 
                     
                     
                    
                    
                    
                    
                     Ezzati R,  Tafazoli M,  Mazlom S R,  Asghari pour N. ASSESSMENT OF EMPATHY SKILLS IN MIDWIFERY STUDENTS AND ITS RELATIONSHIP WITH SOME OF THE DEMOGRAPHIC FACTORS.  Nursing and Midwifery Journal 2018; 16 (2) :139-148
URL: 
http://unmf.umsu.ac.ir/article-1-3443-fa.html   
                    
                    عزتی راحله،  تفضلی مهین،  مظلوم سیدرضا،  اصغری پور نگار. ارزیابی مهارت همدلی و ارتباط آن با برخی از عوامل دموگرافیک در دانشجویان مامایی.  مجله پرستاری و مامایی. 1397; 16 (2) :139-148
URL: http://unmf.umsu.ac.ir/article-1-3443-fa.html
  
                     
					 
					
                 
                
                    
                    
                    
                    1- کارشناس ارشد مامایی، دانشکده پرستاری مامایی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران (نویسنده مسئول) ، Ezzatir56@gmail.com                                 Ezzatir56@gmail.com
 2- دانشگاه علوم پزشکی مشهد ، مشهد ، ایران 
                    
                    
                    :       (6488 مشاهده)
                    
                    
                    پیشزمینه و هدف: همدلی یک عنصر ضروری در عملکرد مامایی است که نقش اساسی در ایجاد و کیفیت ارتباط با بیمار دارد. ارتباط مؤثر، گرم و همدلانه، نتایج بالینی را بهبود بخشیده، در پیشرفت درمان و افزایش انگیزه بیمار برای شرکت فعال در درمان مهم است. با توجه به اهمیت همدلی در کیفیت رابطه و نتایج درمان این مطالعه باهدف بررسی مهارت همدلی در دانشجویان مامایی انجام شد.
مواد و روشها: این مطالعه توصیفی- تحلیلی در سال 1394 در دانشگاه علوم پزشکی مشهد انجام شد. در این مطالعه کلیه دانشجویان مامایی ترم 5 و 7(73 نفر) و 219 مادر باردار شرکت کردند. به ازای هر دانشجو 3 مادر باردار به شیوه نمونهگیری در دسترس، وارد مطالعه شدند. جهت ارزیابی عملکرد همدلانه دانشجویان، پرسشنامه تعدیلشده "درک بیمار از همدلی پزشک"، توسط مادران باردار شرکتکننده و جهت ارزیابی همدلی، پرسشنامه" همدلی جفرسون ویژه پزشکان و پرسنل بهداشتی" به روش خودارزیابی توسط دانشجویان تکمیل شد. سپس اطلاعات وارد نرمافزار SPSS شده و در سطح آمار توصیفی مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفتند.
یافتهها: میانگین نمرات عملکرد همدلانه دانشجویان (58/9±38/89) و میانگین نمرات همدلی (01/6±36/80) بود. نتایج نشان دادند بین عملکرد همدلانه با برخی از اطلاعات دموگرافیک دانشجویان رابطه آماری معنیداری وجود دارد.
بحث و نتیجهگیری: نتایج این مطالعه نشان میدهد مهارتهای همدلی دانشجویان مامایی در سطح خوب است بااینحال با توجه به اهمیت همدلی در بهبود نتایج بالینی، تقویت فضای همدلی بین دانشجویان و بیماران ضروری به نظر میرسد.
 
                    
                    
                    
                    
                    
                    نوع مطالعه:  
پژوهشي |
                    موضوع مقاله: 
                    
مامایی