sekhavati S, khademi A L, Shaker dioulagh A L. EFFECTIVENESS OF EMOTION REGULATION INTERVENTION ON EATING DISORDER BELIEFS, ALEXITHYMIA AND WEIGHT LOSS IN OVERWEIGHT WOMENEmotion Regulation, Eating Disorder Beliefs, Alexithymia, overweight. Nursing and Midwifery Journal 2021; 19 (4) :326-337
URL:
http://unmf.umsu.ac.ir/article-1-4417-fa.html
سخاوتی صهبا، خادمی علی، شاکر دولق علی. اثربخشی مداخله تنظیم هیجان بر باورهای اختلال خوردن، ناگویی هیجانی و کاهش وزن در زنان دارای اضافهوزن. مجله پرستاری و مامایی. 1400; 19 (4) :326-337
URL: http://unmf.umsu.ac.ir/article-1-4417-fa.html
1- گروه روانشناسی، مرکز تحقیقاتی روانشناسی، واحد ارومیه، دانشگاه آزاد اسلامی، ارومیه، ایران
2- گروه روانشناسی، مرکز تحقیقاتی روانشناسی، واحد ارومیه، دانشگاه آزاد اسلامی، ارومیه، ایران (نویسنده مسئول) ، dr_ali_khademi@yahoo.com
چکیده: (1887 مشاهده)
پیشزمینه و هدف: شیوع چاقی از معضلات تهدیدکننده سلامتی در سراسر جهان است که متغیرهای بسیاری ازجمله باورهای اختلال خوردن و ناگویی هیجانی ابتلا به آن را افزایش میدهند. هدف از این پژوهش تعیین اثربخشی مداخله تنظیم هیجان بر باورهای اختلال خوردن، ناگویی هیجانی و کاهش وزن در زنان دارای اضافهوزن هست.
مواد و روشها: طرح پژوهش شبه آزمایشی از نوع پیشآزمون – پسآزمون با گروه کنترل و مرحله پیگیری است. جامعه آماری شامل زنان دارای اضافهوزن مراجعهکننده به کلینیکهای تغذیه در شهر ارومیه در سال 1398 بود که از بین آنها نمونهای به حجم 30 نفر به روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند و بهصورت تصادفی در دو گروه 15 نفره جایگزین شدند. ابزار پژوهش شامل محاسـبه تـوده بـدنی (BMI)، مقیاس ناگویی هیجانی تورنتو و پرسشنامه باورهای اختلال خوردن (EDBQ) بود که هر دو گروه آنها را تکمیل کردند. برای گروه آزمایش، مداخله تنظیم هیجان مبتنی بر مدل گراس در 8 جلسه 90 دقیقهای ارائه شد، درحالیکه گروه کنترل هیچ آموزشی دریافت نکردند. پس از طی دوره آموزشی بار دیگر ارزیابیهای مربوط با گروههای آزمایش و گواه در مرحله پسآزمون و به فاصله 3 ماه پیگیری انجام شد. بهمنظور تحلیل دادهها از آزمون تحلیل کوواریانس چند متغیری استفاده شد.
یافته ها: نتایج نشان داد مداخله تنظیم هیجان بر کاهش وزن، باورهای اختلال خوردن و ناگویی هیجانی در زنان دارای اضافهوزن مؤثر بود (005/0P
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
روانپزشکی- روان شناسی