دوره 12، شماره 2 - ( اردیبهشت 1393 )                   جلد 12 شماره 2 صفحات 116-109 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Didarloo A, Pourali R, Gharaaghaji R, Rahimi B. COMPARING THE EFFECT OF THREE HEALTH EDUCATION METHODS ON THE KNOWLEDGE OF HEALTH VOLUNTEERS REGARDING BREAST SELF-EXAMINATION. Nursing and Midwifery Journal 2014; 12 (2) :109-116
URL: http://unmf.umsu.ac.ir/article-1-1829-fa.html
دیدارلو علیرضا، پورعلی رضا، قره آغاجی رسول، رحیمی بهلول. بررسی و مقایسه اثربخشی سه روش آموزش بهداشت بر ارتقاء میزان آگاهی رابطین بهداشتی نسبت به خودآزمایی پستان. مجله پرستاری و مامایی. 1393; 12 (2) :109-116

URL: http://unmf.umsu.ac.ir/article-1-1829-fa.html


1- مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی موثر بر سلامت، دانشگاه علوم پزشکی ارومیه
2- دانشگاه علوم پزشکی ارومیه
چکیده:   (6656 مشاهده)
  تاریخ دریافت 23/10/1392 تاریخ پذیرش 25/12/1392   چکیده   پیش زمینه و هدف: در دهه‌های اخیر سرطان پستان به علت بروز و شیوع بالا، عمده‌ترین چالش و مشکل بهداشتی در بین زنان در سراسر دنیاست. با آموزش زنان در مورد رفتارهای غربالگری سرطان سینه به ویژه خود آزمایی سینه می‌توان بیماری را در مراحل اولیه تشخیص و درمان کرد. هدف مطالعه حاضر بررسی کارآیی و اثر بخشی سه شیوه آموزش بهداشت بر ارتقای آگاهی رابطین بهداشتی در مورد خود آزمایی پستان است.   مواد و روش کار: در این مطالعه نیمه تجربی به تعداد 120 نفر از رابطین بهداشتی مرکز بهداشتی و درمانی شهدا شهرستان ارومیه به روش سرشماری وارد مطالعه شدند. ابتدا پرسشنامه دو بخشی پژوهشگر ساخته( مشخصات فردی و سؤالات آگاهی) معتبر و پایا توسط رابطین بهداشت تکمیل شد و در مرحله بعد نمونه‌ها به چهار گروه مساوی تقسیم شدند (یک گروه کنترل و سه گروه آموزشی). برای سه گروه آموزشی، برنامه آموزشی بر اساس سه روش آموزشی متفاوت انجام پذیرفت ولی گروه کنترل در معرض مداخله آموزشی قرار نگرفت. برای مقایسه وضعیت آگاهی و یا میانگین نمره آگاهی قبل و بعد از آموزش در گروه‌های مورد مطالعه از روش‌های آمار توصیفی و استنباطی(جداول فراوانی، آزمون‌های آماری تی زوج و کای اسکوئر) استفاده شد.   یافته‌ها: نتایج نشان داد که نمونه‌ها دارای میانگین سنی 6/7 ± 01/33 سال بوده و محدوده سنی 18 تا 53 سال داشتند. نتایج آشکار کرد که آموزش با هر سه روش آموزشی(غیرمستقیم، مستقیم و مستقیم و غیر مستقیم(ترکیبی)) باعث بالا رفتن سطح آگاهی رابطین بهداشتی در مورد خود آزمایی پستان می‌شود(001/0 p< ). همچنین آزمون تی زوج وجود ارتباط معنی‌دار آماری را در گروه‌های آموزشی قبل و بعد از آموزش نشان داد(001/0 p< ). آزمون کای اسکوئر ارتباط معنی‌داری بین متغیرهای سن و سطح تحصیلات نمونه‌ها را با سطح آگاهی آن‌ها نشان داد(05/0 p< ).   بحث و نتیجه گیری: با توجه به نتایج مطالعه حاضر در مورد اثر آموزش بر سطح آگاهی رابطین بهداشت در زمینه خود آزمایی پستان، به‌کارگیری روش‌های آموزشی غیرمستقیم، مستقیم و به ویژه مستقیم و غیرمستقیم(روش ترکیبی) در مراکز بهداشتی – درمانی مفید خواهد بود.
متن کامل [PDF 148 kb]   (2801 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: پرستاری

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله پرستاری و مامایی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Nursing And Midwifery Journal

Designed & Developed by : Yektaweb