دوره 18، شماره 9 - ( آذر 1399 )                   جلد 18 شماره 9 صفحات 731-722 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Jannati N, Ameri A, Salmanizadeh F. ASSESSMENT OF THE MOST IMPORTANT EDUCATIONAL NEEDS OF NURSING STAFF: A CASE STUDY. Nursing and Midwifery Journal 2020; 18 (9) :722-731
URL: http://unmf.umsu.ac.ir/article-1-3959-fa.html
جنتی نازنین، عامری عارفه، سلمانی زاده فرزاد. ارزیابی مهم‌ترین نیازهای آموزشی پرستاران: یک مطالعه موردی. مجله پرستاری و مامایی. 1399; 18 (9) :722-731

URL: http://unmf.umsu.ac.ir/article-1-3959-fa.html


1- کارشناسی ارشد انفورماتیک پزشکی، مرکز تحقیقات مدیریت ارائه خدمات سلامت، پژوهشکده آینده‌پژوهی در سلامت، دانشگاه علوم پزشکی کرمان، کرمان، ایران
2- کارشناسی ارشد فناوری اطلاعات سلامت، مرکز تحقیقات انفورماتیک پزشکی، پژوهشکده آینده پژوهی در سلامت، دانشگاه علوم پزشکی کرمان، کرمان، ایران
3- دانشجوی دکتری انفورماتیک پزشکی، گروه علوم اطلاعات سلامت، دانشکده مدیریت و اطلاع رسانی پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی کرمان، کرمان، ایران (نویسنده مسئول). مرکز تحقیقات انفورماتیک پزشکی، پژوهشکده آینده پژوهی در سلامت، دانشگاه علوم پزشکی کرمان، کرمان، ایران (نویسنده مسئول) ، salmanifarzad@gmail.com
چکیده:   (2118 مشاهده)
پیش‌زمینه و هدف: سرمایه‌گذاری در آموزش پرستاران می­تواند منجر به بهبود دانش و مهارت­ها، ارتقا کیفیت خدمات ارائه‌شده و عملکرد بهتر آن‌ها شود. ارزیابی نیاز­های آموزشی گام درستی در طراحی یک برنامه آموزشی مناسب و مقرون‌به‌صرفه می­باشد. هدف این مطالعه شناسایی مهم‌ترین نیازهای آموزشی پرستاران شاغل در بیمارستان­ها بود. مواد و روش­ها: این مطالعه مقطعی- توصیفی در سال 1398 بر روی 150 نفر از پرستاران شاغل در بیمارستان­های آموزشی شهر کرمان انجام پذیرفت. داده­ها با استفاده از یک پرسشنامه پژوهشگر ساخته جمع­آوری گردید. این ابزار دارای 5 بعد وظایف تحقیق و بررسی، وظایف ارتباطات و کار تیمی، وظایف بالینی، مهارت­های اجرایی و اداری، وظایف مدیریتی و سرپرستی بود. روایی آن توسط چهار متخصص پرستاری بالینی تأییدشده و ضریب همبستگی پایایی آن (89/0=α) محاسبه گردید. داده­ها با استفاده از آماره­های توصیفی و آزمون­های اسپیرمن و تای کندال تجزیه‌وتحلیل شدند. یافته‌ها: بیشترین نیاز آموزشی پرستاران به ترتیب در بعد­های تحقیق و بررسی (09/9 امتیاز)، وظایف مدیریتی و سرپرستی (94/4 امتیاز)، ارتباطات و کار تیمی (7/3 امتیاز) بودند. بیش از یک‌سوم پرستاران (42درصد) در خصوص طراحی یک مطالعه پژوهشی و 30درصد به آموزش به‌منظور ارزیابی نیاز­های بالینی بیماران نیاز داشتند. بین هیچ­کدام از ویژگی­های جمعیت شناختی- شغلی شرکت­کنندگان با بعد­های مورد­بررسی ارتباط معنی­داری وجود نداشت (05/0
متن کامل [PDF 680 kb]   (563 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: پرستاری

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله پرستاری و مامایی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Nursing And Midwifery Journal

Designed & Developed by : Yektaweb