دوره 13، شماره 5 - ( مرداد 1394 )                   جلد 13 شماره 5 صفحات 403-395 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

motaghi M, afsar M, Tavakoli N. EXAMINATION OF THE RELATIONSHIP BETWEEN HEALTH-PROMOTING BEHAVIORS AND FAMILY CHARACTERISTICS IN HIGH SCHOOL GIRL STUDENTS. Nursing and Midwifery Journal 2015; 13 (5) :395-403
URL: http://unmf.umsu.ac.ir/article-1-2150-fa.html
متقی مینو، افسر منصوره، توکلی نسرین. بررسی رابطه رفتارهای ارتقاء دهنده سلامت با ویژگی‌های خانوادگی در دانش‌آموزان دختر دبیرستانی. مجله پرستاری و مامایی. 1394; 13 (5) :395-403

URL: http://unmf.umsu.ac.ir/article-1-2150-fa.html


1- دکتری پرستاری، دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان (خوراسگان)، اصفهان، ایران
2- کارشناس ارشد پرستاری، دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان (خوراسگان)، اصفهان، ایران (نویسنده مسئول) ، mafsar448@gmail.com
3- کارشناس ارشد پرستاری، دانشکده پزشکی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد مشهد، مشهد، ایران
چکیده:   (7502 مشاهده)
 بررسی رابطه رفتارهای ارتقاء دهنده سلامت با ویژگی‌های خانوادگی در دانش‌آموزان دختر دبیرستانیتاریخ دریافت 11/11/1393 تاریخ پذیرش 28/02/1394 چکیده پیش‌زمینه و هدف: سبک زندگی هر فرد بر سلامت او تأثیر دارد و فعالیت‌های ارتقاء دهنده سلامت و شیوه زندگی بهداشتی، استراتژی‌های اصلی تسهیل و حفاظت از سلامتی هستند. خانواده یکی از عوامل مهم تأثیرگذار بر روی رفتارهای ارتقاء دهنده سلامت نوجوانان است. این مطالعه با هدف تعیین رابطه بین رفتارهای ارتقاء دهنده سلامت با ویژگی‌های خانوادگی در دانش‌آموزان دبیرستانی ناحیه دو اصفهان انجام گرفته است. مواد و روش‌ها: پژوهش حاضر یک مطالعه توصیفی- تحلیلی است و جامعه پژوهش شامل 500 نفر از دانش‌آموزان دبیرستانی ناحیه دو شهر اصفهان، بودند که به روش تصادفی چندمرحله‌ای انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده‌ها شامل پرسشنامه استاندارد رفتارهای ارتقاء دهنده سلامت HPLPII)) هست که توسط نمونه‌ها تکمیل‌شده و داده‌ها با استفاده از آمار توصیفی و استنباطی و با استفاده از نرم‌افزارSPSS 11 مورد تجزیه‌وتحلیل قرار گرفت. یافته‌ها: یافته‌های این پژوهش نشان داد میانگین نمره کلی رفتارهای ارتقادهنده سلامت در دانش‌آموزان موردبررسی 21 ± 2/71 بود. بالاترین نمره دریافتی در نمونه‌های موردمطالعه در بعد رشد معنوی (1/6 ± 7/19) و کمترین نمره دریافتی در بعد فعالیت جسمی (7/4 ± 1/6) ملاحظه گردید. در حیطه‌های مسئولیت‌پذیری در قبال سلامت، مدیریت استرس و نمره کلی رفتارهای ارتقادهنده سلامت کمتر از حد متوسط و در حیطه روابط بین فردی بالاتر از حد متوسط و در حیطه تغذیه در حد متوسط هستند. همچنین یافته‌ها نشان داد بین متغیرهای تعداد برادر، سن پدر، سن مادر، تحصیلات مادر، میزان درآمد خانواده، رابطه با مادر، رابطه با پدر، رابطه والدین با یکدیگر، میزان رضایت از زندگی و بین رفتار والدین با دانش‌آموزان موردبررسی با رفتارهای ارتقادهنده سلامت در بعضی حیطه‌ها رابطه معنادار آماری وجود دارد (05/0>p). بحث و نتیجه‌گیری: با توجه به نقش حیاتی خانواده در سلامت نوجوانان و همچنین با در نظر گرفتن دوره نوجوانی به‌عنوان زیرساختی برای زندگی آینده و سلامت جامعه، ارائه خدمات بهداشتی مناسب و خدمات آموزشی - مشاوره‌ای به نوجوانان و خانواده‌های آن‌ها باید در راستای خدمات بهداشتی مدارس بیشتر موردتوجه قرار گیرد. کلیدواژه‌ها: رفتارهای ارتقاء دهنده سلامت، خانواده، دانش‌آموزان مجله دانشکده پرستاری و مامایی ارومیه، دوره سیزدهم، شماره پنجم، پی‌درپی 70، مردادماه 1394، ص 403-395 آدرس مکاتبه: دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان (خوراسگان)، اصفهان، ایران، تلفن:09303475328 Email: mafsar448@ gmail.com
متن کامل [PDF 227 kb]   (2494 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: پرستاری

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله پرستاری و مامایی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC 4.0 | Nursing And Midwifery Journal

Designed & Developed by : Yektaweb