دوره 16، شماره 9 - ( آذر 1397 )                   جلد 16 شماره 9 صفحات 638-631 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Khodadadi H, Sahebzamani M, Abdolreza Gharebagh Z. THE RELATIONSHIP BETWEEN ORGANIZATIONAL CULTURE AND ORGANIZATIONAL LEARNING WITH ORGANIZATIONAL INTELLIGENCE MEDIATION IN THE SELECTED HOSPITAL OF THE WEST AZARBAIJAN UNIVERSITY OF MEDICAL SCIENCES. Nursing and Midwifery Journal 2018; 16 (9) :631-638
URL: http://unmf.umsu.ac.ir/article-1-3595-fa.html
خدادادی حسن، صاحب الزمانی محمد، عبدارضاقره باغ زهرا. ارتباط فرهنگ‌سازمانی و یادگیری سازمانی با میانجی‌گری هوش سازمانی در کادر درمانی بیمارستان منتخب وابسته به دانشگاه علوم پزشکی استان آذربایجان غربی. مجله پرستاری و مامایی. 1397; 16 (9) :631-638

URL: http://unmf.umsu.ac.ir/article-1-3595-fa.html


1- دانشجوی کارشناسی ارشد پرستاری، گرایش کودکان، علوم پزشکی تهران، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
2- دانشیار، گروه مدیریت، علوم پزشکی تهران، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران (نویسنده مسئول) ، m_szamani@yahoo.com
3- مربی پرستاری، گروه کودکان، علوم پزشکی تهران، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
چکیده:   (3200 مشاهده)
پیش‌زمینه و هدف: عوامل متعددی بر شکل‌گیری یادگیری سازمانی و تسهیل روند آن در سازمان مؤثرند، ازجمله این عوامل تأثیرگذار و شاید مهم‌ترین آن‌ها فرهنگ‌سازمانی و هوش سازمانی است. یادگیری سازمانی برای توصیف انواع خاصی از متغیرهای سازمانی که جریان دارد، به کار گرفته می‌شود. یکی از این متغیرها هوش سازمانی است. هوش سازمانی توانایی بالقوه سازمان برای گردآوری اطلاعات مرتبط محیطی و تبدیل این اطلاعات به دانشی سودمند است که در انطباق‌پذیری سازمان با محیط تأثیرگذار است. هدف این تحقیق پاسخ به این سؤال است که آیا هوش سازمانی و فرهنگ‌سازمانی با یادگیری سازمانی رابطه دارد یا خیر؟ مواد و ﺭﻭﺵ کار: مطالعه حاضر از نوع توصیفی همبستگی می‌باشد. جامعه آماری پژوهش حاضر تمامی کارکنان (پزشکان، پرستاران و ماماها) بیمارستان شهید مطهری ارومیه بود و حجم نمونه آماری بر اساس فرمول کوکران، 150 نفر برآورد گردید. برای گردآوری داده­ها از سه پرسشنامه استاندارد فرهنگ‌سازمانی دنیسون، یادگیری سازمانی نیفه و هوش سازمانی آلبرخت استفاده شد. داده‌ها با استفاده از نرم‌افزارهای SPSS و PLS3 تحلیل شد. یافته‌ها: نتایج حاصل از فرضیه‌های پژوهش نشان داد که هوش سازمانی و فرهنگ‌سازمانی تأثیر مثبت و معناداری بر یادگیری سازمانی داشته و همچنین هوش سازمانی نقش میانجیگری در رابطه بین فرهنگ‌سازمانی با یادگیری سازمانی را دارد. نتیجه‌گیری: تغییرات مبتنی بر یادگیری کلید موفقیت هر سازمان است؛ بنابراین، راه‌حل‌های مناسب برای بهبود و ارتقاء این تغییرات برای کمک به سازمان‌ها برای تغییر عینی موردنیاز است. با توجه به شناسایی تأثیر مثبت هوش سازمانی و فرهنگ‌سازمانی بر روی یادگیری سازمانی، به نظر می‌رسد می‌توان با افزایش و تقویت هوش سازمانی و فرهنگ‌سازمانی، زمینه را برای بهبود یادگیری سازمانی فراهم کرد.  
متن کامل [PDF 481 kb]   (1160 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: پرستاری

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله پرستاری و مامایی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Nursing And Midwifery Journal

Designed & Developed by : Yektaweb