطالعه از پرسشنامه دو بخشی شامل سؤالات جمعیت شناسی و پرسشنامه مدیریت دانش جاشپارا استفاده گردید این پرسشنامه 32 سؤال در چهار زیر بخش بوده که ضریب آلفای کرونباخ آن 807/0 به دست آمد یا محاسبه شد. برای تجزیه و تحلیل دادهها از روشهای آمار توصیفی و آزمون t تک نمونهای، تحلیل واریانس و t گروههای مستقل به کمک نرم افزار SPSS 16 استفاده شد.   یافتهها: وضعیت مدیریت دانش در سطح دانشگاه ارومیه از نظر اعضای هیئت علمی پایینتر از حد متوسط ارزیابی شد. بین دیدگاههای اعضای هیئت علمی با توجه به گروههای مختلف مرتبه علمی و جنسیت تفاوت معنیدار وجود نداشت.   بحث و نتیجه گیری: در شرایط کنونی، استفاده بهینه از دانش سازمانی و کاربرد آن با ابزارهای نوین مدیریتی نظیر مدیرت دانش، سازمان را در شرایط رقابتی توانمند ساخته، مقدمات موفقیت آنها را پدید میآورد.   کلیدواژهها: دانش، مدیریت دانش، اعضای هیئت علمی، دانشگاه ارومیه     مجله دانشکده پرستاری و مامایی ارومیه، دوره یازدهم، شماره یازدهم ، پی در پی 52، بهمن 1392، ص 943-936     آدرس مکاتبه: ارومیه، جاده نازلو، پردیس دانشگاه ارومیه، دانشکده فنی و مهندسی، تلفن: 09149504370   Email: a.milan@urmia.ac.ir   [1] کارشناس ارشد اطلاع رسانی دانشگاه ارومیه(نویسنده مسئول)   [2] کارشناس ارشد برنامه ریزی درسی، دانشگاه ارومیه
                    
                    
                    
                     
                    
                    
                    
                    نوع مطالعه:  
پژوهشي |
                    موضوع مقاله: 
                    
مدیریت پرستاری