دوره 18، شماره 6 - ( شهریور 1399 )                   جلد 18 شماره 6 صفحات 509-496 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Fekat Elyas Abad N, Piri M, Talebi B, Yari J. DESIGNING A CURRICULUM MODEL FOR GENERAL MEDICINE WITH A COMBINED METHOD (E-LEARNING AND NON-E-LEARNING) INSPIRED BY THE AKKER MODEL: A QUALITATIVE STUDY. Nursing and Midwifery Journal 2020; 18 (6) :496-509
URL: http://unmf.umsu.ac.ir/article-1-4113-fa.html
فکرت الیاس آباد نسرین، پیری موسی، طالبی بهنام، یاری جهانگیر. طراحی الگوی برنامه درسی برای آموزش دانشجویان پزشکی عمومی با متد ترکیبی (آموزش الکترونیکی و آموزش غیرالکترونیکی) مبتنی بر رویکرد اکر: یک مطالعه کیفی. مجله پرستاری و مامایی. 1399; 18 (6) :496-509

URL: http://unmf.umsu.ac.ir/article-1-4113-fa.html


1- دانشجوی دکتری برنامه ریزی درسی، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایران
2- دانشیار، برنامه ریزی درسی، دانشگاه شهید مدنی آذربایجان، تبریز، ایران (نویسنده مسئول) ، Piri_Moosa@yahoo.com
3- استادیار، مدیریت آموزشیی، گروه علوم تربیتی، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایران
4- استادیار، مدیریت آموزشی، گروه علوم تربیتی، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایران
چکیده:   (3560 مشاهده)
پیش‌زمینه و هدف: دانشگاه­های علوم پزشکی، علاوه بر ارائه خدمات بهداشتی درمانی، وظیفه مهم تربیت نیروی انسانی ماهر و متخصص موردنیاز بخش­های مختلف جامعه را بر عهده دارند. این امر ایجاب می­کند که برنامه درسی آموزش پزشکی عمومی به‌صورت مداوم تحت بازنگری قرار گرفته و با رفع کاستی­ها در ارتقاء آن کوشش شود. هدف از این مطالعه طراحی الگوی برنامه درسی برای آموزش دانشجویان پزشکی عمومی با متد ترکیبی (آموزش الکترونیکی و آموزش غیرالکترونیکی) با الهام از الگوی اکر بود. مواد و روش‌ کار: پژوهش حاضر مطالعه کاربردی از نوع کیفی بود. ویژگی‌های عناصر برنامه درسی ترکیبی برای آموزش پزشکی عمومی با استفاده از تحلیل داده‌های حاصل از متن مصاحبه نیمه ساختاریافته با متخصصان و صاحب‌نظران و مرور نظام‌مند منابع علمی و پژوهش‌های داخل و خارج کشور و اسناد بالادستی آموزش پزشکی و شیوه‌نامه‌های آموزش پزشکی مشخص شد. فرایند نمونه‌گیری هدفمند بوده است. بر اساس یافته­ها، الگوی برنامه درسی برای آموزش دانشجویان پزشکی عمومی با متد ترکیبی (آموزش الکترونیکی و آموزش غیرالکترونیکی) با الهام از الگوی اکر طراحی گردید. یافته‌ها: با استفاده از تحلیل محتوای استقرایی داده‌های حاصل از متن اسناد بالادستی و شیوه‌نامه‌های آموزش پزشکی، نتایج پژوهش‌های داخل و خارج کشور و متن مصاحبه با مشارکت‌کنندگان تحلیل شده است. در تحلیل نهایی مفهوم اولیه استخراج گردید که با مقوله‌بندی آن‌ها عناصر اصلی الگو شامل منطق و چرایی برنامه درسی ترکیبی، هدف‌ها، محتوا، فعالیت‌های یادگیری، شایستگی و صلاحیت استاد، گروه‌بندی، مکان و فضا، زمان و ارزشیابی برنامه درسی ترکیبی برای آموزش پزشکی عمومی شناسایی و مشخص گردید. بحث و نتیجه‌گیری: به برنامه ریزان درسی و آموزشی و تصمیم‌گیرندگان حوزه آموزشی دانشکده‌های پزشکی پیشنهاد می‌گردد. به‌منظور ارتقای علمی و توانایی‌های دانشجویان پزشکی عمومی، از الگوی طراحی‌شده در تدوین و ارائه برنامه درسی دانشجویان پزشکی استفاده نمایند.
متن کامل [PDF 4423 kb]   (1280 دریافت)    
نوع مطالعه: کیفی | موضوع مقاله: آموزش علوم پزشکی

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله پرستاری و مامایی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Nursing And Midwifery Journal

Designed & Developed by : Yektaweb