دوره 18، شماره 9 - ( آذر 1399 )                   جلد 18 شماره 9 صفحات 721-715 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Valizadeh S, Tizfahm T, Kiyani A. Behavioral-Emotional Disorders in Children with Leukemia Undergoing Chemotherapy: a Cross-Sectional Study. Nursing and Midwifery Journal 2020; 18 (9) :715-721
URL: http://unmf.umsu.ac.ir/article-1-4197-fa.html
ولی زاده سمانه، تیزفهم توران، کیانی آرزو. اختلالات رفتاری- عاطفی در کودکان مبتلابه لوسمی تحت شیمی‌درمانی مراجعه‌کننده به مرکز آموزشی شهید مطهری وابسته به دانشگاه علوم پزشکی ارومیه. مجله پرستاری و مامایی 1399; 18 (9) :721-715

URL: http://unmf.umsu.ac.ir/article-1-4197-fa.html


1- دانشجوی کارشناسی ارشد پرستاری داخلی جراحی، دانشگاه آزاد اسلامی ارومیه، ارومیه، ایران
2- دانشجوی کارشناسی ارشد پرستاری داخلی جراحی، دانشگاه آزاد اسلامی ارومیه، ارومیه، ایران (نویسنده مسئول) ، Tizfahmturan386@gmail.com
3- فوق تخصص روانپزشکی کودک و نوجوان، دانشگاه علوم پزشکی ارومیه، ارومیه، ایران
چکیده:   (1113 مشاهده)
پیش‌زمینه و هدف: لوسمی شایع­ترین تومور دوران کودکی است که تقریباً یک‌سوم کل سرطان­های این سنین را تشکیل می­دهد. کودکان مبتلا به لوسمی غالباً تحت درمان­های چندگانه قرار می­گیرند که در این موارد می­تواند عوارض جانبی حاد و درازمدتی را ایجاد نماید. روش­های دردناک، بستری شدن طولانی در بیمارستان و پیش­آگهی نامشخص عوامل استرس­زای رایجی هستند که می­تواند بر سیستم عاطفی و رفتاری این کودکان تأثیر بگذارد. این مطالعه­ی مقطعی، باهدف تعیین میزان مشکلات رفتاری - عاطفی در کودکان مبتلابه لوسمی تحت شیمی‌درمانی در مرکز آموزشی شهید مطهری ارومیه، 1398 انجام شد. روش کار: این مطالعه، که مطالعه‌ای مقطعی است؛ بر روی 163 کودک دچار لوسمی (متوسط سنی 82/2±27/9 سال) مراجعه‌کننده به درمانگاه انکولوژی بیمارستان شهید مطهری، با استفاده از روش نمونه­گیری در دسترس انتخاب و موردبررسی قرار گرفتند. برای جمع­آوری اطلاعات از پرسشنامه­ی اطلاعات دموگرافیک و سیاهه­ی رفتاری کودک استفاده شد که توسط والدین این بیماران تکمیل گردید. داده­های جمع‌آوری‌شده با استفاده از روش­های آماری توصیفی و استنباطی (آزمون تی مستقل و آنالیز واریانس یک‌طرفه) تجزیه‌وتحلیل ‌شدند. یافته‌ها: در این مطالعه میانگین و انحراف معیار مشکلات کلی، مشکلات رفتاری درون­سازی و برون­سازی شده به ترتیب 24/28± 92/97، 51/16 ± 9/61 و 34/11 ± 11/25 و بر اساس میانگین درصدی، بیشترین نمره کسب‌شده مربوط به مؤلفه‌ی گوشه­گیری/افسردگی (81/57 از 100) بود. آنالیز آماری داده­ها نشان داد که میانگین نمره مشکلات رفتاری کل (000/0=p) و تمامی مؤلفه­های آن نیز برحسب مقطع تحصیلی کودک دارای اختلاف آماری معنی­دار می­باشند (05/0>p)، اما با جنس، محل سکونت کودک (شهر / روستا)، تعداد فرزندان، تحصیلات پدر و مادر، شغل پدر و مادر و وضعیت اقتصادی خانواده ارتباط آماری معنی­دار نداشت. (05/0
متن کامل [PDF 473 kb]   (307 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: پرستاری

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله پرستاری و مامایی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2023 CC BY-NC 4.0 | Nursing And Midwifery Journal

Designed & Developed by : Yektaweb