دوره 13، شماره 4 - ( تیر 1394 )                   جلد 13 شماره 4 صفحات 327-320 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

hadizadeh talasaz Z, noorani saadoldin S, shakeri M T, modares gharavi M. STUDY THE LEVEL OF HAPPINESS IN MIDWIVES WORKING IN MATERNITY AND ITS RELATIONSHIP TO THEIR QUALITY OF COMMUNICATIVE PERFORMANCE IN MASHHAD IN 1392. Nursing and Midwifery Journal 2015; 13 (4) :320-327
URL: http://unmf.umsu.ac.ir/article-1-1935-fa.html
هادی زاده طلاساز زهرا، نورانی سعدالدین شهلا، شاکری محمدتقی، مدرس غروی مرتضی. بررسی سطح شادمانی ماماهای شاغل در زایشگاه و ارتباط آن با کیفیت عملکرد ارتباطی آن‌ها در سال 1392. مجله پرستاری و مامایی. 1394; 13 (4) :320-327

URL: http://unmf.umsu.ac.ir/article-1-1935-fa.html


1- کارشناسی‌ارشد مامایی دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، ایران
2- مربی گروه مامایی دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، ایران (نویسنده مسئول) ، nouranish@mumsac.ir
3- استاد گروه آمار زیستی دانشگاه علوم پزشکی مشهد، ایران
4- استادیار گروه روانپزشناسی بالینی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، ایران
چکیده:   (5820 مشاهده)
بررسی سطح شادمانی ماماهای شاغل در زایشگاه و ارتباط آن با کیفیت عملکرد ارتباطی آن‌ها در سال 1392   تاریخ دریافت 19/01/1394 تاریخ پذیرش 28/03/1394  چکیده  پیش‌زمینه و هدف: شادی یک احساس پایدار در هیجان‌های مثبت و درک واقعیت زندگی می‌باشد. نوع احساس و علائم فیزیولوژیکی شادی، ازجمله تغییرات چهره یا لحن کلام، بر اصل رابطه ما با دیگران و کیفیت آن، قویاً تأثیر می‌گذارد. عملکرد ارتباطی به‌عنوان مهم‌ترین ویژگی لازم برای افراد شاغل در بخش ارائه مراقبت‌های بهداشتی اولیه توصیف شده است. ماما به‌عنوان عضو کلیدی در فرآیند درمان، بیشترین ارتباط را با مددجو برقرار می‌کند. لذا مطالعه‌ی حاضر باهدف تعیین سطح شادمانی و ارتباط آن با کیفیت عملکرد ارتباطی ماما می‌باشد.  مواد و روش کار: مطالعه‌ی حاضر در سال 1392 بر روی 90 مامای شاغل در زایشگاه‌های بیمارستان‌های آموزشی دانشگاه علوم پزشکی مشهد که به روش سرشماری انتخاب شدند انجام شد. طرح تحقیق توصیفی همبستگی می‌باشد. داده‌ها با استفاده از پرسشنامه‌ی شادمانی آکسفورد و چک‌لیست مشاهده‌ای عملکرد جمع‌آوری گردید و توسط spss19 و به‌وسیله‌ی آزمون‌های آماری اسپیرمن، پیرسون و آنالیز واریانس تجزیه‌وتحلیل شدند.  یافته‌ها: 11 نفر (2/12 درصد) دارای شادمانی سطح پایین، 46 نفر (1/51 درصد) سطح متوسط و 33 نفر (7/36 درصد) دارای سطح شادمانی بالا بودند. ضریب همبستگی اسپیرمن نشان داد بین شادمانی و عملکرد ارتباطی ماماها ارتباط مثبت و معناداری وجود دارد (771/0rs=،001/0>p).  بحث و نتیجه‌گیری: با توجه به اینکه بین شادمانی و عملکرد ارتباطی ماماها رابطه مثبت معنادار وجود دارد و ازآنجاکه 3/63 درصد ماماها دارای شادمانی سطح متوسط و پایین بودند مسئولین می‌توانند کیفیت عملکرد ارتباطی ماماها را با افزایش سطح شادمانی آن‌ها افزایش و از این طریق رضایت مراجعین از سازمان را افزایش دهند.  کلیدواژه‌ها: شادمانی، ماما، ارتباط، ارزیابی عملکرد، ارزیابی کیفیت  مجله دانشکده پرستاری و مامایی ارومیه، دوره سیزدهم، شماره چهارم، پی‌درپی 69، تیر 1394، ص 327-320  آدرس مکاتبه: دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، ایران، تلفن:09155199603  Email: nouranish@mums.ac.ir
متن کامل [PDF 234 kb]   (1659 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: مامایی

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله پرستاری و مامایی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Nursing And Midwifery Journal

Designed & Developed by : Yektaweb