دوره 14، شماره 1 - ( فروردین 1395 )                   جلد 14 شماره 1 صفحات 29-21 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

salimi S, Bagerzadeh N. INTERNAL EVALUATION OF NURSING GROUPS AFFILIATED TO ISLAMIC AZAD UNIVERSITIES OF WEST AZERBAIJAN PROVINCE. Nursing and Midwifery Journal 2016; 14 (1) :21-29
URL: http://unmf.umsu.ac.ir/article-1-2543-fa.html
سلیمی صالح، باقرزاده نازیلا. ارزیابی درونی گروه‌های پرستاری دانشگاه‌های آزاد اسلامی استان آذربایجان غربی. مجله پرستاری و مامایی. 1395; 14 (1) :21-29

URL: http://unmf.umsu.ac.ir/article-1-2543-fa.html


1- دانشگاه آزاد اسلامی ارومیه ، salimitr@gmail.com
2- دانشگاه آزاد اسلامی ارومیه
چکیده:   (4649 مشاهده)
تاریخ دریافت 30/08/1394 تاریخ پذیرش 09/10/1394 چکیده پیش‌زمینه و هدف: با توجه به نقش دانشگاه‌ها در تربیت نسل، بررسی دستیابی به اهداف و کیفیت آموزش لازم و ضروری است و ارزشیابی درونی ازجمله پذیرفته‌شده‌ترین روش‌ها برای این منظور است. هدف پژوهش حاضر بررسی مقایسه‌ای ارزیابی درونی گروه‌های پرستاری دانشگاه‌های آزاد اسلامی استان بود. مواد و روش کار: پژوهش حاضر یک مطالعه توصیفی کاربردی است، که جامعه آماری آن شامل دانشجویان، دانش‌آموختگان و اعضای هیئت‌علمی رشته‌های پرستاری دانشگاه‌های آزاد اسلامی سطح استان آذربایجان غربی در سال 1393 می‌باشد. حجم نمونه در گروه دانشجویان 70 نفر از هر دانشگاه، در گروه فارغ‌التحصیلان 40 نفر از هر دانشگاه و در گروه اعضای هیئت‌علمی سرشماری بوده است. برای جمع‌آوری اطلاعات از پرسشنامه‌های روا و پایای مخصوص مدیران گروه، اعضای هیئت‌علمی، دانشجویان و دانش‌آموختگان و تعدادی چک‌لیست استفاده شد. پایای پرسشنامه‌ها به روش آلفا کرونباخ و روایی آن با نظر اعضا هیئت‌علمی تأمین شد. تجزیه‌و‌تحلیل داده‌ها به کمک نرم‌افزار SPSS.21 با استفاده از آماره‌های توصیفی و استنباطی انجام گردید. یافته‌ها: تجزیه‌و‌تحلیل داده‌ها نشان داد از بین عوامل موردبررسی کم‌ترین میزان رضایت در بین عوامل دروندادی نظیر تجهیزات و بیشترین میزان رضایت در بین عوامل برون دادی مانند کیفیت عناصر مؤثر بر برنامه‌های آموزشی وجود دارد. نتیجه‌گیری: نتایج این پژوهش نشان می‌دهد که واحدهای مورد ارزیابی در سطح "نسبتاً مطلوب" یا "مطلوب" قرار دارند. اما واقعیت با توجه به نتایج ارزیابی‌های بیرونی هم در جنبه قیاس بین واحدها و هم در نمره ارزیابی هر واحد ممکن است قدری متفاوت باشد. ازاین‌روی به نظر می‌رسد نتایج ارزیابی‌های درونی بدون ارزیابی بیرونی ممکن است اغواکننده باشد.
متن کامل [PDF 255 kb]   (1369 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: آموزش علوم پزشکی

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله پرستاری و مامایی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Nursing And Midwifery Journal

Designed & Developed by : Yektaweb