Rafati F, Pilevarzade M, Kiani A, soltaninejad A. DESIGNING, IMPLEMENTATION AND EVALUATION OF OSCE TO ASSESS NURSING STUDENTS CLINICAL COMPETENCE IN JIROFT FACULTY OF NURSING AND MIDWIFERY. Nursing and Midwifery Journal 2020; 18 (2) :118-128
URL:
http://unmf.umsu.ac.ir/article-1-3773-fa.html
رفعتی فوزیه، پیله ورزاده مطهره، کیانی امین، سلطانی نژاد اعظم. طراحی، اجرا و ارزشیابی آزمون آسکی جهت ارزیابی صلاحیت بالینی دانشجویان پرستاری دانشکده پرستاری و مامایی جیرفت. مجله پرستاری و مامایی. 1399; 18 (2) :118-128
URL: http://unmf.umsu.ac.ir/article-1-3773-fa.html
1- استادیار، دانشکده پر ستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی جیرفت، جیرفت، ایران
2- مربی پرستاری، دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی جیرفت، جیرفت، ایران
3- مربی پرستاری سلامت جامعه، دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی جیرفت، جیرفت، ایران
4- مربی پرستاری، دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی جیرفت، جیرفت، ایران (نویسنده مسئول) ، a.soltaninejad@yahoo.com
چکیده: (5869 مشاهده)
پیشزمینه و هدف: ارزشیابی صلاحیت بالینی دانشجویان پرستاری از دغدغههای مدرسین پرستاری است. این مطالعه توصیفی با هدف طراحی، اجرا و ارزشیابی آزمون آسکی جهت ارزشیابی صلاحیت بالینی دانشجویان پرستاری جیرفت انجام شد.
مواد و روشها: این مطالعه توصیفی مقطعی در سه مرحله طراحی، اجرا و ارزشیابی انجام شد. ابتدا طبق اولویتبندی 10 مهارت پرستاری انتخاب و چکلیستهای آنها تدوین شد. 27 دانشجوی پرستاریترم آخر در یک روز در آزمون شرکت کردند. جهت ارزیابی آزمون از دو مرحله اول مدل کریکپاتریک، تعیین روایی ملاکی و پایایی آزمون استفاده شد. برای بررسی واکنش دانشجویان در مدل کرکپاتریک از پرسشنامهای با 16 سؤال سه گزینهای و یک سؤال باز استفاده شد.
یافتهها: نشان داد که 50 درصد (14 نفر) دانشجویان از آزمون کاملاً راضی و 6/34 درصد (10 نفر) نسبتاً راضی بودند. 7/57 درصد (16 نفر) دانشجویان معتقد بودند که آزمون نقاط ضعف یادگیری دانشجویان را مشخص کرد. 9/76 درصد (21 نفر) دانشجویان معتقد بودند که آزمون فرصتی برای یادگیری بود. 2/96 درصد (27 نفر) نیز معتقد بودند که آزمون استرسآور بود. از تحلیل دادههای کیفی نیز دو طبقه نقاط قوت آزمون و نقاط ضعف آزمون به دست آمد. همبستگی بین نمره آزمون با نمره ملاک 43/0 و معنی دار بود. در همسانی درونی همبستگی بین نمره کلی با نمرات ایستگاهها به جزء ایستگاه احیاء پایه، برقراری ارتباط با بیمار و اخلاق حرفهای معنیدار و مثبت بود. الفای کرونباخ محاسبه شده بین نمرات ایستگاهها 55/0 به دست آمد.
نتیجهگیری: استفاده از آسکی بهعنوان روشی مورد قبول دانشجویان و معتبر و پایا برای سنجش مهارتهای پرستاری توصیه میشود.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
آموزش علوم پزشکی