دوره 12، شماره 11 - ( بهمن 1393 )                   جلد 12 شماره 11 صفحات 988-996 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Hassani M. THE ROLE OF ORGANIZATIONAL LEARNING ON ACCOUNTABILITY AND JOB PERFORMANCE OF MEDICAL STAFF. Nursing and Midwifery Journal 2015; 12 (11) :996-988
URL: http://unmf.umsu.ac.ir/article-1-2143-fa.html
حسنی محمد. نقش یادگیری سازمانی بر پاسخگویی و عملکرد شغلی کارکنان درمانی. مجله پرستاری و مامایی. 1393; 12 (11) :996-988

URL: http://unmf.umsu.ac.ir/article-1-2143-fa.html


دانشگاه ارومیه ، mhs_105@yahoo.com
چکیده:   (9629 مشاهده)
 نقش یادگیری سازمانی بر پاسخگویی و عملکرد شغلی کارکنان درمانی  محمد حسنی[1]*  تاریخ دریافت 19/07/1393 تاریخ پذیرش 10/09/1393  چکیده  پیش‌زمینه و هدف: ایجاد سازمان‌های اثربخش و پاسخگو طی سال‌های اخیر در اغلب کشورهای جهان موردتوجه کارگزاران بخش عمومی قرار گرفته است. در این میان درک اهمیت و کاربرد نقش یادگیری سازمانی می‌تواند بر این روند تأثیر بسزایی گذاشته و دولت‌ها را در دسترسی به اهداف نظام یاری رساند. هدف از اجرای پژوهش حاضر بررسی رابطه بین یادگیری سازمانی و تأثیر آن بر پاسخگویی و عملکرد کارکنان بیمارستان اشنویه هست.  مواد و روش‌ها:  پژوهش حاضر ازنظر روش‌شناسی، توصیفی و از نوع همبستگی است. جامعه آماری شامل کلیه کارکنان بیمارستان شهرستان اشنویه شامل 315 نفر در سال 1393 بود. حجم نمونه با توجه به جامعه آماری و بر اساس جدول تعیین حجم نمونه کرجسی و مورگان، 180 نفر در نظر گرفته شد که کفایت حجم نمونه بر اساس توان آماری بالاتر از 8/0 و سطح معنی‌داری نزدیک به صفر در تجزیه‌وتحلیل فرضیه‌ها مورد تأیید قرار گرفت. روش نمونه‌گیری، نمونه‌گیری تصادفی طبقه‌ای‌ نسبتی است که بر اساس بخش‌ها و نسبت‌ها محاسبه‌شده از هر یک از طبقات متناسب با حجم جامعه آماری، تعداد نمونه هر یک از بخش‌ها معین شد. برای جمع‌آوری اطلاعات در این پژوهش از پرسشنامه‌های یادگیری سازمانی نیف و همکاران عملکرد شغلی پاترسون و پاسخگویی هاچوارتر و همکاران استفاده شد.  یافته‌ها: یافته‌های حاصل از تحلیل همبستگی و رگرسیون چندگانه حاکی از وجود روابط معنی‌دار در میان متغیر یادگیری سازمانی و پاسخگویی و یادگیری سازمانی و عملکرد شغلی کارکنان بود.  بحث و نتیجه‌گیری: یادگیری سازمانی بر ارتقای عملکرد شغلی و پاسخگویی کارکنان درمانی مؤثر است و می‌تواند نقش پیش‌بینی کننده را برای این دو متغیر ایفا کند.  کلیدواژه‌ها: یادگیری سازمانی، پاسخگویی، عملکرد شغلی  مجله دانشکده پرستاری و مامایی ارومیه، دوره دوازدهم، شماره یازدهم، پی‌درپی 64 ، بهمن 1393، ص 996-988  آدرس مکاتبه: گروه علوم تربیتی ،دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه ارومیه، تلفن: 04433364500  Email: mhs_105@yahoo.com  [1] دانشیار گروه علوم تربیتی دانشگاه ارومیه (نویسنده مسئول)   
متن کامل [PDF 556 kb]   (4249 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: پرستاری

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله پرستاری و مامایی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Nursing And Midwifery Journal

Designed & Developed by : Yektaweb