Mesgarzade M, Orujlu S, Ebrahimi M, Baghaei R. SURVUY OF MOTHER’S SATISFACTION FROM PROVIDED CARE IN DELIVERY UNIT IN THE KHOY QAMAR BANI HASHEM HOSPITAL IN 2012. Nursing and Midwifery Journal 2015; 12 (10) :919-925
URL:
http://unmf.umsu.ac.ir/article-1-1705-fa.html
مسگرزاده مریم، اروجلو سمیرا، ابراهیمی مرضیه، بقایی رحیم. بررسی رضایت مادران از مراقبتهای ارائهشده در بخش زایمان بیمارستان قمر بنیهاشم خوی در سال 1391. مجله پرستاری و مامایی. 1393; 12 (10) :919-925
URL: http://unmf.umsu.ac.ir/article-1-1705-fa.html
1- مربی گروه مامایی، عضو هیئت علمی دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی ارومیه
2- مربی گروه آموزش پرستاری داخلی جراحی، عضو هیئت علمی دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی ارومیه
3- استادیار گروه آموزش پرستاری داخلی جراحی دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی ارومیه (نویسنده مسئول) ، rbaghaei2001@yahoo.com
چکیده: (9427 مشاهده)
بررسی رضایت مادران از مراقبتهای ارائهشده در بخش زایمان بیمارستان قمر بنیهاشم خوی در سال 1391
مریم مسگرزاده [1] ، سمیرا اروجلو [2] ، مرضیه ابراهیمی [3] ، رحیم بقایی [4] *
تاریخ دریافت 15/06/1393 تاریخ پذیرش 20/08/1393
چکیده
پیشزمینه و هدف: هدف اصلی گروه ارائهدهندگان خدمت، جلب رضایت بیماران است. ارزیابی میزان رضایت مادر بهعنوان مشتری دریافتکننده خدمات بهداشتی درمانی یکی از شاخصهای بررسی کیفیت این خدمات است. یافتن جنبههایی از خدمات که موجب نارضایتی مراجعین میشود و سعی در برطرف نمودن آنها میتواند مؤثرترین و کمهزینهترین راه افزایش کیفیت خدمات ارائهشده باشد. این مطالعه باهدف تعیین رضایت مادران از مراقبتهای ارائهشده در بخش زایمان بیمارستان قمر بنیهاشم خوی در سال 1391 انجام شد.
مواد و روشها: در این مطالعه توصیفی مقطعی، 385 نفر از زنان بستری در بخش زایمان بیمارستان قمر بنیهاشم خوی که شرایط ورود به مطالعه را داشتند بهصورت نمونهگیری آسان موردمطالعه قرار گرفتند. ابزار جمعآوری دادهها، پرسشنامه پژوهشگر ساخته شامل بخش اطلاعات جمعیت شناختی و فرم سنجش رضایت مادران باردار (حاوی 27 سؤال با طیف لیکرت) بود. جهت اعتبار پرسشنامه از اعتبار محتوا و جهت پایایی آن از آلفای کرونباخ استفاده شد (9/0= ᾳ ). پرسشنامه قبل از ترخیص مادران از طریق مصاحبه تکمیل گردید. دادهها با استفاده از شاخصهای آماری توصیفی و آزمون کای اسکوئر در سطح معنیداری 05/0 مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفت.
یافتهها: رضایت کلی مادران از مراقبتهای ارائهشده در بخش زایمان 15/80 درصد، مراقبتهای ارائهشده قبل از زایمان 17/77 درصد، حین زایمان 96/77 درصد و بعد از زایمان 49/77 درصد بود. کمترین سطح رضایت مادران باردار از توضیحات لازم در زمینه تغذیه نوزاد، نحوه مراقبت از نوزاد، نحوه مراقبت از خود پس از زایمان و شرایط فیزیکی اتاق درد و اتاق زایمان (6/2 درصد کاملاً راضی) بود.
بحث و نتیجهگیری: با توجه به نیاز آموزش حین ترخیص بیماران، مسئولان بیمارستان میتوانند با پایهریزی مراقبتهای زایمانی بیمار محور، آموزش در رابطه با مراقبت و ایجاد محیط فیزیکی مناسب برنامههایی برای رفع نقصهای موجود در این زمینه تنظیم کنند تا بتوانند رضایت بیشتر مادران را جلب کنند.
کلیدواژهها: رضایت، مادران، مراقبتهای حین زایمان، مراقبتهای پس از زایمان
مجله دانشکده پرستاری و مامایی ارومیه، دوره دوازدهم، شماره دهم ، پیدرپی 63، دی 1393، ص 925-919
آدرس مکاتبه: ارومیه، کیلومتر 11 جاده سرو، پردیس نازلو، دانشکده پرستاری و مامایی تلفن:32754961-044
Email: rbaghaei2001@yahoo.com
[1] مربی گروه مامایی، عضو هیئت علمی دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی ارومیه
[2] مربی گروه آموزش پرستاری داخلی جراحی، عضو هیئت علمی دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی ارومیه
[3] مربی گروه مامایی، عضو هیئت علمی دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی ارومیه
[4] ا ستادیار گروه آموزش پرستاری داخلی جراحی دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی ارومیه (نویسنده مسئول)
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
مدیریت پرستاری