shobeiri F, ebrahimi R, ezzati araste poor F, nazari M. THE EFFECT OF GROUP EDUCATION ON SYMPTOMS ASSOCIATED WITH PREMENSTRUAL SYNDROME IN UNIVERSITY FEMALE STUDENTS OF MEDICAL SCIENCES. Nursing and Midwifery Journal 2016; 14 (3) :263-270
URL:
http://unmf.umsu.ac.ir/article-1-2714-fa.html
شبیری فاطمه، ابراهیمی ریحانه، عزتی آراسته پور فهیمه، نظری منصور. بررسی تأثیر آموزش گروهی بر علائم جسمانی مرتبط با سندرم قبل از قاعدگی در دانشجویان دختر دانشگاه علوم پزشکی همدان. مجله پرستاری و مامایی. 1395; 14 (3) :263-270
URL: http://unmf.umsu.ac.ir/article-1-2714-fa.html
1- -دانشگاه علوم پزشکی همدان
2- -دانشگاه علوم پزشکی همدان ، r.ebrahimi41@yahoo.com
چکیده: (5972 مشاهده)
تاریخ دریافت 30/10/1394 تاریخ پذیرش 25/01/1395
چکیده
پیشزمینه و هدف: سندرم پیش از قاعدگی مجموعهای از علائم جسمانی، روانشناختی، عاطفی و رفتاری است که بهطور دورهای اتفاق می افتد و اثرات سویی را بر فرد و جامعه میگذارد. هدف از این مطالعه بررسی تأثیر آموزش بر علائم مرتبط با سندرم قبل از قاعدگی در دانشجویان دختر دانشگاه علوم پزشکی همدان میباشد.
مواد و روش کار: این مطالعه نیمه تجربی بر روی 80 دختر دانشجوی دانشگاه علوم پزشکی همدان با تشخیص قطعی سندرم پیش از قاعدگی انجام شد. روش نمونهگیری بهصورت تصادفی با در نظر گرفتن پنهانسازی اختصاصی بود. اطلاعات موردنیاز با تکمیل پرسشنامه توسط پژوهشگران به روش مصاحبه جمعآوری گردید. اطلاعات بهدستآمده با نرمافزار SPSS نسخه 16 مورد آنالیز قرار گرفت.
یافتهها: در ابتدای مطالعه، قبل از مداخله گروه آزمون و کنترل همگن بودند و اختلاف معنیداری با هم نداشتند. پس از انجام آموزش گروهی و در انتهای سیکل اول و دوم پس از انجام مداخله کاهش معنیداری در کلیه علائم جسمانی مرتبط با سندرم پیش از قاعدگی دیده شد (05/0 P
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
مامایی