دوره 18، شماره 2 - ( اردیبهشت 1399 )                   جلد 18 شماره 2 صفحات 140-129 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Valizadeh L, orujlu S, Mahboudi F, zali M. IRANIAN NURSES’ COMPETENCY: AN INTEGRATIVE REVIEW. Nursing and Midwifery Journal 2020; 18 (2) :129-140
URL: http://unmf.umsu.ac.ir/article-1-4028-fa.html
ولی زاده لیلا، اروجلو سمیرا، مهبودی فرخنده، ذالی مهناز. شایستگی پرستاران در ایران: یک مطالعه مروری یکپارچه. مجله پرستاری و مامایی. 1399; 18 (2) :129-140

URL: http://unmf.umsu.ac.ir/article-1-4028-fa.html


1- استاد گروه آموزشی پرستاری کودکان، دانشکده پرستاری مامایی، دانشگاه علوم پزشکی تبریز، ایران
2- دانشجوی دکترای پرستاری، گروه داخلی جراحی، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی تبریز، تبریز، ایران
3- دانشجوی دکترای پرستاری، گروه داخلی جراحی، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی تبریز، تبریز، ایران (نویسنده مسئول) ، mahnaz.zali@yahoo.com
چکیده:   (4301 مشاهده)
پیش‌زمینه و هدف: داشتن شایستگی توانایی اصلی برای انجام دادن مسئولیت‌های پرستاری است و تأثیر مستقیمی بر سلامت و ایمنی بیماران دارد. در همین راستا ارزیابی، حفظ و توسعه شایستگی پرستاران به یکی از وظایف اصلی و مهم مدیران حرفه تبدیل شده است. هدف از پژوهش حاضر، بررسی مطالعات مربوط به شایستگی پرستاران در ایران به‌صورت مرور یکپارچه و واکاوی چالش‌های مربوطه می‌باشد. مواد و روش کار: پژوهش حاضر از نوع مروری یکپارچه بود که در پنج مرحله شامل شناسایی و تعیین هدف، جستجوی منابع، ارزشیابی داده‌ها، تجزیه‌و‌تحلیل داده‌ها و ارائه نتایج که توسط Knafl & Whittemore پیشنهاد شده است انجام شد. جستجو با استفاده از کلیدواژه‌های شایستگی، صلاحیت، ارزیابی/ ارزشیابی/ بررسی شایستگی و ارتقای شایستگی در پایگاه‌های اطلاعاتی SID، Iran DOC، Scopus، CINAHL، PubMed، Google Scholar و Science Direct انجام شد. نتیجه جستجوی جامع اولیه شامل 488 مقاله بود. پس از اعمال معیارهای ورود به مطالعه و ارزیابی مقالات با استفاده از ابزار انتقادی Bowling درنهایت 19 مقاله وارد پژوهش شد. یافته‌ها: پس از ارزیابی جامع مقالات نتایج تحت عنوان: الف) فاکتورهای مربوط به پژوهش شامل سنجش مفهوم شایستگی، روش‌های ارزیابی، ابزار پژوهش، نوع پژوهش، نوع نمونه‌گیری، بخش‌های تحت مطالعه و مکان تحت مطالعه، ب) فاکتورهای مربوط به جمعیت موردمطالعه شامل ویژگی‌های پایه شرکت‌کنندگان، پ) نوع مداخله انجام‌شده برای ارتقاء شایستگی شامل مداخلات انجام‌شده بر روی پرستاران، سرپرستاران و مدیران و ت) همبستگی شایستگی با سایر مفاهیم طبقه‌بندی و چالش‌های مربوطه نیز شناسایی گردید. بحث و نتیجه‌گیری: شایستگی به‌عنوان یکی از ویژگی‌های حیاتی پرستاران باید در ارزشیابی‌های دوره‌ای گنجانده‌شده و به‌کارگیری پرستاران منوط به کسب شایستگی‌های لازم باشد. نتایج نشان داد این مفهوم نیاز به بررسی دقیق و عمیق‌تر داشته و مشکلات و چالش‌هایی در رابطه با برنامه‌ریزی و اجرای مطالعات مرتبط وجود دارد. امید است نتایج پژوهش بتواند در راستای ارتقاء کیفیت مطالعات مربوط به شایستگی پرستاران کشور مؤثر واقع شود.
متن کامل [PDF 3124 kb]   (1616 دریافت)    
نوع مطالعه: مروری | موضوع مقاله: پرستاری

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله پرستاری و مامایی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC 4.0 | Nursing And Midwifery Journal

Designed & Developed by : Yektaweb