دوره 8، شماره 4 - ( زمستان 1389 )                   جلد 8 شماره 4 صفحات 0-0 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Nastiezaie N, Hezare Mogadam M. A COMPARATIVE SURVEY ON EFFECTS OF FACE TO FACE AND DISTANCED SHORT TERM TRAINING COURSES ON STAFF’S PSYCHOLOGICAL EMPOWERMENT. Nursing and Midwifery Journal 2010; 8 (4)
URL: http://unmf.umsu.ac.ir/article-1-250-fa.html
ناستی زایی ناصر، هزاره مقدم مهدیه. بررسی مقایسه­ای تأثیر دوره­های آموزشی کوتاه­مدت حضوری و غیرحضوری بر توانمندسازی روان­شناختی کارکنان. مجله پرستاری و مامایی. 1389; 8 (4)

URL: http://unmf.umsu.ac.ir/article-1-250-fa.html


چکیده:   (8737 مشاهده)
  بررسی مقایسه­ای تأثیر دوره­های آموزشی کوتاه­مدت حضوری و غیرحضوری بر توانمندسازی روان­شناختی کارکنان     ناصر ناستی زایی ٭ [1] ، مهدیه هزاره مقدم [2] :     تاریخ دریافت25/4/89 تاریخ پذیرش 3/8/89     چکیده   پیش زمینه و هدف: یکی از اقداماتی که سازمان­ها برای تجدید حیات و نوآفرینی در برابر تحولات محیطی و به منظور توانمندسازی کارکنان خود می­اندیشند برنامه­ریزی، اجرا و ارزشیابی برنامه­های آموزشی کوتاه­مدت حضوری و غیرحضوری می­باشد. بنابراین مطالعه حاضر با هدف مقایسه تأثیر دوره­های آموزشی کوتاه­مدت حضوری و غیرحضوری بر توانمندسازی روانشناختی کارکنان انجام گرفت.   مواد و روش کار: تحقیق حاضر از نوع شبه آزمایشی بوده که تعداد60 نفر از مدیران و معاونان مقاطع مختلف تحصیلی شهرستان زابل، در دوره سه روزه رهبری آموزشی که در اسفندماه 1388 در آن شهرستان برگزار گردید، شرکت داشتند و به عنوان نمونه آماری در دو گروه کنترل (آموزش به شیوه غیرحضوری) و آزمون (آموزش به شیوه حضوری) مورد مطالعه قرار گرفتند. ابزار گردآوری داده­ها در این مطالعه شامل فرم اطلاعات دموگرافیک و پرسشنامه استاندارد توانمندسازی روان شناختی اسپریتزر(1996) بود که به بررسی 5 بعد احساس معناداری، خودکار آمدی، تأثیر، اعتماد و خودمختاری می­پرداخت. پرسش­نامه­ها در دو مرحله، قبل و دو هفته بعد از آموزش تکمیل شدند. در ضمن برای تجزیه و تحلیل داده­های تحقیق از آزمون تی برای گروه­های مستقل با کمک نرم­افزار کامپیوتری SPSS14 استفاده شده است.   یافته­ها: دوره آموزشی کوتاه­مدت حضوری نسبت به دوره آموزشی کوتاه­مدت غیرحضوری در توانمندسازی روان­شناختی کارکنان مؤثرتر می­باشد.   بحث و نتیجه­گیری: با وجود برتری آموزش­های کوتاه­مدت حضوری نسبت به آموزش­های کوتاه­مدت غیر حضوری بر توانمندی روان­شناختی کارکنان، نمی­توان از این نکته غافل شد که شرط اصلی توانمندسازی کارکنان، آموزش می­باشد و ناکارآمدی آموزش­های کوتاه­مدت غیرحضوری نیازمند آسیب شناسی است.   کلید واژه ها : توانمندسازی روان شناختی، آموزش های کوتاه مدت، دوره حضوری و غیر حضوری     فصلنامه دانشکده پرستاری و مامایی ارومیه، دوره هشتم، شماره چهارم، زمستان 1389، ص 265-254   آدرس مکاتبه: دانشگاه سیستان و بلوچستان تلفن: 9151902047 (98+)   Email: n_nastie1354@yahoo.com   1 دانشجوی دوره دکترای مدیریت آموزشی دانشگاه تهران و مربی دانشگاه سیستان و بلوچستان (نویسنده مسؤل)   2 کارشناس دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان
متن کامل [PDF 388 kb]   (2462 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: پرستاری

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله پرستاری و مامایی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Nursing And Midwifery Journal

Designed & Developed by : Yektaweb