دوره 18، شماره 9 - ( آذر 1399 )                   جلد 18 شماره 9 صفحات 714-701 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

ghanbari afra L, Adib-Hajbaghery M. COMPARATIVE COMPARISON OF IRANIAN NURSING PHD CURRICULUM WITH THE UNIVERSITY OF TORONTO IN CANADA, UC DAVIS IN CALIFORNIA, AND MANCHESTER IN THE UNITED KINGDOM. Nursing and Midwifery Journal 2020; 18 (9) :701-714
URL: http://unmf.umsu.ac.ir/article-1-4225-fa.html
قنبری افرا لیلا، ادیب حاج باقری محسن. مقایسه تطبیقی برنامه آموزشی دوره دکتری پرستاری ایران با دانشگاه تورنتو در کانادا، UC Davis کالیفرنیا و منچستر انگلستان. مجله پرستاری و مامایی. 1399; 18 (9) :701-714

URL: http://unmf.umsu.ac.ir/article-1-4225-fa.html


1- دانشجوی دکتری پرستاری، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی کاشان، کاشان، ایران
2- مرکز تحقیقات پرستاری تروما، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی کاشان، کاشان، ایران (نویسنده مسئول) ، adib1344@yahoo.com
چکیده:   (2415 مشاهده)
پیش‌زمینه و هدف: تضمین کیفیت آموزش عالی به‌ویژه آموزش دکتری یکی از دغدغه‌ها و اولویت‌های برنامه ریزان عرصه آموزش عالی هست. تطبیق، مقایسه و تحلیل ابعاد مختلف برنامه‌های آموزشی با سایر کشورها، در رفع این دغدغه بسیار مؤثر است. لذا این مطالعه باهدف مقایسه تطبیقی برنامه دکتری پرستاری ایران و دانشگاه تورنتو در کانادا، UC Davis کالیفرنیا و منچستر انگلستان انجام شد. مواد و روش کار: این مطالعه به روش توصیفی-تطبیقی در سال 1399 انجام شد. از الگوی چهار مرحله بردی جهت توصیف، تفسیر، هم‌جواری و مقایسه نظام آموزش دانشکده‌های پرستاری ایران با دانشکده‌های پرستاری تورنتو در کانادا (دانشکده بلومبرگ)، UC Davis کالیفرنیا (دانشکده پرستاری بتی ایرن مور) و منچستر انگلستان در مقطع دکتری استفاده شد. جستجوی اینترنتی در سایت‌های دانشگاه‌های مذکور صورت پذیرفت. سپس، داده‌های استخراج شده بر اساس هدف پژوهش، طبقه‌بندی و مورد مقایسه قرار گرفت. یافته‌ها: برنامه هر چهار دانشگاه بر اساس اصول برنامه‌ریزی استراتژیک دارای رسالت، چشم‌انداز و ارزش‌ها است. در ایران ورود به دوره دکتری نیاز به آزمون ورودی دارد. ولی در سایر دانشگاه‌ها این‌گونه نیست. بیشترین واحد روش تحقیق حضوری و سمینار در UC DAVIS برگزار می‌شود. در دانشگاه‌های ایران و UC DAVIS کالیفرنیا حمایت مالی از دانشجو صورت می‌گیرد ولی در دانشگاه منچستر باید تأییدیه رسمی حمایت مالی دانشجو و تأمین بودجه به دانشگاه ارائه شود. دانشگاه منچستر بیشترین زمان دوره پژوهشی را دارد ولی در سه دانشگاه دیگر دوره‌ها حضوری و پژوهشی هستند. دانشگاه منچستر دارای دوره‌های نیمه‌وقت و آموزش از راه دور نیز هست. بحث و نتیجه‌گیری: از نقاط قوت برنامه دکترای در ایران، منطبق بودن ارزش‌ها و باورهای برنامه بر اساس نظام ارزش‌های اسلامی، حمایت مالی دانشجو و برگزاری کلاس‌ها به‌صورت حضوری است. از نقاط ضعف آن می‌توان عدم توجه بر برگزاری دوره‌های دکتری بالینی، عدم امکان انتخاب دانشجو به‌صورت اختیاری توسط دانشکده، عدم برنامه‌ریزی برای دروسی باهدف تربیت هیئت‌علمی، عدم استفاده از کلاس‌های آنلاین در دوره دکتری است. لذا، بر اساس تجارب کشورهای پیشرفته و نیازهای جامعه ایرانی، باید نقاط ضعف را اصلاح و نقاط قوت را تقویت کنیم.
متن کامل [PDF 626 kb]   (596 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: پرستاری

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله پرستاری و مامایی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Nursing And Midwifery Journal

Designed & Developed by : Yektaweb