دوره 12، شماره 2 - ( اردیبهشت 1393 )                   جلد 12 شماره 2 صفحات 93-86 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Cheraghi M A, Ghisvandian S H, Esmaeili M. CHARACTERISTICS OF AN ELITE INSTRUCTOR: A QUALITATIVE STUDY. Nursing and Midwifery Journal 2014; 12 (2) :86-93
URL: http://unmf.umsu.ac.ir/article-1-1826-fa.html
چراغی محمدعلی، غیاثوندیان شهرزاد، اسماعیلی مریم. ویژگی‌های استاد نمونه: یک مطالعه کیفی. مجله پرستاری و مامایی. 1393; 12 (2) :86-93

URL: http://unmf.umsu.ac.ir/article-1-1826-fa.html


1- دانشگاه علوم پزشکی تهران
چکیده:   (6344 مشاهده)
    تاریخ دریافت 15/10/1392 تاریخ پذیرش 12/12/1392      چکیده   پیش زمینه و هدف: یکی از مؤلفه‌های تأثیرگذار در فرایند آموزش، استاد است. مطالعات نشان می‌دهد نقش استاد در یادگیری فراگیران بسیار با اهمیت و محوری است. در این میان یکی از مهم‌ترین و پایه‌ایترین ذی‌نفعان اساتید دانشگاه نیز، دانشجویان می‌باشند که دارای انتظاراتی از اساتید نمونه با تعیین معیارهای لازم می‌باشند. لذا این مطالعه با هدف تبیین نقطه نظرات دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی تهران در مورد ویژگی‌های یک استاد نمونه انجام شده است.   مواد و روش‌ها: این مطالعه یک مطالعه کیفی با رویکرد آنالیز محتوی از نوع استقرایی-قراردادی است که به کنکاش در خصوص نقطه نظرات دانشجویان مبتنی بر فلسفه طبیعت‌گرایانه می‌پردازد. شرکت کنندگان در این مطالعه، 19 نفر دانشجوی مشغول به تحصیل در رشته‌های مختلف دانشگاه علوم پزشکی تهران بوده‌اند. جهت جمع آوری داده‌ها از روش مصاحبه‌های فردی عمیق نیمه ساختارمند استفاده شده است.یافته‌ها با استفاده از رویکرد آنالیز محتوای قراردادی تحلیل شده‌اند.   یافته‌ها: نتایج حاصل از مطالعه منجر به شناسایی سه تم توأمان علم و بیان، بایسته‌های اخلاقی در تعلیم و تربیت و ارتباط و تعامل با دانشجو گردید. تم سوم مطالعه دارای یک زیر تم با عنوان انعطاف‌پذیری جو کلاس درس بوده است.   بحث و نتیجه گیری: بر اساس یافته‌های حاصل از مطالعه می‌توان دریافت که اساتید دانشگاه نه تنها نقش مهمی در آموزش نسل جوان دانشگاهی را بر عهده دارند بلکه از جایگاه بی نظیری نیز در شکل گیری الگوهای عملکردی دانشجویان برخوردارند.
متن کامل [PDF 147 kb]   (4113 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: پرستاری

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله پرستاری و مامایی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Nursing And Midwifery Journal

Designed & Developed by : Yektaweb