دوره 16، شماره 6 - ( شهریور 1397 )                   جلد 16 شماره 6 صفحات 422-412 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

golmohamadi F, aghakhani N, khadem vatan K, alinejad V. THE EFFECT OF SELF-CARE EDUCATION ON THE SELF EFFICACY IN MYOCARDIAL INFARCTION HOSPITALIZED PATIENTS IN SEYEID AL-SHOHADA EDUCATIONAL & TREATMENT CENTER, URMIA, 2017. Nursing and Midwifery Journal 2018; 16 (6) :412-422
URL: http://unmf.umsu.ac.ir/article-1-3314-fa.html
گل محمدی فریبا، آقاخانی نادر، خادم وطن کمال، علی نژاد وحید. بررسی تأثیر آموزش خود مراقبتی بر خودکارآمدی بیماران بستری مبتلا به انفارکتوس میوکارد در مرکز آموزشی درمانی سیدالشهدا ارومیه سال 1396. مجله پرستاری و مامایی. 1397; 16 (6) :412-422

URL: http://unmf.umsu.ac.ir/article-1-3314-fa.html


1- دانشگاه علوم پزشکی ارومیه ، golmohamadifariba@gmail.com
2- دانشگاه علوم پزشکی ارومیه
چکیده:   (3699 مشاهده)
پیش‌زمینه و هدف: شیوع بیماری انفارکتوس در کشورهای جهان ازجمله در ایران، در حال افزایش و بار اقتصادی و عواقب ناشی از آن نیز قابل‌توجه است. مشخص‌شده که علاوه بر روش‌های درمانی رایج، مواردی چون آموزش به بیمار می‌تواند در بهبود حال بیماران مؤثر باشد. بر این اساس، از پرستاران به‌عنوان اعضای مهم و تأثیرگذار تیم درمانی انتظار می‌رود با استفاده از روش‌های مختلف ازجمله آموزش به بیمار به ارتقای خود کارآمدی در بیماران بپردازند. این مطالعه باهدف بررسی تأثیر آموزش خود مراقبتی بر خودکارآمدی بیماران بستری مبتلا به انفارکتوس میوکارد در مرکز آموزشی درمانی سیدالشهدا ارومیه سال 1396 موردنظر قرار گرفت تا بر اساس نتایج حاصل از مطالعه بتوان در کاهش مشکلات ناشی از این بیماری مرگ‌بار و پرهزینه اقدام نمود. مواد و روش کار: جامعه آماری پژوهش شبه تجربی حاضر را 70 نفر از بیمـاران زن و مـرد مبتلا به انفارکتوس میوکارد در سـنین زیر 75 سـال تشکیل می‌دادند. از این تعداد 35 نفر به‌صورت نمونه‌گیری در دسترس از جامعه موردنظر انتخاب شدند و به‌صورت تخصیص تصادفی در گروه مداخله و 35 نفر بعدی نیز به همین صورت در گروه کنترل قرار گرفتند. ابزار گردآوری داده‌ها شامل پرسشنامه مربوط به‌خصوصیات دموگرافیکی و پرسشنامه خودکارآمدی بیماران مزمن بود. یافته‌ها: نتایج نشان داد که میانگین نمرات خودکارآمدی بین دو گروه مداخله و کنترل بعد از آموزش برنامه خودمراقبتی در بیماران متفاوت است (0001/0≥p). همچنین مشخص شد که میانگین نمرات خودکارآمدی درون گروه مداخله قبل و بعد از آموزش برنامه خودمراقبتی در بیماران مبتلا به انفارکتوس میوکارد بستری در مرکز آموزشی درمانی سیدالشهدای ارومیه در سال 1396 متفاوت است (0001/0 ≥p). به‌طوری‌که میانگین خودکارآمدی بعد از آموزش نسبت به قبل از آموزش خودمراقبتی به‌طور قابل‌توجهی ارتقاء پیدا کرده است. بحث و نتیجه‌گیری: با توجه به افزایش میزان خودکارآمدی بعد از آموزش خودمراقبتی در بیماران مبتلا به انفارکتوس میوکارد به نظر می‌رسد بهتر است آموزش‌های مناسب در مورد رفتارهای مراقبت از خود و اهمیت تداوم انجام این مراقبت‌ها ارائه گردد.  
متن کامل [PDF 527 kb]   (1581 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: پرستاری

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله پرستاری و مامایی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Nursing And Midwifery Journal

Designed & Developed by : Yektaweb