Nastiezaie N, Hezare Mogadam M. A COMPARATIVE SURVEY ON EFFECTS OF FACE TO FACE AND DISTANCED SHORT TERM TRAINING COURSES ON STAFF’S PSYCHOLOGICAL EMPOWERMENT. Nursing and Midwifery Journal 2010; 8 (4)
URL:
http://unmf.umsu.ac.ir/article-1-250-fa.html
ناستی زایی ناصر، هزاره مقدم مهدیه. بررسی مقایسهای تأثیر دورههای آموزشی کوتاهمدت حضوری و غیرحضوری بر توانمندسازی روانشناختی کارکنان. مجله پرستاری و مامایی. 1389; 8 (4)
URL: http://unmf.umsu.ac.ir/article-1-250-fa.html
چکیده: (8737 مشاهده)
بررسی مقایسهای تأثیر دورههای آموزشی کوتاهمدت حضوری و غیرحضوری بر توانمندسازی روانشناختی کارکنان ناصر ناستی زایی ٭ [1] ، مهدیه هزاره مقدم [2] : تاریخ دریافت25/4/89 تاریخ پذیرش 3/8/89 چکیده پیش زمینه و هدف: یکی از اقداماتی که سازمانها برای تجدید حیات و نوآفرینی در برابر تحولات محیطی و به منظور توانمندسازی کارکنان خود میاندیشند برنامهریزی، اجرا و ارزشیابی برنامههای آموزشی کوتاهمدت حضوری و غیرحضوری میباشد. بنابراین مطالعه حاضر با هدف مقایسه تأثیر دورههای آموزشی کوتاهمدت حضوری و غیرحضوری بر توانمندسازی روانشناختی کارکنان انجام گرفت. مواد و روش کار: تحقیق حاضر از نوع شبه آزمایشی بوده که تعداد60 نفر از مدیران و معاونان مقاطع مختلف تحصیلی شهرستان زابل، در دوره سه روزه رهبری آموزشی که در اسفندماه 1388 در آن شهرستان برگزار گردید، شرکت داشتند و به عنوان نمونه آماری در دو گروه کنترل (آموزش به شیوه غیرحضوری) و آزمون (آموزش به شیوه حضوری) مورد مطالعه قرار گرفتند. ابزار گردآوری دادهها در این مطالعه شامل فرم اطلاعات دموگرافیک و پرسشنامه استاندارد توانمندسازی روان شناختی اسپریتزر(1996) بود که به بررسی 5 بعد احساس معناداری، خودکار آمدی، تأثیر، اعتماد و خودمختاری میپرداخت. پرسشنامهها در دو مرحله، قبل و دو هفته بعد از آموزش تکمیل شدند. در ضمن برای تجزیه و تحلیل دادههای تحقیق از آزمون تی برای گروههای مستقل با کمک نرمافزار کامپیوتری SPSS14 استفاده شده است. یافتهها: دوره آموزشی کوتاهمدت حضوری نسبت به دوره آموزشی کوتاهمدت غیرحضوری در توانمندسازی روانشناختی کارکنان مؤثرتر میباشد. بحث و نتیجهگیری: با وجود برتری آموزشهای کوتاهمدت حضوری نسبت به آموزشهای کوتاهمدت غیر حضوری بر توانمندی روانشناختی کارکنان، نمیتوان از این نکته غافل شد که شرط اصلی توانمندسازی کارکنان، آموزش میباشد و ناکارآمدی آموزشهای کوتاهمدت غیرحضوری نیازمند آسیب شناسی است. کلید واژه ها : توانمندسازی روان شناختی، آموزش های کوتاه مدت، دوره حضوری و غیر حضوری فصلنامه دانشکده پرستاری و مامایی ارومیه، دوره هشتم، شماره چهارم، زمستان 1389، ص 265-254 آدرس مکاتبه: دانشگاه سیستان و بلوچستان تلفن: 9151902047 (98+) Email: n_nastie1354@yahoo.com 1 دانشجوی دوره دکترای مدیریت آموزشی دانشگاه تهران و مربی دانشگاه سیستان و بلوچستان (نویسنده مسؤل) 2 کارشناس دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
پرستاری