 
                     
                     
                    
                    
                    
                    
                     Dinmohammadi M,  Jalali A,  Peyrovi H. PROFESSIONAL AND EXTRA- PROFESSIONAL FACTORS AFFECTING PROFESSIONAL SOCIALIZATION OF IRANIAN STUDENT NURSES: A QUALITATIVE STUDY.  Nursing and Midwifery Journal 2015; 13 (1) :64-74
URL: 
http://unmf.umsu.ac.ir/article-1-1869-fa.html   
                    
                    دین محمدی محمدرضا،  جلالی امیر،  پیروی حمید. عوامل و شرایط حرفهای و خارج حرفهای مؤثر بر اجتماعی شدن حرفهای دانشجویان کارشناسی پرستاری ایران: یک مطالعه کیفی.  مجله پرستاری و مامایی. 1394; 13 (1) :64-74
URL: http://unmf.umsu.ac.ir/article-1-1869-fa.html
  
                     
					 
					
                 
                
                    
                    
                    
                    1- استادیار، عضو هیات علمی دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی زنجان (نویسنده مسئول) ، mdinmohammadi@yahoo.com
 2- استادیار، عضو هیات علمی دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه 
 3- استاد، عضو هیات علمی دانشکده پرستاری و مامایی، مرکز تحقیقات مراقبتهای پرستاری دانشگاه علوم پزشکی ایران 
                    
                    
                    :       (8748 مشاهده)
                    
                    
                      عوامل و شرایط حرفهای و خارج حرفهای مؤثر بر اجتماعی شدن حرفهای دانشجویان کارشناسی پرستاری ایران: یک مطالعه کیفی     محمدرضا دینمحمدی [1] * ، امیر جلالی [2] ، حمید پیروی [3]     تاریخ دریافت 01/09/1393 تاریخ پذیرش 10/11/1393     چکیده   پیشزمینه و هدف: عوامل متنوع و متعددی در اجتماعی شدن حرفهای دانشجویان پرستاری نقش دارند. همگونی و سازگاری مناسب بین انتظارات این عوامل، فرایند اجتماعی شدن را تسهیل مینماید. هدف این مقاله، گزارش بخشی از یک مطالعه اصلی است که به معرفی عوامل و شرایط مؤثر بر اجتماعی شدن حرفهای دانشجویان کارشناسی پرستاری ایران میپردازد.   مواد و روش کار: 12 دانشجوی کارشناسی پرستاری شاغل به تحصیل در دو دانشکده پرستاری و مامایی بزرگ تهران و دو دانشآموخته جدید کارشناسی پرستاری با نمونهگیری هدفمند انتخاب شدند. دادههای مطالعه از طریق مصاحبه عمیق نیمه ساختاریافته گردآوری و با استفاده از نظریه پایه استراس و کوربین (1998) و روش مقایسهای مداوم مورد تحلیل قرار گرفت.   یافتهها: عوامل و شرایط حرفهای (متشکل از محیطهای آموزشی، برنامههای درسی و عوامل انسانی از قبیل اساتید و مربیان، اعضای تیم مراقبت، بیماران و همتایان) و خارج حرفهای (متشکل از جامعه، رسانه، خانواده، دوستان و پیش داشتهای فردی) در قالب دوطبقه اصلی با زیر طبقات مربوطه انتزاع گردید و بهعنوان زمینه و ساختارهای مؤثر بر پدیده اجتماعی شدن حرفهای دانشجویان کارشناسی پرستاری شناسایی و معرفی شد. تأثیر عوامل و شرایط حرفهای بر نحوه اجتماعی شدن حرفهای دانشجویان عمدتاً مستقیم و آشکار بوده و با درجات مختلف در سراسر دوره آموزشی مشاهده میگردید. تأثیرات عوامل و شرایط خارج حرفهای معمولاً غیرمستقیم و پنهان بوده و از قبل از ورود فرد به دوره آموزشی آغاز و با گذر فرد به سالهای بالا کمرنگتر میگردید.   بحث و نتیجهگیری: یافتههای مطالعه نشان داد که چگونگی اجتماعی شدن دانشجویان کارشناسی در حرفه پرستاری تابع تأثیرات مستقیم و غیرمستقیم عوامل و شرایط حرفهای و خارج حرفهای میباشد. نحوه تعامل دانشجویان با این عوامل و شرایط، کیفیت اجتماعی شدن آنها را در حرفه پرستاری تعیین مینماید.   کلیدواژهها: عوامل حرفهای، عوامل خارج حرفهای، اجتماعی شدن، دانشجوی پرستاری، تحقیق کیفی     مجله دانشکده پرستاری و مامایی ارومیه، دوره سیزدهم، شماره اول، پیدرپی 66، فروردین 1394، ص 74-64     آدرس مکاتبه: گروه پرستاری دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی زنجان، تلفن:09123411908   Email: mdinmohammadi@zums.ac.ir   [1] استادیار، عضو هیات علمی دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی زنجان (نویسنده مسئول)   [2] استادیار، عضو هیات علمی دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه   [3] استاد، عضو هیات علمی دانشکده پرستاری و مامایی، مرکز تحقیقات مراقبتهای پرستاری دانشگاه علوم پزشکی ایران
                    
                    
                    
                    
                    
                    نوع مطالعه:  
 کیفی |
                    موضوع مقاله: 
                    
پرستاری