دوره 16، شماره 11 - ( بهمن 1397 )                   جلد 16 شماره 11 صفحات 831-822 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

sharife K, Adib-hajbagery M, hosieini F. WHICH PEER-BASED APPROACH REDUCES THE CLINICAL ANXIETY OF NURSING STUDENTS? A REVIEW STUDY. Nursing and Midwifery Journal 2019; 16 (11) :822-831
URL: http://unmf.umsu.ac.ir/article-1-3517-fa.html
شریفی خدیجه، حاج باقری ادیب، حسینی فاطمه. استفاده از همتا به چه شیوه‌ای باعث کاهش اضطراب بالینی دانشجویان پرستاری می‌شود؟ یک مطالعه مروری. مجله پرستاری و مامایی. 1397; 16 (11) :822-831

URL: http://unmf.umsu.ac.ir/article-1-3517-fa.html


1- پرستاری و مامایی
2- پرستاری و مامایی ، hossini1389@yahoo.com
چکیده:   (3019 مشاهده)
پیش‌زمینه و هدف: دانشجویان در محیط بالینی اضطراب بالایی دارند، که بر یادگیری آنها تأثیرمی گذارد. استفاده از شیوهای یادگیری که باعث کاهش اضطراب دانشجویان در محیط بالینی شود کیفیت آموزش پرستاری را ارتقا می‌دهد. یکی از این شیوه‌هایی استفاده از همتا است. لذا مطالعه حاضربه‌منظور پاسخ به این سؤال که استفاده از همتا به چه شیوه‌ای باعث کاهش اضطراب دانشجویان پرستاری درمحیط بالینی می‌شود انجام شد؟ روش انجام مطالعه: مطالعه حاضر به شیوه مروری حکایتی با جستجوی منابع اطلاعاتی فارسی SID, IranMedex Magiran و انگلیسی Pub Med، willy on line library، google scholar از سال 1995 تا 2018 با کلیدواژه‌های شامل peer near، Peer mentoring و Near mentoring، near teacher، near tutor، peer tutor pear teacher و near peer، همتای شریک، پیرمنتور، همتای نزدیک، نیرمنتور، منتورینگ، منتورشیپ و همتا انجام شد. که پس از بررسی عناوین و چکیده مطالعاتی که در حیطه آموزش بالینی پرستاری و به شیوه تجربی و نیمه تجربی انجام شده بودند وارد مطالعه شدند. از بین مقالات بررسی شده تنها نه مقاله شرایط ورود به مطالعه را داشتند که مورد بررسی قرار گرفتند.  یافته‌ها: نتایج حاصل از پنج مطالعه کاهش اضطراب و دو مطالعه افزایش اضطراب دانشجویان به دنبال استفاده از همتا در محیط بالینی پرستاری نشان دادند. درحالی‌که دو مطالعه نشان دادند استفاده از همتا تأثیری بر اضطراب دانشجویان ندارد. بحث و نتیجه‌گیری: با توجه به نتایج مطالعات حاضر، می‌توان گفت، استفاده از همتا باعث کاهش اضطراب دانشجویان در محیط بالینی پرستاری می‌شود. اما به‌دلیل تفاوت زیاد در روش‌های اجرای مداخله و عدم وجود مطالعاتی که روش‌های متفاوت اجرای همتا را مقایسه کرده باشند امکان قضاوت در مورد اینکه استفاده از کدام شیوه، مؤثرتر است غیر ممکن می‌باشد.
واژه‌های کلیدی: آموزش پرستاری، استرس، اضطراب، همتا
متن کامل [PDF 490 kb]   (954 دریافت)    
نوع مطالعه: مروری | موضوع مقاله: پرستاری

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله پرستاری و مامایی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Nursing And Midwifery Journal

Designed & Developed by : Yektaweb