دوره 17، شماره 11 - ( بهمن 1398 )                   جلد 17 شماره 11 صفحات 929-919 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Mortazavi L, Attarha M, jamilian H R. MAMMOGRAPHY AND THE ROLE OF MOTIVATIONAL INTERVIEWING ON CHANGING WOMEN’S DECISION BASED ON THE TRANSTHEORETICAL MODEL. Nursing and Midwifery Journal 2020; 17 (11) :919-929
URL: http://unmf.umsu.ac.ir/article-1-4001-fa.html
مرتضوی لیلی، عطارها مهتاب، جمیلیان حمیدرضا. ماموگرافی و نقش مصاحبه انگیزشی بر تغییر تصمیم زنان بر اساس مدل تغییر. مجله پرستاری و مامایی. 1398; 17 (11) :919-929

URL: http://unmf.umsu.ac.ir/article-1-4001-fa.html


1- دانش آموخته کارشناسی ارشد، مشاوره در مامایی، مرکز بهداشت شهرستان ، دانشگاه علوم پزشکی اراک، اراک، ایران
2- استادیارگروه مامایی ، دانشکده پزشکی ، دانشگاه علوم پزشکی اراک، اراک، ایران (نویسنده مسئول) ، mahtab_at2004@yahoo.com
3- دانشیار گروه روانپزشکی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی اراک اراک، ایران
چکیده:   (2423 مشاهده)
پیش‌زمینه و هدف: کانسر پستان شایع‌ترین بدخیمی و دومین علت مرگ ناشی از کانسر در زنان محسوب می­شود، به نظر می‌رسد تشخیص زودرس آن نقش مهمی در کاهش مورتالیتی و موربیدتی این بیماری داشته باشد، مطالعه حاضر با هدف تأثیر مصاحبه انگیزشی بر تغییر رفتار ماموگرافی پستان بر اساس مدل تغییر انجام شد. مواد و  روش کار: این پژوهش یک مطالعه کارآزمایی، از نوع پیش­ و پس­آزمون با گروه کنترل بود. 50 نفر از زنان بالای 40 سال مراجعه­کننده به مراکز بهداشتی درمانی شهر اراک به‌طور تصادفی بلوکی در دو گروه مصاحبه و کنترل وارد شدند. مصاحبه انگیزشی طی 5 جلسه یک‌ساعته، یک‌بار در هفته بر روی گروه مصاحبه انگیزشی اجرا گردید. در گروه کنترل هیچ مداخله‌ای صورت نگرفت پرسشنامه مربوط به ویژگی‌های دموگرافیک و پرسشنامه ارزیابی مراحل تغییر قبل و دو ماه پس از مداخله، توسط هر دو گروه تکمیل گردید. تجزیه‌وتحلیل داده‌ها با استفاده از نرم‌افزار آماری SPSS (نسخه 20) و آزمون‌های آنالیز واریانس با تکرار مشاهدات، تی مستقل، مک نمار، مجذور کای و آزمون دقیق فیشر انجام شد. سطح معناداری نیز P0.05). در گروه مصاحبه انگیزشی بین مراحل پیش تفکر و عمل قبل و 2 ماه بعد از مداخله تفاوت معناداری مشاهده نشد (به ترتیب P= 0.333, 0.219). درحالی‌که در مرحله تفکر یا آمادگی و نگهداری قبل و بعد از مصاحبه اختلاف معنادار بود   (به ترتیب P= 0.006, 0.035). در گروه کنترل اکثریت زنان قبل از مداخله در مراحل تفکر (24 درصد) و نگهداری (32 درصد) قرار داشتند. لیکن در این گروه در هیچ‌یک از مراحل تغییر، تفاوت قبل با بعد از مداخله معنادار نبود (P>0.05). نتیجه‌گیری: نتایج مطالعه نشان داد که مداخله مصاحبه انگیزشی، مبتنی بر مدل مراحل تغییر در ارتقاء رفتار انجام ماموگرافی مؤثر بوده و می‌تواند موجب ارتقاء رفتارهای غربالگری می‌شود.  
متن کامل [PDF 3286 kb]   (596 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: مامایی

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله پرستاری و مامایی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Nursing And Midwifery Journal

Designed & Developed by : Yektaweb