Malakouti J, Alidoost N, Mohaddesi H, Sattarzadeh Jahdi N, Asghari Jafarabadi M, Salehi Pourmehr H. THE EVALUATING EFFECT OF EDUCATION ON KNOWLEDGE AND ATTITUDE OF NULLIPAROUS WOMEN TOWARD THE DELIVERY METHOD. Nursing and Midwifery Journal 2014; 12 (7) :575-568
URL:
http://unmf.umsu.ac.ir/article-1-2045-fa.html
ملکوتی جمیله، علیدوست نیشتمان، محدثی حمیده، ستارزاده جهدی نیلوفر، اصغری جعفرآبادی محمد، صالحی پورمهر هانیه. تأثیر آموزش بر آگاهی و نگرش مادران باردار شکم اول در انتخاب نوع زایمان در شهرستان بوکان. مجله پرستاری و مامایی. 1393; 12 (7) :575-568
URL: http://unmf.umsu.ac.ir/article-1-2045-fa.html
1- دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی تبریز
2- دانشگاه علوم پزشکی تبریز ، nishtmanalidoost@yahoo.com
3- دانشگاه علوم پزشکی ارومیه
4- دانشگاه علوم پزشکی تبریز
چکیده: (8719 مشاهده)
تأثیر آموزش بر آگاهی و نگرش مادران باردار شکم اول در انتخاب نوع زایمان در شهرستان بوکان
جمیله ملکوتی[1]، نیشتمان علیدوست[2]٭، حمیده محدثی[3]، نیلوفر ستارزاده جهدی[4]، محمد اصغری جعفرآبادی[5]، هانیه صالحیپورمهر[6]
تاریخ دریافت 23/04/1393 تاریخ پذیرش 25/06/1393
چکیده
پیشزمینه و هدف: افزایش تصاعدی سزارین به یکی از معضلات مهم سیستمهای بهداشتی و جمعیتی تبدیل گردیده است. فقدان آگاهی از عوارض سزارین و نگرش منفی نسبت به زایمان طبیعی، از مهمترین علل افزایش تمایل زنان باردار نسبت به سزارین میباشد. آموزش به زنان باردار میتواند باعث کاهش ترس از زایمان شود و مادران با کسب آگاهی لازم، میتوانند روش مناسب را انتخاب کنند. این مطالعه باهدف تعیین اثر آموزش بر آگاهی و نگرش زنان در انتخاب نوع زایمان انجام شد.
مواد و روش کار: در این مطالعه نیمه تجربی، تعداد 200 زن باردار نخستزا با حاملگی 24 تا 32 هفته در مراکز بهداشتی درمانی شهرستان بوکان در سال 93 که ممنوعیتی برای زایمان طبیعی نداشتند انتخاب و بهصورت تصادفی به دو گروه مساوی مداخله و کنترل تقسیم شدند. مداخله در گروه آزمون، برگزاری چهار جلسه آموزشی بود که هر هفته تشکیل شد. از پرسشنامه محقق ساخته برای جمعآوری اطلاعات استفاده شد. دادهها با استفاده از نرمافزار SPSS22 و آزمونهای آماری t زوجی و مستقل و تحلیل کواریانس در سطح معنیداری 0.05 تحلیل گردید.
یافتهها: در گروه آزمون نمره آگاهی از 79/2 به 29/12 و نمره نگرش از 24/47 به 98/54 بهصورت معنیداری افزایش یافته بود. در گروه کنترل تغییر نمره آگاهی از 61/3 به 10/4 و نگرش از 99/45 به 80/46 ازنظر آماری معنیدار نبود. همچنین تغییرات میانگین نمره آگاهی و نگرش بعد از مداخله نسبت به قبل آن در دو گروه معنیدار بود P
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
مدیریت پرستاری