دوره 16، شماره 3 - ( خرداد 1397 )                   جلد 16 شماره 3 صفحات 176-171 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Jebraeily M, Motazakker M, Fozonkhah S, Afshar Yavari S, Zare Z. THE EFFECT OF USING MIND-MAPPING SOFTWARE ON STUDENT PROBLEM-SOLVING SKILLS. Nursing and Midwifery Journal 2018; 16 (3) :171-176
URL: http://unmf.umsu.ac.ir/article-1-3481-fa.html
جبراییلی محمد، متذکر مرتضی، فزونخواه شهلا، افشار یاوری شهره، زارع زهرا. ارزیابی ‌تأثیر استفاده از نرم‌افزار ترسیم نقشه ذهنی (Freeplane) در ارتقای مهارت حل مسئله دانشجویان. مجله پرستاری و مامایی. 1397; 16 (3) :171-176

URL: http://unmf.umsu.ac.ir/article-1-3481-fa.html


1- استادیار گروه فناوری اطلاعات سلامت، دانشگاه علوم پزشکی ارومیه، ارومیه، ایران (نویسنده مسئول) ، jabraily@gmail.com
2- دانشیار گروه میکروب شناسی، دانشگاه علوم پزشکی ارومیه، ارومیه، ایران
3- استادیار وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، تهران، ایران
4- استادیار گروه علوم آزمایشگاهی، دانشگاه علوم پزشکی ارومیه، ارومیه، ایران
5- مربی گروه فناوری اطلاعات سلامت، دانشگاه علوم پزشکی ارومیه، ارومیه، ایران
چکیده:   (3869 مشاهده)
پیش‌زمینه و هدف: یکی از راهبردهای آموزشی نوین که نقش مهمی در ارتقای فرایندهای آموزشی دارد، تکنیک نقشه ذهنی است که می‌تواند مهارت‌های تفکر و حل مسئله را افزایش دهد. در حقیقت نقشه ذهنی با استفاده از تصاویر، رنگ‌ها، ارتباطات، نمایش ساختارمند و کلی مفاهیم، ذهن را تحریک به خلاقیت و تفکر می‌کند. یکی از بهترین نرم‌افزارهای نقشه ذهنی که قابلیت استفاده بالایی دارد Freeplane بوده که بسیار کاربرپسند و قابل‌استفاده می‌باشد. هدف از انجام این پژوهش، ارزیابی‌تأثیر استفاده از نرم‌افزار ترسیم نقشه ذهنی Freeplane) ) در ارتقای مهارت حل مسئله دانشجویان می‌باشد. مواد و روش کار: این مطالعه به روش ترکیبی (کمی و کیفی) در دو مرحله متوالی انجام شد. در بخش مطالعه کمی جامعه پژوهش شامل 24 نفر از دانشجویان فناوری اطلاعات سلامت‌ترم 7 دانشگاه علوم پزشکی ارومیه می‌باشند که به‌طور کاملاً تصادفی به دو گروه مورد-شاهد تقسیم شده به گروه مورد آموزش‌های لازم جهت کار با نرم‌افزار Freeplane ارائه گردید. در دوره کارآموزی از هر دو گروه خواسته شد تا راهکارهای مناسب جهت حل مشکلات بخش فناوری اطلاعات سلامت بیمارستان‌ها ارائه دهند. برای هریک از پروژه‌های دانشجویی، نمره‌ای اختصاص یافت. میانگین نمرات هر دو گروه با استفاده از آزمون آماری t مستقل مقایسه گردید. در بخش مطالعه کیفی با استفاده از روش مصاحبه نیم ساختاریافته، درک دانشجویانی از تأثیر نقشه ذهنی بر مهارت حل مسئله ارزیابی‌شده و تجزیه‌وتحلیل داده‌ها نیز از طریق تحلیل محتوا انجام یافت. یافته‌ها: میانگین نمرات در گروه مورد 68/1±33/18 و در گروه شاهد 05/2±62/15 به دست آمد نتایج آزمون آماری t مستقل نشان داد که اختلاف معنی‌داری در مقایسه میانگین نمرات هر دو گروه وجود دارد (p < 0.05). همچنین دانشجویان معتقد بودند که نرم‌افزار نقشه ذهنی باعث درک بهتر مسئله، خلاقیت، افزایش مهارت حل مسئله و تمرکز در یادگیری می‌شود. بحث و نتیجه‌گیری: با توجه به نیاز حیاتی دانشجویان علوم پزشکی به یادگیری مهارت حل مسئله برای تصمیم‌گیری مناسب و حل مشکلات پیچیده، استفاده از قابلیت‌های موجود در تکنیک نقشه ذهنی در آموزش پزشکی می‌تواند مفید باشد. لذا پیشنهاد می‌شود جهت توسعه استفاده از تکنیک نقشه ذهنی و نرم‌افزارهای آن، آموزش‌های لازم ارائه گردد تا موجب ارتقای مهارت‌های حل مسئله و تفکر خلاق در دانشجویان شود.  
متن کامل [PDF 549 kb]   (1287 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: آموزش علوم پزشکی

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله پرستاری و مامایی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Nursing And Midwifery Journal

Designed & Developed by : Yektaweb