Faridpour S, Feyzi J S, Aghlmand S. A STUDY ON THE HEALTHCARE SERVICE ELEMENTS EFFECTS ON PATIENTS’ SATISFACTION AMONG THE UNIVERSITY, SOCIAL SECURITY, AND PRIVATE HOSPITALS IN URMIA. Nursing and Midwifery Journal 2015; 13 (5) :404-416
URL:
http://unmf.umsu.ac.ir/article-1-2260-fa.html
فریدپور سالار، فیضی جعغر صادق، عقلمند سیامک. بررسی تأثیر ابعاد خدمات، در بخشهای بستری بیمارستانهای دانشگاهی، تأمین اجتماعی و خصوصی شهرستان ارومیه بر رضایت بیماران. مجله پرستاری و مامایی. 1394; 13 (5) :404-416
URL: http://unmf.umsu.ac.ir/article-1-2260-fa.html
1- دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت اجرایی، گروه مدیریت، دانشگاه آزاد اسلامی واحد ارومیه، ارومیه، ایران. (نویسنده مسئول) ، salar_faripdpour@yahoo.com
2- استادیار، دکترای تخصصی مدیریت، گروه مدیریت، دانشگاه آزاد اسلامی واحد ارومیه، ارومیه، ایران.
3- استادیار، دکترای تخصصی مدیریت خدمات درمانی، مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی مؤثر بر سلامت، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی ارومیه، ارومیه، ایران
چکیده: (6488 مشاهده)
بررسی
تأثیر ابعاد خدمات، در بخشهای بستری بیمارستانهای دانشگاهی، تأمین اجتماعی و خصوصی شهرستان ارومیه بر رضایت بیماران تاریخ
دریافت 02/11/1393 تاریخ پذیرش 28/02/1394 چکیده پیشزمینه و هدف: افزایش انتظارات مشتریان در همه
عرصهها نحوه ارائه خدمات را تحت تأثیر قرار داده است. سازمانها ازجمله مراکز درمانی
برای ادامه حیات خود، نیازمند جلب رضایت مشتریان خود هستند و برای رسیدن به این
مهم به ارتقای اثربخش نحوه ارائه خدمات میاندیشند. هدف از این پژوهش بررسی تأثیر ابعاد
خدمات درمانی ارائهشده در سه بیمارستان دانشگاهی، تأمین اجتماعی و خصوصی شهرستان
ارومیه است. مواد و روشها: این پژوهش از نوع مطالعات توصیفی،
همبستگی، میدانی و مقطعی است. دادههای پژوهش از طریق توزیع پرسشنامه دارای روایی
و پایایی بین 372 نفر از مراجعهکنندگان به بخشهای بستری بیمارستانهای هدف جمعآوری
گردید. جهت تجزیهوتحلیل دادهها در نرمافزار SPSS از آزمونهای
لوین، دوربین واتسون، آنووا و رگرسیون گامبهگام استفاده گردید. یافتهها: نتایج تحلیل دادهها حاکی از این
بود که همه عوامل خدمات بر رضایتمندی بیماران از بیمارستانهای ارومیه تأثیرگذارند.
ترتیب تأثیرگذاری مستقیم این عوامل عبارتاند از: 1- ویژگی همدلی، 2- ویژگی تضمین،
3- ویژگی فیزیکی، 4- ویژگی پاسخگویی و 5- ویژگی اطمینان. همچنین ترتیب رضایت بیماران
از بیمارستانهای هدف به این صورت است: 1- بیمارستان تأمین اجتماعی، 2- بیمارستان
خصوصی، 3- بیمارستان دانشگاهی. بحث و نتیجهگیری: با توجه به
اثرگذاری همه ابعاد خدمات بر رضایت بیماران، عوامل خدمات برای کسب رضایت بیماران
در اولویتگذاری فعالیتهای بیمارستانها به ترتیب بهدستآمده موردتوجه قرار گیرد. کلیدواژهها: ابعاد خدمات درمانی، رضایت بیماران،
بخشهای بستری، بیمارستان. مجله دانشکده پرستاری و مامایی ارومیه، دوره سیزدهم، شماره پنجم، پیدرپی
70، مردادماه 1394، ص 416-404 آدرس مکاتبه: گروه مدیریت،
دانشگاه آزاد اسلامی واحد ارومیه، ارومیه، ایران، تلفن: 09143462069 Email: serira2002@yahoo.com
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
پرستاری