Ebadi Z, Zighami R, hashemi S Z, ranjbaran M. THE EFFECT OF EMOTIONAL INTELLIGENCE ON THE RESILIENCE OF WIVES OF SCHIZOPHRENIC PATIENTS. Nursing and Midwifery Journal 2021; 19 (3) :243-250
URL:
http://unmf.umsu.ac.ir/article-1-4357-fa.html
1- کارشناسی ارشد روانپرستاری، دانشگاه علوم پزشکی قزوین، قزوین، ایران
2- استادیار گروه روانپرستاری، دانشگاه علوم پزشکی قزوین، قزوین، ایران (نویسنده مسئول) ، behsare@gmail.com
3- استادیار گروه روانپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی قزوین، قزوین، ایران
4- استادیار اپیدمیولوژی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی قزوین، قزوین، ایران
چکیده: (2286 مشاهده)
پیشزمینه و هدف: تابآوری فرآیند توانایی یا پیامد سازگاری موفقیتآمیز با شرایط تهدیدکننده است. پژوهش حاضر باهدف تعیین تأثیر آموزش هوش هیجانی، بر تابآوری همسران بیماران دارای اختلال اسکیزوفرنی انجام شد.
مواد و روش کار: در این کارآزمایی در عرصه پژوهش 30 نفر از همسران بیماران دارای اختلال اسکیزوفرنی بیمارستان 22 بهمن قزوین به روش تصادفی ساده به دو گروه مداخله و شاهد تخصیص داده شدند. ابتدا سه پرسشنامه جمعیتشناسی، هوش هیجانی بار- آن و تابآوری کانر و دیویدسون توسط گروه مداخله و کنترل تکمیل سپس با برگزاری جلسات آموزشی به مدت 8 جلسه، برای افراد گروه مداخله آموزشهای لازم در خصوص هوش هیجانی و مهارتهای آن همراه با تمرینهای عملی در جلسات ارائه گردید. سپس دو پرسشنامه تابآوری و هوش هیجانی مجدداً توسط هر دو گروه مداخله و کنترل تکمیل گردید. برای تحلیل دادهها از آزمون دقیق فیشر، تی مستقل، تی زوجی و تحلیل کوواریانس استفاده گردید.
یافتهها: میانگین نمره هوش هیجانی قبل از مداخله در گروه مداخله 308/40±87/285 و در گروه کنترل 826/28±33/287 بود. که بعد از مداخله در گروه مداخله 496/35±87/295 و در گروه شاهد به 088/27±73/288 رسید. میانگین نمره تابآوری در گروه مداخله قبل از مداخله 876/7±80/22 و در گروه شاهد 596/10±53/32 بود. که بعد از مداخله در گروه مداخله 051/11±87/63 و در گروه شاهد به 520/13±93/57 رسید که این تغییرات ازنظر آماری معنیدار گردید. (p< 0.05).
بحث و نتیجهگیری: آموزش هوش هیجانی، تابآوری همسران بیماران اسکیزوفرنی را در بعضی مؤلفههای تعریفشده بیشتر ارتقا میدهد، درحالیکه تغییر چندانی در تابآوری افراد در گروه شاهد قبل و بعد از مداخله ایجاد نشده بود. لذا توصیه میشود که آموزش هوش هیجانی در برنامههای آموزشی همسران این بیماران گنجانده شود.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
پرستاری