Shams S, Hemmati M, Sheikhi N. COMPARISON OF THE EFFECTS OF FACE-TO-FACE AND VIDEO INSTRUCTIONAL METHODS ON SELF-ESTEEM OF THE PATIENTS WITH HEMODIALYSIS. Nursing and Midwifery Journal 2015; 13 (6) :544-552
URL:
http://unmf.umsu.ac.ir/article-1-2053-fa.html
شمس شادی، همتی مسلک پاک معصومه، شیخی ناصر. مقایسه تأثیر آموزش خودمراقبتی به دو روش چهره به چهره و ویدئوئی بر عزتنفس بیماران مبتلا به نارسایی مزمن کلیه تحت درمان با همودیالیز. مجله پرستاری و مامایی. 1394; 13 (6) :544-552
URL: http://unmf.umsu.ac.ir/article-1-2053-fa.html
1- دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی ارومیه
2- گروه پرستاری، مرکز تحقیقات چاقی مادر و کودک، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی ارومیه (نویسنده مسئول) ، hemmatma@yahoo.com
3- دانشگاه علوم پزشکی ارومیه
چکیده: (7473 مشاهده)
پیشزمینه و هدف: عزتنفس در مبتلایان به بیماریهای مزمن پایین است، برای بالا بردن عزتنفس در بیماران نقش آموزش را نباید نادیده گرفت. این مطالعه بهمنظور مقایسه تأثیر دو روش آموزش چهره به چهره و آموزش ویدئوئی بر عزتنفس بیماران مبتلا به نارسایی مزمن کلیه تحت درمان با همودیالیز در مراکز آموزشی- درمانی امام خمینی ره و آیت ا... طالقانی شهر ارومیه انجام شد.
مواد و روش کار: پژوهش حاضر، مطالعهای تجربی از نوع قبل و بعد میباشد. 120 نفر از بیماران مبتلا به نارسایی مزمن کلیه تحت همودیالیز که شرایط ورود به مطالعه را داشتند بهصورت در تصادفی انتخاب شدند و بهطور تصادفی به سه گروه کنترل (40 نفر) و آموزش چهره به چهره (40 نفر) و آموزش ویدئویی (40 نفر) تخصیص داده شدند. ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه عزتنفس روزنبرگ بود که قبل و دو ماه بعد از مداخله در دو گروه تکمیل شد. آموزش چهره به چهره بهصورت انفرادی برای هر نفر در دو جلسه 35 تا 45 دقیقهای، و به فاصله یک هفته آموزشهای لازم بر اساس نیازهای بیمار داده شد. همزمان، برای گروه آموزش ویدئویی، سی دی تهیهشده با مفاهیم کاملاً مشابه با آموزش چهره به چهره نمایش داده شد. تجزیهوتحلیل دادهها بهوسیله نرمافزار آماری SPSS ویرایش 16 و با استفاده از آزمونهای آمار توصیفی و استنباطی انجام شد.
یافتهها: نتایج این مطالعه نشان داد میانگین نمره عزتنفس در ابتدا و انتهای مطالعه در گروه کنترل از 62/26 به 37/26 کاهش یافت، این در حالی است که در گروه آموزش ویدئویی میانگین نمره عزتنفس از 95/5 به 12/29 و در گروه آموزش چهره به چهره از 51/4 به 15/29 افزایش پیداکرده است، که این افزایش ازنظر آماری معنادار بود (05/0 P
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
پرستاری