hasani narenjbaghi S, valizadeh L, bagheriyeh F. COMPARATIVE STUDY OF MASTER’S CURRICULUM OF NEONATAL INTENSIVE CARE NURSING IN IRAN AND PENNSYLVANIA UNIVERSITY OF UNITED STATES. Nursing and Midwifery Journal 2017; 15 (7) :514-523
URL:
http://unmf.umsu.ac.ir/article-1-3297-fa.html
حسنی نارنجباغی صغری، ولی زاده لیلا، باقریه فرزانه. بررسی تطبیقی برنامه درسی دوره کارشناسی ارشد رشته پرستاری مراقبتهای ویژه نوزادان ایران و دانشگاه پنسیلوانیا امریکا. مجله پرستاری و مامایی. 1396; 15 (7) :514-523
URL: http://unmf.umsu.ac.ir/article-1-3297-fa.html
1- دانشجوی دکتری آموزش پرستاری، دانشکده پرستاری مامایی، دانشگاه علوم پزشکی تبریز، ایران
2- استاد گروه آموزشی پرستاری کودکان، دانشکده پرستاری مامایی، دانشگاه علوم پزشکی تبریز، ایران
3- دانشجوی دکتری آموزش پرستاری، دانشکده پرستاری مامایی، دانشگاه علوم پزشکی تبریز، ایران (نویسنده مسئول) ، f.bagheriye85@yahoo.com
چکیده: (5925 مشاهده)
پرستاران متخصص بالینی از اعضای حیاتی سیستم خدمات بهداشتی هستند. دانش و مهارت آنان در کیفیت مراقبتی که بیماران دریافت میکنند بسیار تأثیرگذار است. برای موفقیت هر چه بیشتر رشته کارشناسی ارشد پرستاری مراقبتهای ویژه نوزادان در ایران و شناسایی نقاط قوت و ضعف آن، پرداختن به مطالعات تطبیقی و بهرهبرداری از تجارب و راهبردهای تجربهشده در دانشگاههای موفق، امری ضروری است. پژوهش حاضر بهصورت مطالعه تطبیقی به بررسی برنامه درسی دوره کارشناسی ارشد پرستاری مراقبتهای ویژه نوزادان در ایران با دانشکده پرستاری پنسیلوانیا (Pennsylvania) امریکا پرداخته است.
مواد و روشها: مطالعه توصیفی و تطبیقی حاضر در سال 1396 انجام شده است. پس از جستجوی اینترنتی در ارتباط با برنامه درسی کارشناسی ارشد پرستاری مراقبتهای ویژه نوزادان در دانشگاههای معتبر جهان، دانشگاه پنسیلوانیا آمریکا به دلیل تشابه نسبی رشته انتخاب گردیده و سپس دو برنامه آموزشی ﺑﺎ اﺳﺘﻔﺎده از اﻟﮕﻮی Beredy در ﭼﻬﺎر ﻣﺮﺣﻠﻪ ﺗﻮﺻیف، تفسیر، همجواری و مقایسه، تطبیق برنامهها انجام شد.
یافتهها: برنامه هر دو دانشگاه بر اساس اصول برنامهریزی استراتژیک دارای ارزشها و رسالت، چشمانداز است. فلسفه دانشکده پرستاری پنسیلوانیا تفاوتهای فرهنگی و قومیتی را لحاظ کرده است درحالیکه در ایران به ارائه مراقبتهای پرستاری با توجه به فرهنگ و قومیتهای مختلف توجه نشده است. از معیارهای ورود به این مقطع در دانشکده پرستاری پنسیلوانیا سوابق کاری داوطلبان در بخشهای نوزادان، انجام مصاحبه ازلحاظ بررسی خصوصیات شخصیتی و روانی قبل از ورود به دوره است. همچنین ارائه دوره علاوه بر تماموقت بلکه برای پذیرفتهشدگان شاغل بهصورت پارهوقت نیز امکانپذیر است.
بحث و نتیجهگیری: برنامه آموزشی دوره کارشناسی ارشد پرستاری مراقبتهای ویژه نوزادان در ایران با توجه به ماهیت بالینی آن دارای نقاط قوت بسیاری میباشد. جهت بهبود کیفیت هر چه بیشتر دوره، توجه به سوابق کاری داوطلبان، انجام مصاحبه ازلحاظ خصوصیات روانشناختی قبل از ورود به دوره و ارائه دوره بهصورت پارهوقت پیشنهاد میشود.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
پرستاری