sofyani A, habibzadeh H, khalkhali H, aslanabadi H, sanaei N. THE EFFECT OF GROUP DISCUSSION ON THE SELF-MANAGEMENT ABILITY IN PATIENTS WITH TYPE 2 DIABETES REFERRED TO THE DIABETES CLINICS IN KHOY, 2014. Nursing and Midwifery Journal 2015; 12 (12) :1071-1080
URL:
http://unmf.umsu.ac.ir/article-1-1990-fa.html
صوفیانی اکبر، حبیب زاده حسین، خلخالی حمید رضا، اصلان آبادی حسن، سنایی نوشین. بررسی تأثیر بحث گروهی بر توانایی خودمدیریتی بیماران مبتلا به دیابت نوع 2 مراجعهکننده به کلینیک دیابت شهر خوی در سال 1392. مجله پرستاری و مامایی. 1393; 12 (12) :1071-1080
URL: http://unmf.umsu.ac.ir/article-1-1990-fa.html
1- دانشجوی کارشناسی ارشد آموزش پرستاری، دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی ارومیه
2- استادیار پرستاری، دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی ارومیه (نویسنده مسئول)
3- استادیار آمار حیاتی، دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی ارومیه
4- متخصص داخلی، بیمارستان شهید مدنی خوی
5- کارشناس پرستاری، بیمارستان شهید مدنی خوی
چکیده: (6755 مشاهده)
بررسی تأثیر بحث گروهی بر توانایی خودمدیریتی بیماران مبتلا به دیابت نوع 2 مراجعهکننده به کلینیک دیابت شهر خوی در سال 1392
اکبر صوفیانی [1] ، حسین حبیب زاده [2] * ، حمیدرضا خلخالی [3] ، حسن اصلان آبادی [4] ، نوشین سنایی [5]
تاریخ دریافت 01/08/1393 تاریخ پذیرش 05/10/1393
چکیده
پیشزمینه و هدف: دیابت یک بیماری مزمن با عوارض متعدد است که به علت ماهیت مزمن بیماری نیاز به آموزش مستمر دارد. روش آموزش ی بحث گروهی به علت مشارکت فعال بیماران در فرآیند آموزش نقش مهمی در بهبود عملکرد، ارتقاء کیفیت زندگی و کنترل عوارض دارند. هدف عمده آموزش به این گروه از بیماران ارتقاء رفتارهای خودمدیریتی است. این پژوهش باهدف تعیین تأثیر بحث گروهی بر توانایی خودمدیریتی بیماران مبتلا به دیابت نوع 2 انجام یافته است.
مواد و روش کار: در این مطالعه تجربی، 90 بیمار واجد شرایط مرکز دیابت خوی به روش نمونهگیری آسان انتخاب و به روش تخصیص تصادفی در دو گروه مداخله و کنترل قرار گرفتند. برای گروه مداخله، مداخلات خودمدیریتی مرتبط به روش بحث گروهی در 8 جلسه اجرا و 3 ماه بعد پیگیری شد. گروه کنترل مداخلات روتین را دریافت کردند. ابزار جمعآوری دادهها شامل اطلاعات جمعیت شناختی و ابعاد خودمدیریتی لین بود. تجزیهوتحلیل دادهها بهوسیله نرمافزار SPSS نسخه 16 و آزمونهای آماری توصیفی و استنباطی انجام شد.
یافتهها: آزمون تی مستقل و تی زوج شده نشان داد که بعد از بحث گروهی، اختلاف میانگین امتیازات ابعاد پنجگانه خودمدیریتی در بین گروههای کنترل و مداخله معنیدار بود p
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
پرستاری