دوره 9، شماره 2 - ( خرداد- تیر 1390 )                   جلد 9 شماره 2 صفحات 0-0 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Mohamadpour Y, Habibzadeh H, Khalilzadeh H, Pakpour V, Jafarizadeh H, Rafiee H et al . Nursing students’ perceptions of their educational environment: A Comparison between expected and actual environment. Nursing and Midwifery Journal 2011; 9 (2)
URL: http://unmf.umsu.ac.ir/article-1-310-fa.html
محمدپور یوسف، حبیب زاده حسین، خلیل زاده حمیده، پاک پور وحید، جعفری زاده حسین، رفیعی حسن و همکاران.. درک از محیط‌های آموزش بالینی: شکاف محیط مورد انتظار با محیط واقعی. مجله پرستاری و مامایی. 1390; 9 (2)

URL: http://unmf.umsu.ac.ir/article-1-310-fa.html


چکیده:   (16958 مشاهده)
  درک از محیط‌های آموزش بالینی: شکاف محیط مورد انتظار با محیط واقعی     یوسف محمدپور [1] ، حسین حبیب زاده [2] ، حمیده خلیل زاده [3] ، وحید پاک پور [4] ، حسین جعفری زاده [5] ، حسن رفیعی [6] ، نیره اشرف رضایی [7]     تاریخ دریافت: 6/6/1389 تاریخ پذیرش:10/10/1389     چکیده   پیش زمینه و هدف: یکی از مهم­ترین عوامل شناخته شده در زمینه موفقیت برنامه‌های آموزشی پرستاری محیط‌های یادگیری است. محیط آموزش بالینی دارای نقش مهمی در یادگیری دانشجویان پرستاری می‌باشد. هرگونه اختلاف بین محیط بالینی واقعی و مورد انتظار دانشجویان پرستاری می‌تواند منجر به کاهش علاقه دانشجویان پرستاری به محیط‌های بالینی و افت عملکرد بالینی آنان گردد. هدف این پژوهش مقایسه ادراک دانشجویان پرستاری از محیط آموزشی بالینی واقعی و مورد انتظار در بخش‌های داخلی - جراحی می‌باشد.   مواد و روش کار: این پژوهش یک مطالعه توصیفی - طولی می‌باشد. در این مطالعه 75دانشجوی کارشناسی پرستاری دانشکده پرستاری و مامایی ارومیه شرکت نمودند. در ابتدای‌ ترم تحصیلی ادراک دانشجویان پرستاری از محیط آموزش بالینی مورد انتظار در ترم جاری تعیین شد و در انتهای سال تحصیلی نیز ادراک دانشجویان پرستاری از محیط آموزش بالینی واقعی درترم جاری تعیین گردید. برای جمع‌آوری داده‌ها از «سیاهه محیط آموزشی بالینی» استفاده شد که حاوی 49سوال در 6حیطه می‌باشد. تجزیه و تحلیل یافته‌ها با استفاده از نرم­افزار SPSS15 و آمار توصیفی و استنباطی انجام گرفت.   یافته‌ها: یافته‌ها نشان داد میانگین نمره ادراک دانشجویان پرستاری از محیط بالینی مورد انتظار 05/14 ± 89/154 و میانگین نمره ادراک دانشجویان پرستاری از محیط بالینی واقعی 78/12 ± 41/108 بوده است. آزمون تی با نمونه‌های وابسته نشان داد که تفاوت معنی‌دار آماری بین ادراک از محیط بالینی واقعی و مورد انتظار وجود دارد.   بحث و نتیجه‌گیری: شکاف موجود بین ادراک دانشجویان پرستاری از محیط بالینی واقعی و مورد انتظار می‌تواند تاثیرات منفی زیادی بر یادگیری بالینی آنان داشته باشد. این امر نشان دهنده توجه بیشتر مدیران آموزش پرستاری به محیط بالینی دانشجویان پرستاری می‌باشد.   کلید واژه‌ها: آموزش پرستاری، آموزش بالینی، محیط آموزش بالینی     دوماهنامه دانشکده پرستاری و مامایی ارومیه، دوره نهم، شماره دوم، پی در پی 31 ، خرداد و تیر 1390، ص 111-102    آدرس مکاتبه: ارومیه،کیلومتر 11 جاده سرو، پردیس نازلو، دانشکده پرستاری و مامایی، تلفن:09148056259 Email:yousef.nurse@gmail.com   [1] کارشناس ارشد پرستاری، مربی و هیئت علمی دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی ارومیه (نویسنده مسئول)   [2] استادیار پرستاری، دانشکده پرستاری و مامایی ارومیه   [3] کارشناس ارشد پرستاری، مربی و هیئت علمی دانشکده پرستاری و مامایی ارومیه   [4] کارشناس ارشد پرستاری، مربی و هیئت علمی دانشکده پرستاری و مامایی زنجان   [5] کارشناس ارشد پرستاری، مربی و هیئت علمی دانشکده پرستاری و مامایی ارومیه   [6] کارشناس ارشد پرستاری، مربی و هیئت علمی دانشکده پرستاری و مامایی ارومیه   [7] کارشناس مامایی دانشکده پرستاری و مامایی ارومیه
متن کامل [PDF 319 kb]   (2289 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: پرستاری

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله پرستاری و مامایی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Nursing And Midwifery Journal

Designed & Developed by : Yektaweb