دوره 20، شماره 9 - ( آذر 1401 )                   جلد 20 شماره 9 صفحات 764-755 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Nasiri P, Hemmati Maslakpak M. THE EFFECT OF THE SUPPORTIVE-EDUCATIONAL INTERVENTION ON THE STRESS OF MOTHERS OF PREMATURE INFANTS HOSPITALIZED IN THE NEONATAL INTENSIVE CARE UNIT. Nursing and Midwifery Journal 2022; 20 (9) :755-764
URL: http://unmf.umsu.ac.ir/article-1-3886-fa.html
نصیری پریا، همتی مسلک پاک معصومه. بررسی تأثیر اجرای مداخله حمایتی - آموزشی بر استرس مادران نوزادان نارس بستری در بخش مراقبت‌های ویژه نوزادان. مجله پرستاری و مامایی. 1401; 20 (9) :755-764

URL: http://unmf.umsu.ac.ir/article-1-3886-fa.html


1- دانشجوی کارشناسی ارشد، پرستاری داخلی جراحی، دانشگاه علوم پزشکی ارومیه، ایران
2- استاد پرستاری، مرکز تحقیقات چاقی مادر و کودک دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی ارومیه، ارومیه، ایران (نویسنده مسئول) ، hemmatma@yahoo.com
چکیده:   (2025 مشاهده)
پیش‌زمینه و هدف: بستری شدن نوزاد نارس بلافاصله پس از تولد به دلیل نیاز به مراقبت‌های ویژه اجتناب‌ناپذیر و بسیار استرس‌آور است. عدم توجه به استرس‌های عاطفی و روانی مادران، باعث دل‌بستگی ناکافی با نوزادشان شده که این امر باعث افزایش آسیب‌پذیری مادران این نوزادان می‌شود. مطالعه حاضر باهدف تعیین تأثیر اجرای مداخله حمایتی - آموزشی بر استرس مادران نوزادان نارس بستری در بخش مراقبت‌های ویژه نوزادان انجام شده است.
مواد و روش کار: این مطالعه از نوع نیمه تجربی بوده و 70 مادر نوزاد نارس بستری در بخش مراقبت‌های ویژه نوزادان مرکز آموزشی-درمانی شهید بهشتی مراغه که شرایط ورود به مطالعه را داشتند، انتخاب و به دو گروه 35 نفره مداخله و کنترل تخصیص داده شدند. پرسشنامه سنجش استرس والدین قبل و بعد از مداخله تکمیل شد. گروه مداخله برنامه حمایتی-آموزشی را در طی 6 جلسه دریافت نمودند. داده‌ها پس از جمع‌آوری با استفاده از نرم‌افزارSPSS نسخه 16 و آمار توصیفی و تحلیلی مورد تجزیه‌وتحلیل قرار گرفت.
 یافته‌ها: قبل از اجرای مداخله حمایتی-آموزشی میانگین نمره استرس دو گروه تفاوت معنادار آماری نداشت (09/0p=). پس از اجرای مداخله استرس گروه مداخله نسبت به گروه کنترل کاهش پیدا کرد، که این کاهش ازنظر آماری معنادار بود (0001/0p<). در ارتباط با ابعاد استرس، میانگین نمره بعد ارتباط با نوزاد و نقش مادر، عوامل استرس‌زای محیط بخش و ظاهر و رفتار نوزاد بین دو گروه مداخله و کنترل بعد از اجرای مداخله حمایتی-آموزشی تفاوت آماری معنی‌دار بود (0001/0p<).
نتیجه‌گیری: برنامه حمایتی-آموزشی، استرس مادران را کاهش داد. فلذا پیشنهاد می‌شود مسئولین مراکز درمانی و پرستاران بخش‌های نوزادان برنامه حمایتی-آموزشی را جزء اولویت‌های کاری خود قرار دهند.
واژه‌های کلیدی: آموزش، مادر، نوزاد نارس، استرس، حمایت
متن کامل [PDF 522 kb]   (782 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: پرستاری

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله پرستاری و مامایی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC 4.0 | Nursing And Midwifery Journal

Designed & Developed by : Yektaweb