دوره 13، شماره 12 - ( اسفند 1394 )                   جلد 13 شماره 12 صفحات 1096-1089 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Habibpour Sedani S, Abdeli Sultan Ahmadi J, Faeedfar Z. A STUDY ON THE LEARNING STYLES OF THE STUDENTS OF URMIA UNIVERSITY OF MEDICAL SCIENCES BASED ON "VARK" DEVELOPING CRITICAL THINKING, LIVELINESS AND ACHIEVEMENT MOTIVATION. Nursing and Midwifery Journal 2016; 13 (12) :1089-1096
URL: http://unmf.umsu.ac.ir/article-1-2641-fa.html
حبیب پور سدانی سیمین، عبدلی سلطان احمدی جواد، فاییدفر زیبا. بررسی رابطه سبک‌های یادگیری «وارک» با توسعه تفکر انتقادی، سرزندگی و انگیزش پیشرفت تحصیلی در بین دانشجویان علوم پزشکی ارومیه. مجله پرستاری و مامایی. 1394; 13 (12) :1089-1096

URL: http://unmf.umsu.ac.ir/article-1-2641-fa.html


1- عضو باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان، واحد ارومیه، دانشگاه آزاد اسلامی، ارومیه، ایران ، simin.habibpour@gmail.com
2- عضو باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان، واحد ارومیه، دانشگاه آزاد اسلامی، ارومیه، ایران
3- گروه علوم تربیتی، واحد ارومیه، دانشگاه آزاد اسلامی، ارومیه، ایران
چکیده:   (9063 مشاهده)
تاریخ دریافت 08/09/1394 تاریخ پذیرش 14/11/1394 پیش‌زمینه و هدف: یادگیری مهم‌ترین هدف سیستم آموزشی هر کشوری می‌باشد که عوامل متعددی چون نوع تفکر، سبک یادگیری، انگیزه، محیط مناسب، عوامل خانوادگی، اجتماع، کیفیت آموزشگاه، کیفیت مربی و ... در آن تأثیر می‌گذارند. یادگیری و تفکر، هدف اساسی سیستم­های آموزشی بوده و تفکر انتقادی به‌عنوان یک پیامد مطلوب در ارتباط با آموزش می‌باشد. سبک‌های یادگیری نیز بر یادگیری مؤثر است که از راه تجربه کسب می‌گردد و هر فرد متناسب با سبک یادگیری خود مطالب را اخذ و یاد می‌گیرد. سرزندگی وجود نشاط در متعلمان است و انگیزش، با یادگیری و پیشرفت تحصیلی مرتبط است. هدف تحقیق حاضر بررسی رابطه سبک‌های یادگیری «وارک» با توسعه تفکر انتقادی، سرزندگی و انگیزش پیشرفت تحصیلی در بین دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی ارومیه در سال تحصیلی 94-1393 است. مواد و روش کار: پژوهش از نوع توصیفی-همبستگی بود. جامعه آماری، کلیه دانشجویان دوره کارشناسی دانشگاه علوم پزشکی ارومیه (2181 نفر) بود که حجم نمونه با روش طبقه­ای چندمرحله‌ای و به‌صورت تصادفی، با جدول مورگان 377 نفر انتخاب شدند. ابزار تحقیق، پرسشنامه سبک‌های یادگیری «وارک» فلمینگ و میلس (2004)، پرسشنامه تفکر انتقادی واتسون، گلیزر، فرم الف (1980)، پرسشنامه سرزندگی تحصیلی دهقانی زاده و حسین چاری (1391) و پرسشنامه انگیزش پیشرفت تحصیلی هرمنس (1970) بوده که پایایی آن‌ها با آلفای کرونباخ (0/89) تأیید شد. یافته‌ها: نتایج نشان داد 68 درصد دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی ارومیه دارای سبک‌های یادگیری خواندنی و نوشتنی، 14 درصد دارای سبک‌های یادگیری شنیداری، 12 درصد سبک‌های یادگیری دیداری و 6 درصد سبک‌های یادگیری مهارتی هستند. بین سبک‌های یادگیری «وارک» با سرزندگی و انگیزش پیشرفت تحصیلی در دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی ارومیه رابطه معناداری مشاهده گردید. سبک‌های یادگیری وارک 87/1 درصد، توسعه تفکر انتقادی، سرزندگی و انگیزش پیشرفت تحصیلی را در دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی ارومیه تبیین نموده و باعث تبیین، توسعه تفکر انتقادی 83/6 درصد، سرزندگی 84/7 درصد و انگیزش پیشرفت تحصیلی 86/9 درصد می‌شوند. بحث و نتیجه‌گیری: با توجه به نتایج تقویت سبک‌های یادگیری متعلمان برای توسعه تفکر انتقادی و بیشتر شدن سرزندگی و انگیزش پیشرفت تحصیلی واجب می‌باشد و مراکز آموزشی باید قبل از شروع به آموزش نوع سبک یادگیری متعلمان را بررسی و بر مبنای آن به آموزش و تعلیم و تربیت متعلمان اقدام نمایند. کلیدواژه‌ها: سبک‌های یادگیری «وارک»، توسعه تفکر انتقادی، سرزندگی، انگیزش پیشرفت تحصیلی، دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی ارومیه
متن کامل [PDF 472 kb]   (3598 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: روانپزشکی- روان شناسی

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله پرستاری و مامایی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Nursing And Midwifery Journal

Designed & Developed by : Yektaweb