دوره 19، شماره 5 - ( مرداد 1400 )                   جلد 19 شماره 5 صفحات 437-430 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Raispour K, Ahmady S, Mirmoghtadaie Z. IMPROVING THE QUALITY OF CARE AND PROFESSIONAL FUNCTIONS WITH NEEDS ASSESSMENT AND EDUCATIONAL PRIORITIZATION OF NURSING MANAGERS IN HOSPITALS OF SHAHID BEHESHTI UNIVERSITY OF MEDICAL SCIENCES. Nursing and Midwifery Journal 2021; 19 (5) :430-437
URL: http://unmf.umsu.ac.ir/article-1-4229-fa.html
رئیس پور کلثوم، احمدی سلیمان، میرمقتدایی زهره سادات. نیازسنجی و اولویت‌بندی آموزشی مدیران پرستاری شاغل در بیمارستان‌های دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی. مجله پرستاری و مامایی. 1400; 19 (5) :430-437

URL: http://unmf.umsu.ac.ir/article-1-4229-fa.html


1- دانشجوی کارشناسی ارشد آموزش پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، تهران، ایران
2- دانشیار گروه آموزش پزشکی، دانشکده مجازی، آموزش پزشکی و مدیریت، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، تهران، ایران
3- استادیار، گروه یادگیری الکترونیکی، دانشکده مجازی، آموزش پزشکی و مدیریت، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، تهران، ایران (نویسنده مسئول) ، mirmoghtada@sbmu.ac.ir
چکیده:   (1344 مشاهده)
پیش‌زمینه و هدف: مدیران پرستاری نقشی اساسی و مهمی بر نحوه ارائه خدمات بهداشتی درمانی دارند. آموزش و توسعه این مدیران یک امر ضروری است. هدف این مطالعه، تعیین و اولویت‌بندی نیازهای آموزشی مدیران پرستاری در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی است. مواد و روش‌ها: این پژوهش به روش توصیفی مقطعی انجام شد و جامعه آماری شامل 57 نفر از مدیران پرستاری شاغل در بیمارستان‌های دولتی وابسته به دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با استفاده از نمونه‌گیری مبتنی بر هدف بود. ابزار جمع‌آوری داده‌ها پرسشنامه محقق ساخته بود که مشتمل بر اطلاعات مبتنی بر شرح وظایف مدیران پرستاری مصوب وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی و بررسی متون و مستندات علمی با تعداد 50 سؤال در هفت حیطه طبقه‌بندی و تنظیم گردید. پایایی پرسشنامه با ضریب آلفای کرونباخ 96/0 به دست آمد. برای تحلیل داده‌ها علاوه بر آزمون‌های توصیفی از روش‌های آمار استنباطی شامل آزمون t تک گروهی و آزمون t مستقل به‌واسطه نرم‌افزار آماری SPSS نسخه 22 استفاده شد. یافته‌ها: بررسی‌های انجام‌شده بر روی یافته‌های دموگرافیک مدیران پرستاری در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی نشان داد که بیشترین افراد دارای سابقه خدمت بالای 25 سال و ازنظر تحصیلات کارشناس پرستاری بودند. اولویت اول نیازهای مدیران پرستاری حیطه ایمنی و کنترل عفونت با میانگین (2.49) سپس حیطه ارتباطات، اخلاق و قوانین حرفه‌ای با میانگین (2.48) و پایین‌ترین اولویت نیز مربوطه به حیطه آموزش با میانگین (2.16) بوده است. بحث و نتیجه‌گیری: با توجه به نقش مهم مدیران پرستاری در بیمارستان‌ها و ضرورت آموزش مداوم و تأثیر آن بر مهارت‌های شــغلی آنان، بایستی برنامه‌ریزی آموزشی بر اساس نیازهای آموزشی صورت گیرد. بر اساس فرآیند نیازســنجی و تعیین اولویت نیازها در این مطالعه می‌توان این انتظار را داشــت که با تکیه بر نتایج حاصل می‌توان برنامه‌ریزی دقیق و واقع‌بینانه‌ای در زمینه آموزش مدیران پرستاری انجام داد.
متن کامل [PDF 471 kb]   (456 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: مدیریت پرستاری

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله پرستاری و مامایی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Nursing And Midwifery Journal

Designed & Developed by : Yektaweb