دوره 16، شماره 11 - ( بهمن 1397 )                   جلد 16 شماره 11 صفحات 808-799 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

lashkari L, jalalmanesh S, Naeini M K, Shahkholi E. THE EFFECT OF EDUCATION ON THE EMPOWERMENT OF MOTHERS ON THE PREVENTION OF ORAL MUCOSAL INFLAMMATION IN CHILDREN UNDERGOING CHEMOTHERAPY. Nursing and Midwifery Journal 2019; 16 (11) :799-808
URL: http://unmf.umsu.ac.ir/article-1-3633-fa.html
لشگری لیلا، جلال منش شمس الملوک، نائینی محمد کاظم، شاهقلی الهام. تأثیر آموزش توانمندسازی مادران بر پیشگیری از عارضه التهاب مخاط دهان در کودکان تحت شیمی‌درمانی. مجله پرستاری و مامایی. 1397; 16 (11) :799-808

URL: http://unmf.umsu.ac.ir/article-1-3633-fa.html


1- کارشناس ارشد گروه کودکان، دانشکده پرستاری و مامایی ذکریای رازی، دانشگاه آزاد واحد پزشکی تهران، تهران، ایران (نویسنده مسئول) ، leilalashkari872@gimal.com
2- استاد، گروه پرستاری دانشگاه آزاد واحد علوم پزشکی تهران، تهران، ایراندانشگاه آزاد واحد پزشکی تهران، تهران
3- استاد، گروه آمار، دانشکده پرستاری و مامایی ذکریا رازی، دانشگاه آزاد واحد علوم پزشکی تهران، تهران، ایران
4- استادیار، فوق تخصص انکولوژی کودکان، بیمارستان فوق تخصصی بهرامی تهران، تهران، ایران
چکیده:   (3652 مشاهده)
پیش‌زمینه و هدف: عارضه التهاب مخاط دهان یکی از عوارض جانبی شایع شیمی‌درمانی می‌باشد که بر پذیرش و تداوم درمان از سوی مددجو مؤثر است لذا شناخت این عارضه و راه‌های پیشگیری از آن در بهبود، سیر درمان و جلوگیری از بستری شدن‌های مکرر و بقاء این بیماران کمک‌کننده است. این مطالعه باهدف تعیین تأثیر آموزش توانمندسازی مادران بر پیشگیری از عارضه التهاب مخاط دهان در کودکان تحت شیمی‌درمانی انجام شده است. مواد و روش کار: مطالعه حاضر از نوع کارآزمایی بالینی است که بر روی 40 نفر از مادران دارای کودک 1 تا 12 ساله تحت شیمی‌درمانی در دو گروه مورد و کنترل در بیمارستان فوق تخصصی کودکان بهرامی تهران در سال 1396 انجام گرفته است. مادرانی که دارای شرایط ورود به مطالعه بودند به روش غیر تصادفی در دسترس انتخاب شدند و به روش تصادفی 20 نفر در گروه مورد و 20 نفر در گروه کنترل قرار گرفتند. در گروه مورد آموزش‌های لازم بر اساس راهنمای بالینی در 5 جلسه بر طبق الگوی توانمندسازی در 4 گام انجام گردید. ابزار استفاده‌شده در این پژوهش پرسشنامه اطلاعات دموگرافیک و چک‌لیست علائم و نشانه‌های عوارض حاد و شایع شیمی‌درمانی در کودکان بوده پایایی چک‌لیست با استفاده از آزمون آلفای کرونباخ برای کل ابزار 88/0 در نظر گرفته شد. داده‌های حاصل از چک‌لیست‌ پژوهشگر ساخته در 3 مرحله هفته‌های دوم، چهارم و هشتم بعد از مداخله جمع‌آوری شد و در تجزیه‌و‌تحلیل داده‌ها از نرم‌افزار SPSS ویرایش 22 استفاده گردید. یافته‌ها: میانگین عارضه التهاب مخاط دهان بعد از مداخله در گروه مورد کم‌تر از گروه کنترل بوده میانگین بروز عارضه التهاب مخاط دهان قبل از مداخله، هفته دوم، چهارم و هشتم بعد از مداخله به ترتیب 1.55±1.73، 0.27±1.32، 0.23± 1.57، 0.18±1.55 بود. نتیجه آزمون کوکران مؤید کاهش قابل‌توجه در میزان بروز عارضه التهاب مخاط دهان در بعد از مداخله می‌باشد (0.05P ) همچنین در مقایسه گروه مورد و کنترل ازلحاظ میزان بروز عارضه التهاب مخاط دهان نتایج نشان داد عارضه التهاب مخاط دهان در گروه مورد کم‌تر از گروه کنترل بوده است. بحث و نتیجه‌گیری: برنامه توانمندسازی می‌تواند به مادران در کشف واقعیت، افزایش آگاهی و توانایی، مهارت و تفکر انتقادی کمک نماید و درنتیجه باعث پیشگیری از عارضه التهاب مخاط دهان در کودکان تحت شیمی‌درمانی گردد و نقش بسزایی در زمینه خودمراقبتی به‌طور مستقل داشته باشد. می‌توان از این الگو در بیماری‌های مزمن دیگر کودکان نیز استفاده نمود.
متن کامل [PDF 486 kb]   (789 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: پرستاری

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله پرستاری و مامایی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Nursing And Midwifery Journal

Designed & Developed by : Yektaweb