دوره 13، شماره 5 - ( مرداد 1394 )                   جلد 13 شماره 5 صفحات 416-404 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Faridpour S, Feyzi J S, Aghlmand S. A STUDY ON THE HEALTHCARE SERVICE ELEMENTS EFFECTS ON PATIENTS’ SATISFACTION AMONG THE UNIVERSITY, SOCIAL SECURITY, AND PRIVATE HOSPITALS IN URMIA. Nursing and Midwifery Journal 2015; 13 (5) :404-416
URL: http://unmf.umsu.ac.ir/article-1-2260-fa.html
فریدپور سالار، فیضی جعغر صادق، عقلمند سیامک. بررسی تأثیر ابعاد خدمات، در بخش‌های بستری بیمارستان‌های دانشگاهی، تأمین اجتماعی و خصوصی شهرستان ارومیه بر رضایت بیماران. مجله پرستاری و مامایی. 1394; 13 (5) :404-416

URL: http://unmf.umsu.ac.ir/article-1-2260-fa.html


1- دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت اجرایی، گروه مدیریت، دانشگاه آزاد اسلامی واحد ارومیه، ارومیه، ایران. (نویسنده مسئول) ، salar_faripdpour@yahoo.com
2- استادیار، دکترای تخصصی مدیریت، گروه مدیریت، دانشگاه آزاد اسلامی واحد ارومیه، ارومیه، ایران.
3- استادیار، دکترای تخصصی مدیریت خدمات درمانی، مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی مؤثر بر سلامت، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی ارومیه، ارومیه، ایران
چکیده:   (6488 مشاهده)
 بررسی تأثیر ابعاد خدمات، در بخش‌های بستری بیمارستان‌های دانشگاهی، تأمین اجتماعی و خصوصی شهرستان ارومیه بر رضایت بیماران تاریخ دریافت 02/11/1393 تاریخ پذیرش 28/02/1394 چکیده پیش‌زمینه و هدف: افزایش انتظارات مشتریان در همه عرصه‌ها نحوه ارائه خدمات را تحت تأثیر قرار داده است. سازمان‌ها ازجمله مراکز درمانی برای ادامه حیات خود، نیازمند جلب رضایت مشتریان خود هستند و برای رسیدن به این مهم به ارتقای اثربخش نحوه ارائه خدمات می‌اندیشند. هدف از این پژوهش بررسی تأثیر ابعاد خدمات درمانی ارائه‌شده در سه بیمارستان دانشگاهی، تأمین اجتماعی و خصوصی شهرستان ارومیه است. مواد و روش‌ها: این پژوهش از نوع مطالعات توصیفی، همبستگی، میدانی و مقطعی است. داده‌های پژوهش از طریق توزیع پرسشنامه دارای روایی و پایایی بین 372 نفر از مراجعه‌کنندگان به بخش‌های بستری بیمارستان‌های هدف جمع‌آوری گردید. جهت تجزیه‌وتحلیل داده‌ها در نرم‌افزار SPSS از آزمون‌های لوین، دوربین واتسون، آنووا و رگرسیون گام‌به‌گام استفاده گردید. یافته‌ها: نتایج تحلیل داده‌ها حاکی از این بود که همه عوامل خدمات بر رضایت‌مندی بیماران از بیمارستان‌های ارومیه تأثیرگذارند. ترتیب تأثیرگذاری مستقیم این عوامل عبارت‌اند از: 1- ویژگی همدلی، 2- ویژگی تضمین، 3- ویژگی فیزیکی، 4- ویژگی پاسخ‌گویی و 5- ویژگی اطمینان. هم‌چنین ترتیب رضایت بیماران از بیمارستان‌های هدف به این صورت است: 1- بیمارستان تأمین اجتماعی، 2- بیمارستان خصوصی، 3- بیمارستان دانشگاهی. بحث و نتیجه‌گیری: با توجه به اثرگذاری همه ابعاد خدمات بر رضایت بیماران، عوامل خدمات برای کسب رضایت بیماران در اولویت‌گذاری فعالیت‌های بیمارستان‌ها به ترتیب به‌دست‌آمده موردتوجه قرار گیرد. کلیدواژه‌ها: ابعاد خدمات درمانی، رضایت بیماران، بخش‌های بستری، بیمارستان. مجله دانشکده پرستاری و مامایی ارومیه، دوره سیزدهم، شماره پنجم، پی‌درپی 70، مردادماه 1394، ص 416-404 آدرس مکاتبه: گروه مدیریت، دانشگاه آزاد اسلامی واحد ارومیه، ارومیه، ایران، تلفن: 09143462069 Email: serira2002@yahoo.com  
متن کامل [PDF 814 kb]   (1833 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: پرستاری

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله پرستاری و مامایی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Nursing And Midwifery Journal

Designed & Developed by : Yektaweb