دوره 9، شماره 2 - ( خرداد- تیر 1390 )                   جلد 9 شماره 2 صفحات 0-0 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Sharifnia H, Hojati H, Sharifnia M. The role of pre primary school education on health awareness of first grade students. Nursing and Midwifery Journal 2011; 9 (2)
URL: http://unmf.umsu.ac.ir/article-1-307-fa.html
شریف نیا حمید، حجتی حمید، شریف نیا مسعود. بررسی تاثیر آموزش پیش دبستانی بر آگاهی‌های بهداشتی دانش آموزان اول ابتدایی. مجله پرستاری و مامایی. 1390; 9 (2)

URL: http://unmf.umsu.ac.ir/article-1-307-fa.html


چکیده:   (11806 مشاهده)
  بررسی تاثیر آموزش پیش دبستانی بر آگاهی‌های بهداشتی دانش آموزان اول ابتدایی     سیدحمید شریف نیا [1] ، حمید حجتی [2] ،مسعود شریف نیا [3]     تاریخ دریافت: 25/7/89 تاریخ پذیرش:3/8/89     چکیده   پیش زمینه و هدف: سلامتی و تعلیم و تربیت کودکان یکی از مسایل مهم اجتماعی که نقش اساسی در پیشرفت اجتماعی و اقتصادی جامعه دارد مطرح است. این مطالعه جهت تعیین نقش آموزش پیش دبستانی بر آگاهی‌های بهداشتی دانش آموزان اول ابتدایی منطقه4 تهران انجام گرفت.   مواد و روش کار : پژوهش حاضر مطالعه‌ای مورد-شاهد است. نمونه‌ها شامل 152دانش‌آموز اول ابتدایی که شرایط پژوهش را دارا بودند به‌صورت تصادفی طبقه‌بندی انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده‌ها، پرسش­نامه ‌ای 4بخشی با 54سوال بود. برای تجزیه و تحلیل از آمار توصیفی و استنباطی (آزمونتی مستقل، مجذورکای و آنالیز واریانس) استفاده شد.   یافته‌ها: نتایج نشان داد که بین آگاهی بهداشتی پسران آموزش دیده و ندیده در زمینه تغذیه (003/0 P= )و بهداشت فردی(03/0 P= )، همچنین بین آگاهی بهداشتی دختران آموزش دیده و ندیده در زمینه تغذیه(005/0 P= ) ارتباط معنی‌داری وجود دارد. سواد مادران (000/0 P< )، سواد پدران (02/0 P= ) بر آگاهی‌های بهداشتی کودکان، متغیر گروه بر آگاهی بهداشتی از تغذیه (000/0 P< )، پیشگیری از حوادث (04/0 P= ) و بهداشت فردی(03/0 P= ) نیز معنی‌دار بود. نتایج اختلاف معنی‌دار دیگری را بین متغیرها نشان نداد.   بحث و نتیجه گیری: براساس نتایج، آموزش کودکان تاثیر بسزایی بر آگاهی‌های بهداشتی دارد. از آنجا که شکل‌گیری رفتار بهداشتی موضوعی چند وجهی بوده و عوامل متفاوتی علاوه بر حضور یا عدم حضور آموزش پیش دبستانی می‌تواند بر آن تاثیر گذار باشد، بررسی همه جانبه این عوامل می‌تواند معیارهای واضح‌تری جهت طراحی برنامه‌های آموزشی موثر کودکان فراهم سازد و پرستاران بهداشت جامعه در مدارس بهترین افراد جهت استفاده بهینه از منابع برای ارتقاء سطح آگاهی و عملکرد بهداشتی کودکان هستند.   کلید واژه‌ها: آموزش، پیش دبستانی، سلامت کودکان، آگاهی بهداشتی     دوماهنامه دانشکده پرستاری و مامایی ارومیه، دوره نهم، شماره دوم، پی در پی 31، خرداد و تیر 1390، ص 96-90     آدرس مکاتبه : بابل، دانشکده پرستاری و مامایی حضرت زینب (س) تلفن: 09111275093   Email: h.sharifnia@mubabol.ac.ir   [1] دانشجوی دوره دکترای پرستاری. دانشگاه علوم پزشکی بابل، دانشکده پرستاری و مامایی حضرت آمل(نویسنده مسئول)   [2] کارشناس ارشد پرستاری. عضو باشگاه پژوهشگران جوان دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علی آباد کتول   3 کارشناس ارشد پرستاری، عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی بابل  
متن کامل [PDF 288 kb]   (2515 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: پرستاری

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله پرستاری و مامایی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Nursing And Midwifery Journal

Designed & Developed by : Yektaweb