دوره 19، شماره 2 - ( اردیبهشت 1400 )                   جلد 19 شماره 2 صفحات 148-137 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Derakhshanfard S, Jokar F, Ehsanpour S. DESIGN, ESTABLISHMENT, AND VALIDATION OF EVALUATION TOOLS FOR THE SPECIALIZED DOCTORAL COURSE IN MEDICAL EDUCATION BASED ON THE CIP MODEL. Nursing and Midwifery Journal 2021; 19 (2) :137-148
URL: http://unmf.umsu.ac.ir/article-1-4383-fa.html
درخشانفرد سمیرا، جوکار فریبا، احسانپور سهیلا. طراحی، پایاسازی و اعتباریابی ابزار ارزشیابی دوره دکتری تخصصی آموزش پزشکی براساس الگوی CIPP. مجله پرستاری و مامایی 1400; 19 (2) :148-137

URL: http://unmf.umsu.ac.ir/article-1-4383-fa.html


1- دانشجوی کارشناسی ارشد آموزش پزشکی، گروه آموزش پزشکی، مرکز مطالعات و توسعه آموزش پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران
2- استادیار گروه آموزش پزشکی، مرکز تحقیقات آموزش پزشکی، مرکز مطالعات و توسعه آموزش پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران (نویسنده مسئول) ، faribajowkar@gmail.com
3- مربی گروه آموزش پزشکی، مرکز تحقیقات آموزش پزشکی، مرکز مطالعات و توسعه آموزش پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران
چکیده:   (1034 مشاهده)
پیش‌زمینه و هدف: ارزشیابی مداوم جهت بررسی میزان تحقق اهداف و تعیین کیفیت برنامه­های آموزشی لازم و ضروری است. بر این اساس مطالعه حاضر با هدف طراحی، پایاسازی و اعتباریابی ابزار ارزشیابی دوره دکتری تخصصی آموزش پزشکی براساس الگوی CIPP انجام شد. مواد و روش کار: این مطالعه توصیفی در سال 1398 در دانشگاه علوم پزشکی اصفهان انجام شد. جهت طراحی پرسشنامه، مقالات داخلی انجام گرفته در حوزه ارزشیابی برنامه آموزشی، آخرین نسخه چک­لیست مدل CIPP و مشخصات کلی برنامه دوره دکتری تخصصی آموزش پزشکی مصوب وزارت بهداشت و درمان مورد استفاده قرار گرفت. پس از تعیین شاخص­های هر حیطه و طراحی پرسشنامه، با انتخاب 10 نمونه به روش تصادفی طبقه­ای از سه گروه اعضای هیات علمی، دانشجویان و دانش­آموختگان و 5 نفر از مدیران گروه آموزش پزشکی، روایی صوری و محتوایی با روش لاوشی و شاخص روایی محتوایی براساس روش والتز و باسل بررسی شد. نهایتاً پایایی پرسشنامه با اجرا بر روی 30 نفر از گروه‌های هدف در دانشگاه­های علوم پزشکی شیراز، تهران و ایران براساس ضریب آلفای کرونباخ برآورد شد. یافته ­ها:. براساس شاخص­ها تعداد 71 سؤال برای مدیران گروه، 88 سؤال برای اعضای هیات علمی، 42 سؤال برای دانشجویان و 40 سؤال برای دانش­آموختگان به دست آمد. مقدار CVR برای سه گروه اعضای هیات علمی، دانشجویان، دانش­آموختگان 98/0 و برای مدیر گروه 99/0 بود. مقدار CVI در حیطه سادگی، وضوح و مرتبط بودن برای مدیران گروه به‌ترتیب (98/0، 99/0 و 98/0) اعضای هیات علمی (98/0، 98/0 و 97/0)، دانشجویان (97/0، 98/0، 98/0) و دانش­آموختگان (83/0، 97/0، 98/0) به دست آمد. جهت بررسی همسانی درونی پرسشنامه، ضریب آلفای کرونباخ مورد استفاده قرار گرقت که مقادیر 97/0، 95/0، 83/0 و 81/0 به‌ترتیب برای پرسشنامه مدیران گروه، اعضای هیات علمی و دانش­آموختگان به دست آمد. بحث و نتیجه­ گیری: با توجه به نتایج پژوهش حاضر می­توان گفت که ابزار طراحی شده برای ارزشیابی دوره دکتری تخصصی آموزش پزشکی از روایی و پایایی لازم برخوردار بود و می­توان از آن برای ارزشیابی و شناسایی نقاط قوت و ضعف این دوره در دانشگاه­های علوم پزشکی تهران، شهیدبهشتی، شیراز و ایران نیز بهره گرفت.
متن کامل [PDF 613 kb]   (291 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: آموزش علوم پزشکی

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله پرستاری و مامایی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2023 CC BY-NC 4.0 | Nursing And Midwifery Journal

Designed & Developed by : Yektaweb