Mokhtari L, Babaei R, Zeinali A. THE EFFECT OF EVIDENCE-BASED NURSING TRAINING ON NURSING STUDENTS’ ABILITY IN EXECUTIVE SKILLS OF NURSING PROCESS. Nursing and Midwifery Journal 2018; 16 (2) :122-129
URL:
http://unmf.umsu.ac.ir/article-1-3271-fa.html
1- دانشجوی دکترای تخصصی پرستاری و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی ارومیه، دانشکده علوم پزشکی خوی (نویسنده مسئول) ، l.mokhtary@gmail.com
2- دانشجوی کارشناسی پرستاری، کمیته تحقیقات دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی ارومیه، دانشکده علوم پزشکی خوی
چکیده: (3157 مشاهده)
پیشزمینه و هدف: فرآیند پرستاری محور اصلی کار پرستاری و نماد رابطه کاربرد هنر و علم پرستاری در پیشگیری از بیماریها، حفظ و ارتقاء سلامتی است. این پژوهش با هدف بررسی تأثیر آموزش مبتنی بر شواهد بر مهارت اجرای فرآیند پرستاری در دانشجویان دانشکده پرستاری خوی انجام گرفت.
مواد و روشها: در این مطالعه نیمه تجربی 40 نفر از دانشجویان دانشکده پرستاری خوی بهصورت نمونهگیری در دسترس انتخابشده سپس بهصورت تصادفی 20 نفر در گروه کنترل و 20 نفر در گروه آزمون قرار گرفتند. مداخله آموزشی برای گروه آزمون بهصورت دو جلسه دوساعته برگزار شد که ارائه مطالب آموزشی توأم با انجام کارگروهی به راهنمایی اساتید مجرب و همراه با تمرینات تفکر انتقادی بود ولی در گروه کنترل هیچ مداخلهای انجام نگردید. مهارت اجرایی فرآیند پرستاری دانشجویان قبل از مداخله با ارائه سناریو و بعد از مداخله بر اساس مراقبت از بیمار در بالین و توسط چکلیست مشخص گردید. جهت تعیین روایی چکلیست از روایی صوری و محتوای و برای تعیین پایایی از آلفای کرونباخ (75/0 (α= و آزمون مجدد (70r=./) استفاده شد. دادههای خام توسط نرمافزار SPSS و آزمونهای تی مستقل و تی زوج تجزیهوتحلیل شد.
یافتهها: متوسط سن دانشجویان 23/1±16/22 بود. بر اساس نتایج آزمون تی مستقل، ارتباط معنیدار آماری قبل از مداخله در دو گروه آزمون و کنترل وجود نداشت (05/0 p>). نتایج آزمون تی زوج نشان داد که مداخله آموزشی بر مهارت اجرایی فرآیند پرستاری دانشجویان مؤثر بود (000/0 p=).
بحث و نتیجهگیری: با توجه به تأثیر آموزش پرستاری مبتنی بر شواهد بر مهارت اجرایی فرآیند پرستاری، پیشنهاد میگردد مراقبت از بیماران در مراکز آموزشی و درمانی بر مبنای فرآیند پرستاری و با بهکارگیری اصول پرستاری مبتنی بر شواهد صورت گیرد تا زمینهساز ارتقای کیفیت مراقبتهای پرستاری شده و در کسب استقلال حرفهای و ارتقاء توانمندیهای پرستاران مؤثر باشد.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
پرستاری