دوره 20، شماره 2 - ( اردیبهشت 1401 )                   جلد 20 شماره 2 صفحات 101-94 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Masoodi R, Shirani M, Rabiee L, Ebrahimi L, Etemadifar S. INVESTIGATING THE RELATIONSHIP BETWEEN ACADEMIC BURNOUT AND SELF-EFFICACY AND ACADEMIC PERFORMANCE OF THE STUDENTS OF SHAHREKORD UNIVERSITY OF MEDICAL SCIENCES IN THE ACADEMIC YEAR OF 2016-2017. Nursing and Midwifery Journal. 2022; 20 (2) :94-101
URL: http://unmf.umsu.ac.ir/article-1-4320-fa.html
مسعودی رضا، شیرانی مجید، ربیعی لیلی، ابراهیمی لیلا، اعتمای فر شهرام. بررسی ارتباط بین فرسودگی تحصیلی با خودکارآمدی و عملکرد تحصیلی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد در سال تحصیلی 1395-1396. مجله پرستاری و مامایی. 1401; 20 (2) :101-94

URL: http://unmf.umsu.ac.ir/article-1-4320-fa.html


1- دکترای پرستاری، دانشیار، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد، شهرکرد، ایران
2- فوق تخصص اورولوژی و پیوند کلیه، دانشیار دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد، شهرکرد، ایران
3- دکترای بهداشت عمومی، دانشیار، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد، شهرکرد، ایران
4- کارشناس ارشد پرستاری-داخلی جراحی، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد، شهرکرد، ایران
5- دکترای پرستاری، استادیار، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد، شهرکرد، ایران (نویسنده مسئول) ، sh.etemadifar@yahoo.com
چکیده:   (229 مشاهده)
پیش‌زمینه و هدف: فرسودگی تحصیلی دانشجویان اهمیت زیادی دارد. فرسودگی تحصیلی باعث کاهش خودکارآمدی، عملکرد و پیشرفت تحصیلی، تعهد دانشجویان به انجام امور آموزشی، علاقه به ادامه تحصیل و مشارکت علمی پایین در حین تحصیل و بعد از تحصیل می‌شود. لذا این مطالعه به بررسی ارتباط بین فرسودگی تحصیلی با خودکارآمدی و عملکرد تحصیلی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد پرداخته شده است.
مواد و روش کار: در این مطالعه توصیفی تحلیلی، تعداد 866 دانشجو از بین دانشجویان پزشکی، پرستاری، هوشبری، اتاق عمل و فوریت پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد در سال تحصیلی 95-96 به‌صورت غیر تصادفی سهمیه‌ای انتخاب شدند. پرسشنامه اطلاعات دموگرافیکتحصیلی، پرسشنامه تعدیل‌شده فرسودگی تحصیلی برسو و پرسشنامه خودکارآمدی تحصیلی دانشجویان فرامن و نیز شاخص سنجش عملکرد تحصیلی دانشجویان بر اساس معدل کل نیمسال قبلی برای گردآوری داده‌ها استفاده شدند. داده‌ها با استفاده از نرم‌افزار آماری SPSS21 و با استفاده از آزمون‌های آماری توصیفی و تحلیلی در سطح معنی‌داری 5 درصد مورد تجزیه‌وتحلیل قرار گرفت.
یافته‌ها: یافته‌های این مطالعه نشان می‌دهد که عملکرد تحصیلی (92/0±26/16)، خستگی هیجانی (38/6±12/16)، بی‌علاقگی (61/3±92/11)، ناکارآمدی (68/3±99/21) و خودکارآمدی (21/5 ±74/18) بودند. آزمون همبستگی پیرسون نشان داد که بین فرسودگی تحصیلی و خودکارآمدی (r =-0/92, p<0/001 و بین فرسودگی تحصیلی با عملکرد تحصیلی. (r =-0/87, p<0/001) ارتباط منفی و معنی­دار وجود داشت. بااین‌حال، ارتباط بین مؤلفه ناکارآمدی و خود کارآمدی معنی‌دار نبود. (r =0/42, p<0/06).
بحث و نتیجه‌گیری: بر اساس یافته‌های این مطالعه، دانشجویان دارای خودکارآمدی بالاتر، آسیب‌پذیری کمتری در برابر فرسودگی تحصیلی دارند و کمتر دچار افت تحصیلی می‌شوند. بنابراین تقویت این متغیر در بین دانشجویان سبب بهبود عملکرد تحصیلی آن‌ها خواهد شد.
متن کامل [PDF 435 kb]   (36 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: آموزش علوم پزشکی

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله پرستاری و مامایی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2022 CC BY-NC 4.0 | Nursing And Midwifery Journal

Designed & Developed by : Yektaweb