Hossini A, jamshidi T, Sedghi S, Jalali M, shamsi F. EFFECTIVENESS OF SUICIDAL PREVENTION PROGRAM BASED ON SOS ON REDUCING SUICIDA, TENDENCIES AND DEPRESSION IN GIRLS. Nursing and Midwifery Journal 2019; 17 (3) :192-203
URL:
http://unmf.umsu.ac.ir/article-1-3736-fa.html
حسینی اعظم، جمشیدی طیبه، صدقی سارا، جلالی محمدرضا، شمسی فریماه. اثربخشی برنامه آموزشی پیشگیری از خودکشی مبتنی بر SOS بر کاهش افکار خودکشی و افسردگی دختران. مجله پرستاری و مامایی. 1398; 17 (3) :192-203
URL: http://unmf.umsu.ac.ir/article-1-3736-fa.html
1- کارشناس ارشد روان پرستاری، دفتر تحقیقات و فنآوری دانشجویی، دانشکده پرستاری مامایی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شهید بهشتی، تهران، ایران. (نویسنده مسئول)
2- مربی گروه روان پرستاری، دانشکده پرستاری مامایی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شهید بهشتی، تهران، ایران (نویسنده مسئول) ، tjamshidi62@gmail.com
3- دانشگاه شهید بهشتی
4- دکتری روان شناسی، هیأت علمی دانشگاه بین المللی امام خمینی قزوین، قزوین، ایران (نویسنده مسئول)
چکیده: (5002 مشاهده)
پیشزمینه و هدف: هدف از این پژوهش، بررسی اثربخشی برنامۀ آموزشی پیشگیری از خودکشی مبتنی بر برنامۀ SOS بر افکار خودکشی و افسردگی دختران دانشجوی دانشگاه بینالمللی امام خمینی قزوین بوده است.
مواد و روش کار: پژوهش حاضر یک کارآزمایی بالینی کنترل شدۀ تصادفی با گروه کنترل و با پیشآزمون و پسآزمون است. بر این اساس تعداد 26 نفر دانشجوی دختر دانشگاه بینالمللی امام خمینی قزوین بین سنین 18 تا 20 سال بر اساس آزمونهای افکار خودکشی بک و افسردگی بک و انجام مصاحبۀ بالینی مشخص و به معیاری تصادفی و به طور مساوی به دو گروه مداخله و کنترل اختصاص داده شدند. گروه کنترل بدون دریافت برنامۀ آموزشی در پیشآزمون و پسآزمون و پیگیری شرکت میکرد (شرایط معمول قبل از پژوهش ادامه مییافت). گروه مداخله 8 جلسۀ آموزشی 90 دقیقهای در طی یک ماه (هفتهای دو جلسه) دریافت میکرد. دادهها با استفاده از نرم افزار SPSS 21 و تحلیل کوواریانس مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.
یافتهها: اجرای پسآزمون تفاوت معنیداری را میان نمرههای پیشآزمون آزمودنیها در تمایل نسبت به خودکشی و افسردگی با نمرههای پسآزمون آنها و در مقایسه با گروه کنترل نشان داد. نتایج به دست آمده نشان دهندۀ تفاوت معنیدار میان نمرههای دو گروه در تمایل نسبت به خودکشی و تأثیر مثبت و کاهندۀ مداخلۀ آموزشی در کاهش تمایل نسبت به خودکشی گروه آزمایش است (47/46= F و 0.01
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
روانپزشکی- روان شناسی