دانشگاه ارومیه ، mhs_105@yahoo.com
چکیده: (9629 مشاهده)
نقش یادگیری سازمانی بر پاسخگویی و عملکرد شغلی کارکنان درمانی
محمد حسنی[1]*
تاریخ دریافت 19/07/1393 تاریخ پذیرش 10/09/1393
چکیده
پیشزمینه و هدف: ایجاد سازمانهای اثربخش و پاسخگو طی سالهای اخیر در اغلب کشورهای جهان موردتوجه کارگزاران بخش عمومی قرار گرفته است. در این میان درک اهمیت و کاربرد نقش یادگیری سازمانی میتواند بر این روند تأثیر بسزایی گذاشته و دولتها را در دسترسی به اهداف نظام یاری رساند. هدف از اجرای پژوهش حاضر بررسی رابطه بین یادگیری سازمانی و تأثیر آن بر پاسخگویی و عملکرد کارکنان بیمارستان اشنویه هست.
مواد و روشها: پژوهش حاضر ازنظر روششناسی، توصیفی و از نوع همبستگی است. جامعه آماری شامل کلیه کارکنان بیمارستان شهرستان اشنویه شامل 315 نفر در سال 1393 بود. حجم نمونه با توجه به جامعه آماری و بر اساس جدول تعیین حجم نمونه کرجسی و مورگان، 180 نفر در نظر گرفته شد که کفایت حجم نمونه بر اساس توان آماری بالاتر از 8/0 و سطح معنیداری نزدیک به صفر در تجزیهوتحلیل فرضیهها مورد تأیید قرار گرفت. روش نمونهگیری، نمونهگیری تصادفی طبقهای نسبتی است که بر اساس بخشها و نسبتها محاسبهشده از هر یک از طبقات متناسب با حجم جامعه آماری، تعداد نمونه هر یک از بخشها معین شد. برای جمعآوری اطلاعات در این پژوهش از پرسشنامههای یادگیری سازمانی نیف و همکاران عملکرد شغلی پاترسون و پاسخگویی هاچوارتر و همکاران استفاده شد.
یافتهها: یافتههای حاصل از تحلیل همبستگی و رگرسیون چندگانه حاکی از وجود روابط معنیدار در میان متغیر یادگیری سازمانی و پاسخگویی و یادگیری سازمانی و عملکرد شغلی کارکنان بود.
بحث و نتیجهگیری: یادگیری سازمانی بر ارتقای عملکرد شغلی و پاسخگویی کارکنان درمانی مؤثر است و میتواند نقش پیشبینی کننده را برای این دو متغیر ایفا کند.
کلیدواژهها: یادگیری سازمانی، پاسخگویی، عملکرد شغلی
مجله دانشکده پرستاری و مامایی ارومیه، دوره دوازدهم، شماره یازدهم، پیدرپی 64 ، بهمن 1393، ص 996-988
آدرس مکاتبه: گروه علوم تربیتی ،دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه ارومیه، تلفن: 04433364500
Email: mhs_105@yahoo.com
[1] دانشیار گروه علوم تربیتی دانشگاه ارومیه (نویسنده مسئول)
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
پرستاری