دوره 14، شماره 5 - ( مرداد 1395 )                   جلد 14 شماره 5 صفحات 464-455 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Mohammadi M M, Parandin S. FACTORS AFFECTING THE GAP BETWEEN THE THEORETICAL AND PRACTICAL KNOWLEDGE FROM THE PERSPECTIVE OF THE NURSES IN IMAM REZA HOSPITAL AND NURSING STUDENTS IN NURSING AND MIDWIFERY SCHOOL IN KERMANSHAH, 2015. Nursing and Midwifery Journal 2016; 14 (5) :455-464
URL: http://unmf.umsu.ac.ir/article-1-2760-fa.html
محمدی محمد مهدی، پرندین شیما. عوامل مؤثر بر شکاف بین دانش نظری و عملی از دیدگاه پرستاران شاغل در بیمارستان امام رضا (ع) و دانشجویان پرستاری دانشکده پرستاری و مامایی کرمانشاه در سال 1394. مجله پرستاری و مامایی. 1395; 14 (5) :455-464

URL: http://unmf.umsu.ac.ir/article-1-2760-fa.html


1- کمیته تحقیقات دانشجویی، دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه، کرمانشاه، ایران
2- واحد اسلام آباد غرب، دانشگاه آزاد اسلامی، اسلام آباد غرب، ایران. (نویسنده مسئول) ، shima23.parandin@gmail.com
چکیده:   (5869 مشاهده)
پیش‌زمینه و هدف: شکاف بین دانش نظری و عمل، زمینه چالش در خدمات ارائه‌شده بالینی را فراهم نموده و این خدمات را با انتقاداتی مواجه ساخته است. لذا مطالعه حاضر باهدف تعیین عوامل مؤثر بر شکاف بین دانش نظری و خدمات بالینی پرستاری در سال 1394 انجام شد. مواد و روش کار: مطالعه توصیفی حاضر بر روی 375 نفر (شامل 217 پرستار و 158 دانشجوی پرستاری) در بیمارستان امام رضا (ع) و دانشکده پرستاری و مامایی کرمانشاه در سال 1394 انجام شد. ابزار گردآوری داده‌ها پرسشنامه‌ای محقق ساخته شامل دو قسمت مشخصات دموگرافیک و  عوامل مؤثر بر شکاف دانش نظری و عملی بود. داده‌های جمع‌آوری‌شده توسط نرم‌افزار SPSS  نسخه 16 و آزمون  t مستقل و ضریب همبستگی پیرسون مورد تجزیه‌و‌تحلیل قرار گرفت. یافته‌ها: میانگین کلی شکاف بین دانش نظری و عملی 22/11±67/51 (بر مبنای 100) گزارش شد که در محدوده تأثیر زیاد بود. کمبود پرستار (28/84)، حمایت از طرف سرپرستار (62/77) و مناسب نبودن تسهیلات رفاهی (67/73) از دیدگاه پرستاران و سبک آموزش مربیان بالینی (21/88)، کمبود پرستار (84/78) و  به‌روز نبودن دانش پرستاری (14/73) از دیدگاه دانشجویان پرستاری به‌عنوان مهم‌ترین عوامل مؤثر بر شکاف بین دانش نظری و عملی شناخته شد. نتیجه‌گیری: بین دانش نظری و عملی شکاف عمیقی وجود دارد لذا به‌منظور برطرف نمودن این شکاف پیشنهاد می‌گردد دو بعد آموزشی و بالینی اصلاح گردد. در بعد آموزشی ضمن اصلاح سبک آموزش بالینی، از مربیانی کارآزموده و مجرب استفاده شود و در حیطه‌ی بالینی، ضرورت به‌کارگیری نیروهای پرستاری بیشتر، افزایش بعد حمایتی از جانب مدیران پرستاری و سرپرستاران وجود دارد.
متن کامل [PDF 657 kb]   (1794 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: آموزش علوم پزشکی

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله پرستاری و مامایی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC 4.0 | Nursing And Midwifery Journal

Designed & Developed by : Yektaweb