Hosseinzadeh M, Barzanjeh Atri S, Sahebihagh M, asghari jafarabadi M, ebadi L. PREDICTIVE FACTORS FOR PARTICIPATION IN COLORECTAL CANCER SCREENING BASED ON BASNEF MODEL. Nursing and Midwifery Journal 2021; 19 (7) :581-590
URL:
http://unmf.umsu.ac.ir/article-1-4378-fa.html
حسین زاده مینا، برزنجه عطری شیرین، صاحبی حق محمد حسن، اصغری جعفرآبادی محمد، عبادی لیلا. عوامل پیشگوییکننده مشارکت در غربالگری سرطان کولورکتال بر اساس مدل بزنف. مجله پرستاری و مامایی. 1400; 19 (7) :581-590
URL: http://unmf.umsu.ac.ir/article-1-4378-fa.html
1- استادیار، گروه پرستاری سلامت جامعه، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی تبریز، ایران
2- مربی، گروه پرستاری سلامت جامعه، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی تبریز، ایران
3- دانشیار، گروه پرستاری سلامت جامعه، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی تبریز، ایران
4- استاد، گروه آمار حیاتی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی تبریز، ایران
5- دانشجوی کارشناسی ارشد، گروه پرستاری سلامت جامعه، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی تبریز، ایران (نویسنده مسئول) ، ley256@yahoo.com
چکیده: (1840 مشاهده)
پیشزمینه و هدف: سرطان کولورکتال سومین سرطان شایع در جهان بوده و با میزان مرگومیر قابلتوجهی همراه است. میزان بقا در سرطان کولورکتال کاملاً به زمان تشخیص آن ارتباط دارد و لذا غربالگری روشی ارزشمند برای تشخیص زودهنگام آن هست. این مطالعه باهدف تعیین عوامل پیشگوییکننده مشارکت در غربالگری سرطان کولورکتال بر اساس مدل بزنف انجام گرفت.
مواد و روش کار: این مطالعه از نوع همبستگی پیشگوییکننده هست که بر روی ۵۷۶ نفر از افراد بالای 50 سال در شهر تبریز در سال 98 انجام گرفت. روش نمونهگیری بهصورت خوشهای چندمرحلهای بود. جهت جمعآوری دادهها از چکلیست مشخصات جمعیت شناختی و پرسشنامهای که بر اساس سازههای مدل بزنف توسط محققین گردآوری شده بود، استفاده شد. تجزیهوتحلیل دادهها با استفاده از نسخه 16 نرمافزار SPSS و روشهای آمار توصیفی و تحلیلی انجام شد.
یافته ها: فقط 4/20 درصد افراد سابقه انجام تست خون مخفی در مدفوع و 5/9 درصد افراد سابقه کولونوسکوپی را ذکر نمودند. بر اساس مدل رگرسیون خطی، آگاهی و هنجارهای انتزاعی از بین سازههای مدل بزنف و تأهل، سیگار کشیدن و دریافت آموزش با مشارکت ارتباط معنیدار داشته (05/0 (P
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
آموزش بهداشت