1- استاد گروه آموزشی پرستاری کودکان، دانشکده پرستاری مامایی، دانشگاه علوم پزشکی تبریز، ایران
2- دانشجوی دکترای پرستاری، گروه داخلی جراحی، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی تبریز، تبریز، ایران
3- دانشجوی دکترای پرستاری، گروه داخلی جراحی، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی تبریز، تبریز، ایران (نویسنده مسئول) ، mahnaz.zali@yahoo.com
چکیده: (4301 مشاهده)
پیشزمینه و هدف: داشتن شایستگی توانایی اصلی برای انجام دادن مسئولیتهای پرستاری است و تأثیر مستقیمی بر سلامت و ایمنی بیماران دارد. در همین راستا ارزیابی، حفظ و توسعه شایستگی پرستاران به یکی از وظایف اصلی و مهم مدیران حرفه تبدیل شده است. هدف از پژوهش حاضر، بررسی مطالعات مربوط به شایستگی پرستاران در ایران بهصورت مرور یکپارچه و واکاوی چالشهای مربوطه میباشد.
مواد و روش کار: پژوهش حاضر از نوع مروری یکپارچه بود که در پنج مرحله شامل شناسایی و تعیین هدف، جستجوی منابع، ارزشیابی دادهها، تجزیهوتحلیل دادهها و ارائه نتایج که توسط Knafl & Whittemore پیشنهاد شده است انجام شد. جستجو با استفاده از کلیدواژههای شایستگی، صلاحیت، ارزیابی/ ارزشیابی/ بررسی شایستگی و ارتقای شایستگی در پایگاههای اطلاعاتی SID، Iran DOC، Scopus، CINAHL، PubMed، Google Scholar و Science Direct انجام شد. نتیجه جستجوی جامع اولیه شامل 488 مقاله بود. پس از اعمال معیارهای ورود به مطالعه و ارزیابی مقالات با استفاده از ابزار انتقادی Bowling درنهایت 19 مقاله وارد پژوهش شد.
یافتهها: پس از ارزیابی جامع مقالات نتایج تحت عنوان: الف) فاکتورهای مربوط به پژوهش شامل سنجش مفهوم شایستگی، روشهای ارزیابی، ابزار پژوهش، نوع پژوهش، نوع نمونهگیری، بخشهای تحت مطالعه و مکان تحت مطالعه، ب) فاکتورهای مربوط به جمعیت موردمطالعه شامل ویژگیهای پایه شرکتکنندگان، پ) نوع مداخله انجامشده برای ارتقاء شایستگی شامل مداخلات انجامشده بر روی پرستاران، سرپرستاران و مدیران و ت) همبستگی شایستگی با سایر مفاهیم طبقهبندی و چالشهای مربوطه نیز شناسایی گردید.
بحث و نتیجهگیری: شایستگی بهعنوان یکی از ویژگیهای حیاتی پرستاران باید در ارزشیابیهای دورهای گنجاندهشده و بهکارگیری پرستاران منوط به کسب شایستگیهای لازم باشد. نتایج نشان داد این مفهوم نیاز به بررسی دقیق و عمیقتر داشته و مشکلات و چالشهایی در رابطه با برنامهریزی و اجرای مطالعات مرتبط وجود دارد. امید است نتایج پژوهش بتواند در راستای ارتقاء کیفیت مطالعات مربوط به شایستگی پرستاران کشور مؤثر واقع شود.
نوع مطالعه:
مروری |
موضوع مقاله:
پرستاری