Mohaddesi H, Behroozi T, saeigharenaz M, Sahebazzaman Z, gholamy M. EVALUATION OF THE MATERNAL SATISFACTION IN THE DELIVERY WARD FROM HEALTH SERVICES PROVIDED IN URMIA MOTAHARI HOSPITAL IN 2011. Nursing and Midwifery Journal 2015; 13 (5) :358-366
URL:
http://unmf.umsu.ac.ir/article-1-2226-fa.html
محدثی حمیده، بهروزلک طاهره، ساعی قره ناز مرضیه، صاحب الزمانی زهرا، غلامی مهری. بررسی میزان رضایتمندی مادران بستری در بخش زایمان از نحوه ارائه خدمات در مرکز آموزشی درمانی شهید مطهری ارومیه ١۳۹٠. مجله پرستاری و مامایی. 1394; 13 (5) :358-366
URL: http://unmf.umsu.ac.ir/article-1-2226-fa.html
1- استادیار گروه مامایی، مرکز تحقیقات چاقی مادر و کودک، مرکز تحقیقات بهداشت باروری، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی ارومیه، ارومیه، ایران
2- عضو هیات علمی گروه زنان، فلو شیپ نازایی، مرکز آموزشیتخصصی کوثر، دانشگاه علوم پزشکی ارومیه، ارومیه، ایران
3- کارشناسی ارشد مامایی، گروه مامایی دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی ارومیه، ارومیه، ایران (نویسنده مسئول) ، saeigarenaz@gmail.com
4- کارشناسی ارشد مامایی، مرکز تحقیقات چاقی مادر و کودک، دانشگاه علوم پزشکی ارومیه، ارومیه، ایران
5- کارشناس مامایی، دانشگاه علوم پزشکی ارومیه، ارومیه، ایران
چکیده: (7987 مشاهده)
بررسی میزان رضایتمندی مادران بستری در بخش زایمان از
نحوه ارائه خدمات در مرکز آموزشی درمانی شهید مطهری ارومیه ١۳۹٠ تاریخ دریافت 15/01/1394
تاریخ پذیرش 04/04/1394 چکیده پیشزمینه و هدف:
مراقبتهای مامایی ارائهشده به میزان قابلتوجهی از عوارض اتاق درد و زایمان میکاهند
و کیفیت بالای مراقبت در اتاق درد و زایمان میتواند میزان نیاز به تسکین دارویی و
تحریک در اتاق درد را کاهش دهد. دستیابی به کیفیت مطلوب مراقبت و جلب رضایت مراقبت
شوندگان مسئله مهمی است که همواره موردتوجه قرار میگیرد. لذا مطالعه حاضر باهدف
تعیین میزان رضایتمندی مادران بستری در بخش زایمان از نحوه ارائه خدمات بهداشتی
درمانی در مرکز آموزشی درمانی شهید مطهری ارومیه طراحی و اجرا گردید. مواد و روش کار: این
مطالعه توصیفی -مقطعی بر روی ١۶۵ نفر از خانمهای زایمان کرده بستری در بخش زایمان
مرکز آموزشی درمانی شهید مطهری ارومیه در سال ١۳٩٠ اجرا شد. ابزار گردآوری دادهها،
پرسشنامهای ٢ قسمتی که قسمت اول آن مشخصات دموگرافیک و قسمت دوم شامل سؤالات رضایتمندی
در پنج بخش شامل تعیین رضایتمندی از پزشکان، ماماها، محیط و خدمات بخش، انتقال به
بخش و افراد بخش مامایی
بود. دادهها با استفاده از نرمافزار آماری SPSS-16 و آزمونهای آماری توصیفی و کای دو تجزیهوتحلیل
شدند. یافتهها: میانگین
سنی افراد موردمطالعه 53/6±12/24 سال بود و اکثریت واحدهای پژوهش 1/52درصد تحصیلات زیر
دیپلم،5/51درصد اورژانسی بستریشده و 3/50درصد اولین زایمان را داشتند. رضایت مددجویان از پزشکان و دانشجویان پزشکی (7/69درصد)،
ماماها (٧٧درصد)، محیط و خدمات (5/54درصد)، در انتقال به بخش (2/78درصد) خوب و در
بخش بعد از زایمان (8/95درصد) متوسط بود. در بررسی ارتباط برخی از اطلاعات فردی-اجتماعی
با میزان رضایت، آزمون آماری کای دو ارتباط معنیدار بین میزان رضایت از گروه محیط
و خدمات با مدت بستری، تعداد زایمان و تحصیلات نشان داد (05/0p-value≤). بحث و نتیجهگیری: در این مطالعه میزان رضایت مادران از ارائه خدمات توسط
پزشکان، ماما، خدمات و انتقال مددجو به بخش در حد خوب بوده است ولی در بخش بعد از
زایمان میزان رضایتمندی متوسط بوده است که نیاز به بررسی بیشتر و مداخله دارد. کلیدواژهها:
رضایتمندی، زایمان، مراقبت، عملکرد کارکنان مجله دانشکده پرستاری و مامایی ارومیه، دوره سیزدهم، شماره پنجم، پیدرپی
70، مردادماه 1394، ص 366-358 آدرس مکاتبه:
دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی ارومیه، تلفن: 32754961-044 Email: saeigarenaz@gmail.com
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
پرستاری