دوره 18، شماره 1 - ( فروردین 1399 )                   جلد 18 شماره 1 صفحات 83-69 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Azimi M, Ranjdost S, Ebadi N. A RESEARCH SYNTHESIS OF TASK-BASED CURRICULUM IN NURSING EDUCATION. Nursing and Midwifery Journal 2020; 18 (1) :69-83
URL: http://unmf.umsu.ac.ir/article-1-4041-fa.html
عظیمی محمد، رنجدوست شهرام، عبادی نجیبه. سنتز پژوهی برنامه درسی تکلیف محور در رشته آموزش پرستاری. مجله پرستاری و مامایی. 1399; 18 (1) :69-83

URL: http://unmf.umsu.ac.ir/article-1-4041-fa.html


1- استادیار، گروه آموزش ابتدایی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران (نویسنده مسئول) ، MOHAMADAZIMI86@YAHOO.COM
2- استادیار، گروه برنامه ریزی درسی، دانشگاه آزاد اسلامی، مرند، ایران
3- استادیار، گروه برنامه ریزی درسی، دانشگاه فرهنگیان، تبریز، ایران
چکیده:   (3750 مشاهده)
پیش‌زمینه و هدف: رویکرد مبتنی بر تکلیف نوعی روش تدریس ارتباطی است که در آن به یادگیری معنادار یک واحد درسی از طریق انجام تکالیف در محیطی کاملاً دانشجو محور تاکید می­شود. لذا هدف از پژوهش حاضر شناسایی مؤلفه‌ها و مفروضه‌های بهینه برنامه درسی مبتنی بر تکلیف با توجه به تجارب و تطابق جهانی و مبانی نظری در رشته آموزش پرستاری است. مواد و روش کار: پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی است. رویکرد به کار گرفته شده کیفی و از نوع سنتز پژوهی است. جامعه آماری این پژوهش شامل مجموعه‌ای از کتاب‌ها، مقالات، مبانی نظری و تجارب جهانی مرتبط با موضوع پژوهش‌های به خصوص در برنامه درسی تکلیف محور بودند. از این تعداد، حجم نمونه انتخاب شده که شامل کلیه منابع قابل در دسترس و پنج جلد از کتاب‌های کارشناسی ارشد پرستاری به صورت هدفمند، از منابعی بودند که به دلیل جدید بودن برای بررسی نظریه‌های این حوزه مورد استفاده قرارگرفتند. یافته‌ها: با تحلیل و ادغام یافته‌ها 9 مؤلفه اصلی شامل: 1- یادگیری همخوان 2- خودشکوفایی 3- روح جمعی 4- کاوشگری علمی 5- یادگیری در عرصه (یاران در یادگیری) 6- تعیین ارزشها (ارزشگذاری) 7- کاربرد، یکپارچگی و سازماندهی 8- تضاد درونی 9- تضاد بیرونی و نیز 56 مؤلفه فرعی استخراج گردید. نتیجه گیری: نتایج به دست آمده نشان می‌دهد که از میان مؤلفه‌های فرعی به دست آمده از تحلیل مضامین به دست آمده از منابع دسترس رشته آموزش پرستاری، مهم‌ترین مؤلفه اصلی در برنامه درسی تکلیف محور (یادگیری در عرصه) و در مؤلفه فرعی سناریوی واقعی بالینی می‌باشد.
متن کامل [PDF 728 kb]   (1750 دریافت)    
نوع مطالعه: کیفی | موضوع مقاله: مدیریت پرستاری

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله پرستاری و مامایی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC 4.0 | Nursing And Midwifery Journal

Designed & Developed by : Yektaweb