 
                     
                     
                    
                    
                    
                    
                     Ahangarezaiezadeh S,  oladrostam N,  nemotplahi A. THE EFFECT OF POSITIVE THINKING TRAINING ON STRESS, ANXIETY AND DEPRESSION IN CORONARY HEART DISEASE.  Nursing and Midwifery Journal 2017; 15 (5) :339-348
URL: 
http://unmf.umsu.ac.ir/article-1-3174-fa.html   
                    
                    آهنگرزاده رضائی سهیلا،  اولادرستم نیلوفر،  نعمت اللهی علی. بررسی تأثیر آموزش مثبت اندیشی بر استرس، اضطراب و افسردگی بیماران عروق کرونر قلب.  مجله پرستاری و مامایی. 1396; 15 (5) :339-348
URL: http://unmf.umsu.ac.ir/article-1-3174-fa.html
  
                     
					 
					
                 
                
                    
                    
                    
                    1- استادیار دانشگاه علوم پزشکی ارومیه، دانشکده پرستاری و مامایی، ارومیه، ایران 
 2- کارشناس ارشد پرستاری روان،  دانشگاه علوم پزشکی ارومیه، ارومیه، ایران (نویسنده مسئول) ، baran_sahra65@yahoo.com
 3- کارشناس ارشد روانشناسی تربیتی، ارومیه، ایران 
                    
                    
                    :       (7269 مشاهده)
                    
                    
                    پیشزمینه و هدف: از هر پنج مرگی که در دنیا رخ میدهد، یک مورد مربوط به بیماری عروق کرونر قلبی میباشد. ا. افسردگی، اضطراب و استرس از شایعترین پیامدهای این بیماری هستند که سیر بیماری را وخیمتر میسازند. یکی از روشهای مقابله با استرس، اضطراب و افسردگی مثبت اندیشی است که بهعنوان شاخه جدیدی از روانشناسی به مطالعه علمی نیرومندیها و شادمانی انسان نظر دارد. لذا پژوهش حاضر باهدف تعیین تأثیر آموزش مثبت اندیشی بر استرس، اضطراب و افسردگی بیماران عروق کرونر قلب شهرستان تکاب انجام گردید.
مواد و روش کار: پژوهش حاضر یک مطالعهی کارآزمایی بالینی از نوع پیشآزمون-پسآزمون میباشد. 60 بیمار مبتلا به بیماری عروق کرونر قلب که معیارهای ورود به مطالعه را داشت انتخاب و بهصورت تصادفی در دو گروه کنترل (30 نفر) و مداخله (30 نفر) تخصیص و موردبررسی قرار گرفتند. ابزار جمعآوری پرسشنامه جمعیت شناختی و پرسشنامه استاندارد DASS-21 بود. دادهها از طریق نرمافزار SPSS و آمار توصیفی و تحلیلی (تی مستقل و همبستگی) تجزیهوتحلیل گردید.
یافتهها:. میانگین نمرات افسردگی، اضطراب و استرس پیش از مطالعه برای گروه کنترل و مداخله معنیدار نبود. ولی بعد از مداخله تفاوت معنیداری در میانگین نمرات دو گروه مداخله و کنترل مشاهده شد (P
                    
                    
                    
                    
                    
                    نوع مطالعه:  
پژوهشي |
                    موضوع مقاله: 
                    
پرستاری