mirghasemi S J, Hassani M, Sameri M. A STUDY ON THE STUDENT ALIENATION THROUGH MONITORING CULTURAL CAPITAL, ECONOMICAL CAPITAL AND SOCIAL CAPITAL OF STUDENTS IN URMIA UNIVERSITY OF MEDICAL SCIENCES IN ACADEMIC YEAR 2013-2014. Nursing and Midwifery Journal 2015; 13 (5) :417-424
URL:
http://unmf.umsu.ac.ir/article-1-2288-fa.html
میرقاسمی سیدجمال، حسنی محمد، سامری مریم. بررسی بیگانگی تحصیلی دانشجویان با استفاده از پایش وضعیت سرمایههای فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی ارومیه در سال تحصیلی 93-92. مجله پرستاری و مامایی. 1394; 13 (5) :417-424
URL: http://unmf.umsu.ac.ir/article-1-2288-fa.html
1- کارشناس ارشد برنامهریزی درسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد ارومیه (نویسنده مسئول) ، s_mirghasemi@yahoo.com
2- دانشیار، گروه علوم تربیتی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه ارومیه
3- استادیار دانشگاه آزاد اسلامی، واحد ارومیه، گروه علوم تربیتی، ارومیه، ایران
چکیده: (6481 مشاهده)
بررسی بیگانگی تحصیلی دانشجویان با استفاده از پایش وضعیت سرمایههای
فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی ارومیه در سال تحصیلی
93-92 تاریخ دریافت 08/12/1393
تاریخ پذیرش 01/03/1394 چکیده پیشزمینه و هدف: یکی از معضلات دوره معاصر که
جوامع بسیاری بدان مبتلا بوده است، مسئله بیگانگی و شکلهای گوناگون آن است. بیگانگی
تحصیلی، بهعنوان یکی از شکلهای بیگانگی، اصطلاحی است که برای توضیح جدایی دانشجویان
از فرایند یادگیری استفاده میشود. ازاینرو تحقیق حاضر با هدف بررسی بیگانگی تحصیلی
دانشجویان با استفاده از پایش وضعیت سرمایه فرهنگی، سرمایه اقتصادی و سرمایه
اجتماعی دانشجویان انجام شده است. مواد و روشها: تحقیق حاضر از نوع توصیفی- تحلیلی
است. جامعه آماری پژوهش تعداد 616 نفر از دانشجویان ورودی دانشگاه علوم پزشکی ارومیه
در سال تحصیلی 93-92 بودند که 237 نفر با استفاده از روش نمونهگیری طبقهای نسبی بهعنوان
نمونه آماری انتخاب شدند. ابزار جمعآوری دادهها، چهار پرسشنامه سرمایه فرهنگی،
اقتصادی، اجتماعی و بیگانگی تحصیلی بودند که روایی و پایایی آنها بررسی و مورد تأیید
قرار گرفت. تجزیهوتحلیل دادهها توسط نرمافزار SPSS18.0 و با استفاده
از آزمونهای آماری t مستقل، تحلیل واریانس یکطرفه (ANOVA)
و ضریب همبستگی پیرسون انجام شد. یافتهها: یافتههای تحقیق نشان داد که میزان
بیگانگی تحصیلی دانشجویان جدیدالورود دانشگاه علوم پزشکی ارومیه تقریباً در حد
متوسط میباشد و بنابراین هنوز در وضعیت بحرانی قرار نگرفته است. بااینوجود بین بیگانگی
تحصیلی دانشجویان رشتههای پزشکی و رشتههای وابسته به پزشکی تفاوت معنیدار وجود
دارد. همچنین بین متغیرهای سرمایه فرهنگی و سرمایه اجتماعی دانشجویان با بیگانگی
تحصیلی آنان رابطه معنیدار و معکوس وجود دارد اما بین سرمایه اقتصادی دانشجویان و
بیگانگی تحصیلی آنان رابطه معنیداری وجود ندارد. بحث و نتیجهگیری: بیگانگی تحصیلی
در بین دانشجویان واقعیتی انکارناپذیر است که شناسایی و توجه بر میزان بیگانگی تحصیلی و
عوامل تأثیرگذار بر آن میتواند راهگشای برنامه ریزان تحصیلات عالیه در کشور باشد.
کلیدواژهها: بیگانگی تحصیلی، سرمایه فرهنگی،
سرمایه اقتصادی، سرمایه اجتماعی، دانشجویان مجله دانشکده پرستاری و مامایی ارومیه، دوره سیزدهم، شماره پنجم، پیدرپی
70، مردادماه 1394، ص 424-417 آدرس مکاتبه: دانشگاه آزاد اسلامی، واحد
ارومیه، تلفن: 09124392710 Email: s_mirghasemi@yahoo.com
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
مدیریت پرستاری