دوره 16، شماره 2 - ( اردیبهشت 1397 )                   جلد 16 شماره 2 صفحات 129-122 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Mokhtari L, Babaei R, Zeinali A. THE EFFECT OF EVIDENCE-BASED NURSING TRAINING ON NURSING STUDENTS’ ABILITY IN EXECUTIVE SKILLS OF NURSING PROCESS. Nursing and Midwifery Journal 2018; 16 (2) :122-129
URL: http://unmf.umsu.ac.ir/article-1-3271-fa.html
مختاری لیلا، بابایی رویا، زینالی امیر. تأثیر آموزش پرستاری مبتنی بر شواهد بر مهارت اجرایی فرآیند پرستاری دانشجویان. مجله پرستاری و مامایی. 1397; 16 (2) :122-129

URL: http://unmf.umsu.ac.ir/article-1-3271-fa.html


1- دانشجوی دکترای تخصصی پرستاری و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی ارومیه، دانشکده علوم پزشکی خوی (نویسنده مسئول) ، l.mokhtary@gmail.com
2- دانشجوی کارشناسی پرستاری، کمیته تحقیقات دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی ارومیه، دانشکده علوم پزشکی خوی
چکیده:   (3434 مشاهده)
پیش‌زمینه و هدف: فرآیند پرستاری محور اصلی کار پرستاری و نماد رابطه کاربرد هنر و علم پرستاری در پیشگیری از بیماری‌ها، حفظ و ارتقاء سلامتی است. این پژوهش با هدف بررسی تأثیر آموزش مبتنی بر شواهد بر مهارت اجرای فرآیند پرستاری در دانشجویان دانشکده پرستاری خوی انجام گرفت. مواد و روش‌ها: در این مطالعه نیمه تجربی 40 نفر از دانشجویان دانشکده پرستاری خوی به‌صورت نمونه‌گیری در دسترس انتخاب‌شده سپس به‌صورت تصادفی 20 نفر در گروه کنترل و 20 نفر در گروه آزمون قرار گرفتند. مداخله آموزشی برای گروه آزمون به‌صورت دو جلسه دوساعته برگزار شد که ارائه مطالب آموزشی توأم با انجام کارگروهی به راهنمایی اساتید مجرب و همراه با تمرینات تفکر انتقادی بود ولی در گروه کنترل هیچ مداخله‌ای انجام نگردید. مهارت اجرایی فرآیند پرستاری دانشجویان قبل از مداخله با ارائه سناریو و بعد از مداخله بر اساس مراقبت از بیمار در بالین و توسط چک‌لیست مشخص گردید. جهت تعیین روایی چک‌لیست از روایی صوری و محتوای و برای تعیین پایایی از آلفای کرونباخ (75/0 (α= و آزمون مجدد (70r=./) استفاده شد. داده‌های خام توسط نرم‌افزار SPSS و آزمون‌های تی مستقل و تی زوج تجزیه‌وتحلیل شد. یافته‌ها: متوسط سن دانشجویان 23/1±16/22 بود. بر اساس نتایج آزمون تی مستقل، ارتباط معنی‌دار آماری قبل از مداخله در دو گروه آزمون و کنترل وجود نداشت (05/0 p>). نتایج آزمون تی زوج نشان داد که مداخله آموزشی بر مهارت اجرایی فرآیند پرستاری دانشجویان مؤثر بود (000/0 p=). بحث و نتیجه‌گیری: با توجه به تأثیر آموزش پرستاری مبتنی بر شواهد بر مهارت اجرایی فرآیند پرستاری، پیشنهاد می‌گردد مراقبت از بیماران در مراکز آموزشی و درمانی بر مبنای فرآیند پرستاری و با به‌کارگیری اصول پرستاری مبتنی بر شواهد صورت گیرد تا زمینه‌ساز ارتقای کیفیت مراقبت‌های پرستاری شده و در کسب استقلال حرفه­ای و ارتقاء توانمندی‌های پرستاران مؤثر باشد.  
متن کامل [PDF 504 kb]   (1291 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: پرستاری

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله پرستاری و مامایی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Nursing And Midwifery Journal

Designed & Developed by : Yektaweb