Derakhshanfard S, Jokar F, Ehsanpour S. DESIGN, ESTABLISHMENT, AND VALIDATION OF EVALUATION TOOLS FOR THE SPECIALIZED DOCTORAL COURSE IN MEDICAL EDUCATION BASED ON THE CIP MODEL. Nursing and Midwifery Journal 2021; 19 (2) :137-148
URL:
http://unmf.umsu.ac.ir/article-1-4383-fa.html
درخشانفرد سمیرا، جوکار فریبا، احسانپور سهیلا. طراحی، پایاسازی و اعتباریابی ابزار ارزشیابی دوره دکتری تخصصی آموزش پزشکی براساس الگوی CIPP. مجله پرستاری و مامایی. 1400; 19 (2) :137-148
URL: http://unmf.umsu.ac.ir/article-1-4383-fa.html
1- دانشجوی کارشناسی ارشد آموزش پزشکی، گروه آموزش پزشکی، مرکز مطالعات و توسعه آموزش پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران
2- استادیار گروه آموزش پزشکی، مرکز تحقیقات آموزش پزشکی، مرکز مطالعات و توسعه آموزش پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران (نویسنده مسئول) ، faribajowkar@gmail.com
3- مربی گروه آموزش پزشکی، مرکز تحقیقات آموزش پزشکی، مرکز مطالعات و توسعه آموزش پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران
چکیده: (1630 مشاهده)
پیشزمینه و هدف: ارزشیابی مداوم جهت بررسی میزان تحقق اهداف و تعیین کیفیت برنامههای آموزشی لازم و ضروری است. بر این اساس مطالعه حاضر با هدف طراحی، پایاسازی و اعتباریابی ابزار ارزشیابی دوره دکتری تخصصی آموزش پزشکی براساس الگوی CIPP انجام شد.
مواد و روش کار: این مطالعه توصیفی در سال 1398 در دانشگاه علوم پزشکی اصفهان انجام شد. جهت طراحی پرسشنامه، مقالات داخلی انجام گرفته در حوزه ارزشیابی برنامه آموزشی، آخرین نسخه چکلیست مدل CIPP و مشخصات کلی برنامه دوره دکتری تخصصی آموزش پزشکی مصوب وزارت بهداشت و درمان مورد استفاده قرار گرفت. پس از تعیین شاخصهای هر حیطه و طراحی پرسشنامه، با انتخاب 10 نمونه به روش تصادفی طبقهای از سه گروه اعضای هیات علمی، دانشجویان و دانشآموختگان و 5 نفر از مدیران گروه آموزش پزشکی، روایی صوری و محتوایی با روش لاوشی و شاخص روایی محتوایی براساس روش والتز و باسل بررسی شد. نهایتاً پایایی پرسشنامه با اجرا بر روی 30 نفر از گروههای هدف در دانشگاههای علوم پزشکی شیراز، تهران و ایران براساس ضریب آلفای کرونباخ برآورد شد.
یافته ها:. براساس شاخصها تعداد 71 سؤال برای مدیران گروه، 88 سؤال برای اعضای هیات علمی، 42 سؤال برای دانشجویان و 40 سؤال برای دانشآموختگان به دست آمد. مقدار CVR برای سه گروه اعضای هیات علمی، دانشجویان، دانشآموختگان 98/0 و برای مدیر گروه 99/0 بود. مقدار CVI در حیطه سادگی، وضوح و مرتبط بودن برای مدیران گروه بهترتیب (98/0، 99/0 و 98/0) اعضای هیات علمی (98/0، 98/0 و 97/0)، دانشجویان (97/0، 98/0، 98/0) و دانشآموختگان (83/0، 97/0، 98/0) به دست آمد. جهت بررسی همسانی درونی پرسشنامه، ضریب آلفای کرونباخ مورد استفاده قرار گرقت که مقادیر 97/0، 95/0، 83/0 و 81/0 بهترتیب برای پرسشنامه مدیران گروه، اعضای هیات علمی و دانشآموختگان به دست آمد.
بحث و نتیجه گیری: با توجه به نتایج پژوهش حاضر میتوان گفت که ابزار طراحی شده برای ارزشیابی دوره دکتری تخصصی آموزش پزشکی از روایی و پایایی لازم برخوردار بود و میتوان از آن برای ارزشیابی و شناسایی نقاط قوت و ضعف این دوره در دانشگاههای علوم پزشکی تهران، شهیدبهشتی، شیراز و ایران نیز بهره گرفت.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
آموزش علوم پزشکی