Aghakhani N, Baghaei R, Alnezhad V, Solaimani4 O. THE EFFECT OF NON-ATTENDANCE EDUCATION ON THE INTENSIVE CARE UNITS NURSES’ PRACTICE ABOUT NASOGASTRIC TUBE INSERTION STANDARDS IN UNIVERSITY HOSPITALS, URMIA, 2016. Nursing and Midwifery Journal 2020; 17 (10) :818-825
URL:
http://unmf.umsu.ac.ir/article-1-2939-fa.html
آقاخانی نادر، بقایی رحیم، علی نژاد وحید، سلیمانی عثمان. تأثیر آموزش غیرحضوری بر عملکرد پرستاران شاغل در بخش مراقبتهای ویژه در زمینه رعایت استانداردهای گذاشتن لوله بینی معدهای در مراکز آموزشی درمانی ارومیه در سال 1394-1395. مجله پرستاری و مامایی. 1398; 17 (10) :818-825
URL: http://unmf.umsu.ac.ir/article-1-2939-fa.html
1- استادیار، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی ارومیه
2- دانشیار، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی ارومیه
3- کارشناس آموزش پرستاری، دانشگاه علوم پزشکی ارومیه ، rebaz.nursin@gmail.com
چکیده: (2924 مشاهده)
پیشزمینه و هدف: لوله گذاری بینی معدهای از عملکردهای مهم درمانی است که در بخش مراقبتهای ویژه معمولاً توسط پرستاران انجام میشود و انجام صحیح آن نیاز به مهارت و عملکرد صحیح پرستاران جهت مطابقت با استانداردهای تعین شده و کاهش عوارض احتمالی دارد. بدیهی است که این امر نیازمند آموزش پرستاران میباشد. در این میان آموزش غیر حضوری میتواند بهعنوان روشی مناسب در ارتقا و بهبود عملکرد پرستاران مطرح باشد. بر این اساس، این مطالعه با هدف بررسی تأثیر آموزش غیر حضوری بر عملکرد پرستاران دارای مدرک تحصیلی کارشناسی و بالاتر در زمینهی رعایت استانداردهای گذاشتن لوله بینی معدهای در مراکز آموزشی درمانی ارومیه انجام شد. مواد و روش کار: این مطالعه نیمه تجربی در بین 60 نفر از پرستاران شاغل در بخش مراقبتهای ویژه مراکز آموزشی درمانی ارومیه که به صورت تصادفی به دو گروه مداخله و کنترل تقسیم شده بودند، انجام گرفت و در آن به گروه مداخله، آموزش غیر حضوری از طریق سی دی و پمفلت آموزشی داده شد. عملکرد افراد مورد بررسی، از طریق یک چک لیست استاندارد شده در زمینه نحوه لوله گذاری بینی معدی به صورت مشاهدهای در دو مرحله پیش آزمون در هر دو گروه و پس آزمون در گروه مداخله، مشاهده و دادهها از طریق نرمافزار آماری SPSS ورژن 22 تجزیهوتحلیل گردید. یافتهها: میانگین سن افراد شرکت کننده در مطالعه در گروه کنترل 89/30 و گروه مداخله 05/31 سال و میانگین سنوات خدمتی پرستاران شرکت کننده در گروه کنترل 68/7 و گروه مداخله 77/7 بود. همچنین مشخص گردید که نحوه عملکرد پرستاران شاغل در بخش مراقبتهای ویژه با استانداردهای موجود در زمینه لوله گذاری بینی معدهای فاصله دارد. میانگین نمره عملکرد (از 100 نمره) گروه کنترل و مداخله قبل از مداخله بهترتیب 58/71 و 48/70 و نمره عملکرد گروه مورد بعد از مداخله 80/86 بود که به میزان 32/16 ارتقا پیدا کرد و از نظر آماری معنی دار بود. (P= 0/0001) نتیجهگیری: ترویج آموزشهای غیر حضوری با شیوههای گوناگون در محیط بالین جهت پرستاران میتواند در بهبود سطوح عملکردی در پروسیجرهای درمانی ازجمله رعایت استانداردهای گذاشتن لوله بینی معدهای در بخشهای ویژه و در نهایت بهبود کیفیت درمان و کاهش عوارض ناخواسته ناشی از اشتباهات به نحو مثبتی تأثیر گذار باشد. انجام روشهای آموزشی مشابه قابل توصیه است.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
پرستاری