goljabini S, hemmati maslakpak M, khalkhali H, valizadeh H. EFFECT OF EDUCATION BASED CLINICAL GUIDELINES ON FUNCTION OF NURSES IN THE PREVENTION OF VENTILATOR-ASSOCIATED PNEUMONIA (VAP). Nursing and Midwifery Journal 2017; 15 (7) :559-566
URL:
http://unmf.umsu.ac.ir/article-1-2839-fa.html
گلجبینی سیران، همتی مسلک پاک معصومه، خلخالی حمیدرضا، ولی زاده محمد امین. تأثیر آموزش مبتنی بر دستورالعمل بالینی بر عملکرد پرستاران در پیشگیری از پنومونی وابسته به ونتیلاتور. مجله پرستاری و مامایی. 1396; 15 (7) :559-566
URL: http://unmf.umsu.ac.ir/article-1-2839-fa.html
1- دانشگاه علوم پزشکی ارومیه
2- دانشیار پرستاری، مرکز تحقیقات چاقی مادر و کودک دانشگاه علوم ارومیه، ارومیه، ایران ) نویسنده مسئول( ، hemmatma@yahoo.com
چکیده: (5661 مشاهده)
پیشزمینه و هدف: پنومونی وابسته به ونتیلاتور حدود یکسوم کل عفونتهای بیمارستانی را شامل میشود، پرستاران نقش اساسی در پیشگیری از پنومونی مربوط به ونتیلاتور را دارند. این مطالعه باهدف تعیین تأثیر آموزش مبتنی بر دستورالعمل بالینی بر عملکرد پرستاران در پیشگیری از پنومونی وابسته به ونتیلاتور انجام شد.
مواد و روش کار: در این مطالعه شبه تجربی که در آن از طرح پسآزمون با گروه کنترل و مداخله انجام شد، 60 پرستار شاغل به کار در بخشهای ویژه مراکز آموزشی- درمانی امام خمینی ره و طالقانی بهصورت در دسترس وارد مطالعه شدند. در گروه مداخله (30 پرستار مرکز آموزشی- درمانی امام خمینی ره) آموزش بهصورت نصب پوستر در بالای تخت همه بیماران و دادن پمفلت و جزوه بود. همچنین برگزاری چهار جلسه آموزشی همراه نمایش عملی مراقبت از بیماران تحت تهویه در بالای تخت بیماران وصل به ونتیلاتور انجام شد. ابزار جمعآوری دادهها چکلیست مشاهدهای با 32 گویه و 6 بعد مراقبتی بود. عملکرد هر پرستار در دو گروه انتهای مطالعه، در شیفت صبح کاری با استفاده از چکلیست در هر بعد بررسی شد. برای تجزیهوتحلیل دادهها از آزمونهای کای اسکولار و تی تست استفاده شد.
یافتهها: نتیجه مطالعه نشان داد که میانگین نمرات عملکرد پرستاران در گروه کنترل 36/2±20/20 و در گروه مداخله 02/2±56/25 بود و نتایج آزمون آماری تی مستقل نشان داد تفاوت آماری معنیداری بین دو گروه کنترل و مداخله وجود دارد. (001/0p=).
بحث و نتیجهگیری: نتایج این مطالعه نشان داد که عملکرد پرستاران بعد از مداخله در مقایسه با گروه کنترل ارتقای قابلتوجهی داشته است، لذا آموزش به پرستاران، و دادن بازخورد به آنان و در اختیار گذاشتن راهنمای بالینی به شکل پوستر و پمفلت در بخشهای مراقبت ویژه ضروری است.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
پرستاری